كده عادي ولأ غلط ؟؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

إسلام علي

عضو معروف
إنضم
15 مارس 2005
المشاركات
12,013
مجموع الإعجابات
1,843
النقاط
113
القواعد متوازية مع الشداد والرفرفة من العمود مش منتظمة ... كده عادي و لا لأ ... وشكراً
 

المرفقات

  • strap.GIF
    strap.GIF
    6 KB · المشاهدات: 119

مواضيع مماثلة

إنضم
12 فبراير 2007
المشاركات
22
مجموع الإعجابات
0
النقاط
1
اخي العزيز

اهم شيء انك تصمم الشكل بالطريقه الصحيحه

حاول ان تفحص اذا كان الضغط على التربه اقل من قوه تحملها

وبالتوفيق
 

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,009
النقاط
0
يا اخ بشر / السلام عليكم
كده عادي طبعا بس غير اقتصادي بمعني ان الرفرفه غير متساويه من العمود وده معناه ان لازم اقل رفرفه تكون محققه عوامل الامان وده معناه ان الرفرفه الاكبر ها تكون خرسانه زياده وحديد زيادة نتيجة الشكل اللي انت مختاره ولكن
ايه المانع لو جعلت القاعده الداخليه موازيه للعمود وقاعده الجار كما هي حسب حدود المبني وعملت الشداد كما هو مائل ومحتوي العمودين بمعني ان عرضه اكبر من العمودين ( كما هو موجود حاليا )
جرب انك تعيد التصميم علي هذا الاساس وان شاء الله ستجده افضل اقتصاديا
 

ماجدان

عضو جديد
إنضم
8 أكتوبر 2007
المشاركات
2,157
مجموع الإعجابات
144
النقاط
0
عادى وشغاله أنشاء الله
لاحظ أن الشداد بنشغله عشان ربط القواعد فى حالة الجار وحمايتها ضد عزم الأنقلاب وده انت وفرته بالشداد اللى أنت حطه أما بالنسبه لربط الأعمده فهى فى الأمان لأنها داخل الشداد وكمان ميل الشداد مش هيعمل أكسنترستى فهو موازى القواعد المراد ربطها
بس الرفرفه الزائده جعلت القاعدتين فى أتجاه واحد واصبح الشداد موازى المحور للقاعدتين
ومن خبرتى المتواضعه إذا تم إهمال الرفرفه الزائده فسوف تتولد إكسنترستى على القواعد ( طبعا إكسنترستى بسيطه ولكن أخاف لأن قطاعات الأعمده واضح أنها كبيره وكمان حجم القواعد )
أرجو مناقشة كلامى الأخير إذا كان هناك شىء من الخطأ
وشكرا

سالدان للهندسه والإنشاءات
 

mahmoudalmansy

عضو جديد
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
16
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
طبعا مش عادى كدة غلط وظيفة المهندس نسشبة امان عالية مع اقل تكلفةلكن دة شغل صنايعى مش مهندس تنفيذى
 

Ayman

عضو جديد
إنضم
24 فبراير 2003
المشاركات
2,100
مجموع الإعجابات
277
النقاط
0
خطأ هندسي بالتأكيد . الا اذا كان مقصود "اي الموقع محكوم"و بالتالي لا بد من حسابات اخرى
تخيل ان مقاومة العزم المتولد على القاعدة ليس في اتجاه طولها !!!
متفق مع المهندس محيي في الحل طبعا... اجعل العمود موازي للقاعدة و ذلك بخلاف السبب اللي قاله المهندس .
لتحقيق شكل اجهاد مقبول اسفل القاعدة و بالتالي هبوط منتظم.
 

Ayman

عضو جديد
إنضم
24 فبراير 2003
المشاركات
2,100
مجموع الإعجابات
277
النقاط
0
المشكلة ليست في اتجاه العمود بالنسبة للstrap beam المشكلة في اتجاه العمود بالنسبة للقاعدة
 

ماجدان

عضو جديد
إنضم
8 أكتوبر 2007
المشاركات
2,157
مجموع الإعجابات
144
النقاط
0
المشكلة ليست في اتجاه العمود بالنسبة للstrap beam المشكلة في اتجاه العمود بالنسبة للقاعدة
معاك أذا كان النقاش حول القاعده والعمود وإذا كان النقاش حول الشداد والقاعده فيفضل لأقصى الحدود أن يكون الشداد موازى لمحور القاعده أو عمودى عليها أو مائل بزاويه يلاشيها شداد آخر أو أكثر حتى لا يولد لا مركزيه على القاعده قد تضر بالقاعده أمام مقاومتها للأحمال الجانبيه مثل الزلازل
وفى حالة المهندس بشر نرى أنه أستخدم تصميما سليما للقاعده مع العمود وإلا فإنه يجب أن يعيد التصميم من أول وجديد وأصبحت هناك زيادات فى الرفرفه ليس كبيره
المهم أن الشداد رابط القواعد ويحتوى الأعمده ده من رأى يعنى شغاله وتمشى وبعدين الراجل مش مزود قوى زى المهندسين ما قالو
بس طبعا كلام المهندس محى صح جدا ولذلك لم أكرره .... بل أتجهت الأتجاه الآخر بالسماح للقاعده بالتنفيذ طالما انها سيف وأنها غير مكلفه التكلفه المرفوضه
والله أعلم

سالدان للهندسه والإنشاءات
 
التعديل الأخير:

إسلام علي

عضو معروف
إنضم
15 مارس 2005
المشاركات
12,013
مجموع الإعجابات
1,843
النقاط
113
مشكورين يا جماعة ... أؤيد كلام م أحمد بالأخص لأن عندي فرشة عادية سمك 60 سم يعني الإجهاد هيتنقل على كفوف الراحة وبعدين بالنسبة للامركزية ... لو حسبنا الإجهادات عند النقط الأربعة مش فارقة كتير ... بالنسبة لــ م المنسي مشكور عالأسلوب السكر ده بس للأسف ما حدش إستفاد حاجة من الرد
 

سيف الدين مرزوق

مشرف وإستشاري الهندسة المدنية
إنضم
24 سبتمبر 2005
المشاركات
3,986
مجموع الإعجابات
5,264
النقاط
113
مع احترامي لجميع اراء الزملاء التي سارت في اتجاه واحد على اساس ان رفرفة القواعد مختلفة أود ان اشارك برأي مفاجئ و هو ان رفرفة القواعد منتظمة حيث انها تقاس من وجه الشداد و ليس من وجه العمود و المصمم فاهم هو بيعمل ايه بدليل انه اكمل الشداد حت نهاية القاعدة و لم يوقفه عند العمود يعني هناك خياران اذا وقفت الشداد عند العمود ستأخذ رفرفة القاعدة في الاعتبار بحيث تكون متساوية لكن اذا استمر حسب هذه الحالة ستقاس الرفرفة كما اشرت من وجه الشداد يعني تخيل أن التحميل كأنه سقف مقلوب و اعتقد ستشاركني الرأي
و لاحظ ان القاعدة الخارجية ستصمم في هذه الحالة كقاعدة شريطية (اكرر لارتكازها على الشداد الممتد على طامل طولها)
من اهم الاعتبارات في تصميم مثل هذه الحالات ان يكون توزيع الاجهادات اسفل القاعدتين متقارب جدا لتجنب حدوث الهبوط النسبي بين القاعدتين و لذلك ستقوم بعدة محاولات للوصول للحل المثالي الذي يحدث عند تطابق محصلة الاحمال على مركز ثقل القاعدتين
كما يساعد على تقليل الدوران ان يكون بعد القاعدة الخارجية في اتجاه طول الشداد اكبر من بعد قاعدة الجار في نفس الاتجاه
طبعا هذا الكلام يدعمه مرجع علمي و هو كتاب الدكتور السيد عبد الفتاح القصبي و هو منتشر في السوق المصرية
تقبلوا تحياتي
 
التعديل الأخير:

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,009
النقاط
0
الاخوة الكرام / السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة للاخ الكريم ايمن المفروض نقول اجعل القاعده موازيه للعمود وليس كما ذكرت العمود موازي للقاعده لان المفروض ان العمود كاتجاه وقطاع موافق عليه معماريا لذا فيجب تثبيت العمود وتصميم القاعده موازيه له
اما الاخ سالدان فان الشداد لا يربط قواعد ولكن يربط اعمده فقط لذلك نفضل ان يكون محتوي العمود لان احنا لو مشينا ورا الحمل وخطوات التصميم للقاعده ذات الشداد سنجد الاتي
اولا :الحمل بيتنقل من العمود للقاعده . يبقي القاعده الداخليه يجب ان تصمم علي حمل العمود الداخلي وهو متمركز مع القاعده ( قاعده منفصله عاديه جدا ) ولكن حمل العمود الداخلي بيقل نتيجة ربطه مع العمود الخارجي ( عمود الجار ) الذي يؤثر عليه بقوة عكس اتجاه الجاذبيه الارضيه
ثانيا : العمود الخارجي ويتم تصميم القاعده له علي انه غير متمركز مما يؤدي الي وجود عزوم نتيجة عدم المركزيه سيتحملها الشداد
ثالثا : تصميم الشداد وهذا الشداد يتم رسم منحني العزوم وقوي القص له الناتجه عن عدم مركزيه عمود الجار
لذلك فالشداد مصمم ليقاوم العزوم الناتجه عن ارتباط العمودين ببعضهما البعض
يعني بالبلدي كده نقدر نقول ان العمود الخارجي عاوز يتقلب لخارج المبني بالدوران حول الحد الخارجي للمبني فيقوم الشداده بمقاومه العزوم المتولده عن هذا الدوران ( ومن هنا بنلاقي ان الشدادات دايما تسليحها وقطاعها بيكون كبير حسب احمال تلك الاعمده والمسافه بين العمودين المرتبطين ببعضهما
زشكرا اخواني الكرام
 

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,009
النقاط
0
الاخوة الكرام / السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة للاخ الكريم ايمن المفروض نقول اجعل القاعده موازيه للعمود وليس كما ذكرت العمود موازي للقاعده لان المفروض ان العمود كاتجاه وقطاع موافق عليه معماريا لذا فيجب تثبيت العمود وتصميم القاعده موازيه له
اما الاخ سالدان فان الشداد لا يربط قواعد ولكن يربط اعمده فقط لذلك نفضل ان يكون محتوي العمود لان احنا لو مشينا ورا الحمل وخطوات التصميم للقاعده ذات الشداد سنجد الاتي
اولا :الحمل بيتنقل من العمود للقاعده . يبقي القاعده الداخليه يجب ان تصمم علي حمل العمود الداخلي وهو متمركز مع القاعده ( قاعده منفصله عاديه جدا ) ولكن حمل العمود الداخلي بيقل نتيجة ربطه مع العمود الخارجي ( عمود الجار ) الذي يؤثر عليه بقوة عكس اتجاه الجاذبيه الارضيه
ثانيا : العمود الخارجي ويتم تصميم القاعده له علي انه غير متمركز مما يؤدي الي وجود عزوم نتيجة عدم المركزيه سيتحملها الشداد
ثالثا : تصميم الشداد وهذا الشداد يتم رسم منحني العزوم وقوي القص له الناتجه عن عدم مركزيه عمود الجار
لذلك فالشداد مصمم ليقاوم العزوم الناتجه عن ارتباط العمودين ببعضهما البعض
يعني بالبلدي كده نقدر نقول ان العمود الخارجي عاوز يتقلب لخارج المبني بالدوران حول الحد الخارجي للمبني فيقوم الشداده بمقاومه العزوم المتولده عن هذا الدوران ( ومن هنا بنلاقي ان الشدادات دايما تسليحها وقطاعها بيكون كبير حسب احمال تلك الاعمده والمسافه بين العمودين المرتبطين ببعضهما
زشكرا اخواني الكرام
 

سيف الدين مرزوق

مشرف وإستشاري الهندسة المدنية
إنضم
24 سبتمبر 2005
المشاركات
3,986
مجموع الإعجابات
5,264
النقاط
113
الاخوة الكرام / السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة للاخ الكريم ايمن المفروض نقول اجعل القاعده موازيه للعمود وليس كما ذكرت العمود موازي للقاعده لان المفروض ان العمود كاتجاه وقطاع موافق عليه معماريا لذا فيجب تثبيت العمود وتصميم القاعده موازيه له
اما الاخ سالدان فان الشداد لا يربط قواعد ولكن يربط اعمده فقط لذلك نفضل ان يكون محتوي العمود لان احنا لو مشينا ورا الحمل وخطوات التصميم للقاعده ذات الشداد سنجد الاتي
اولا :الحمل بيتنقل من العمود للقاعده . يبقي القاعده الداخليه يجب ان تصمم علي حمل العمود الداخلي وهو متمركز مع القاعده ( قاعده منفصله عاديه جدا ) ولكن حمل العمود الداخلي بيقل نتيجة ربطه مع العمود الخارجي ( عمود الجار ) الذي يؤثر عليه بقوة عكس اتجاه الجاذبيه الارضيه
ثانيا : العمود الخارجي ويتم تصميم القاعده له علي انه غير متمركز مما يؤدي الي وجود عزوم نتيجة عدم المركزيه سيتحملها الشداد
ثالثا : تصميم الشداد وهذا الشداد يتم رسم منحني العزوم وقوي القص له الناتجه عن عدم مركزيه عمود الجار
لذلك فالشداد مصمم ليقاوم العزوم الناتجه عن ارتباط العمودين ببعضهما البعض
يعني بالبلدي كده نقدر نقول ان العمود الخارجي عاوز يتقلب لخارج المبني بالدوران حول الحد الخارجي للمبني فيقوم الشداده بمقاومه العزوم المتولده عن هذا الدوران ( ومن هنا بنلاقي ان الشدادات دايما تسليحها وقطاعها بيكون كبير حسب احمال تلك الاعمده والمسافه بين العمودين المرتبطين ببعضهما
زشكرا اخواني الكرام

لا لا يا أخي الكريم الشداد يربط قاعد الجار بالقاعدة الداخلية و يمنعها من الدوران
 

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,009
النقاط
0
طيب ما هو الدوران ده ناتج لان العمود غير متمركز مع القاعده وطالما ان العمود عاوز يدور اكيد ها يبقي عاوز يقلب القاعده معاه وبالتالي بيتولد عزوم بسبب عدم المركزيه بيتحملها الشداد وعدم المركزيه بيتولد عنه عزوم وهذة العزوم يتحملها الشداد . لذلك تجد ان اكبر نسبة تسليح في الشداد هو القطاع الملاصق لعمود الجار ( عزم سالب ) ويقل في المنتصف الي ان يتحول الي عزم موجب اسفل القاعده الداخليه
علشان كده بنحاول نجعل الشداد اكبر من الاعمده ومحتويهم ( لان عمود الجار هو السبب الرئيسي في حدوث العزوم وكذلك في حدوث دوران للقاعده _ اما العمود الداخلي فهو المنوط به تثبيت عمود الجار )
ثم اخي الكريم كيف سيتم حساب ابعاد القاعده الداخليه اذا كانت رفرفتها منتسبه الي الشداد وليس نسبة الي العمود وبعدين لو عندي عمود داخلي رابط عمودين جار في اتجاهين مختلفين علي اي شداد سيتم تحديد ابعاد قاعده هذا العمود
والله اعلي واعلم وشكرا
 

سيف الدين مرزوق

مشرف وإستشاري الهندسة المدنية
إنضم
24 سبتمبر 2005
المشاركات
3,986
مجموع الإعجابات
5,264
النقاط
113
طيب ما هو الدوران ده ناتج لان العمود غير متمركز مع القاعده وطالما ان العمود عاوز يدور اكيد ها يبقي عاوز يقلب القاعده معاه وبالتالي بيتولد عزوم بسبب عدم المركزيه بيتحملها الشداد وعدم المركزيه بيتولد عنه عزوم وهذة العزوم يتحملها الشداد . لذلك تجد ان اكبر نسبة تسليح في الشداد هو القطاع الملاصق لعمود الجار ( عزم سالب ) ويقل في المنتصف الي ان يتحول الي عزم موجب اسفل القاعده الداخليه
علشان كده بنحاول نجعل الشداد اكبر من الاعمده ومحتويهم ( لان عمود الجار هو السبب الرئيسي في حدوث العزوم وكذلك في حدوث دوران للقاعده _ اما العمود الداخلي فهو المنوط به تثبيت عمود الجار )
ثم اخي الكريم كيف سيتم حساب ابعاد القاعده الداخليه اذا كانت رفرفتها منتسبه الي الشداد وليس نسبة الي العمود وبعدين لو عندي عمود داخلي رابط عمودين جار في اتجاهين مختلفين علي اي شداد سيتم تحديد ابعاد قاعده هذا العمود
والله اعلي واعلم وشكرا
يا أخي الكريم
من الذي يسبب الامركزية هل هو العمود أم القاعدة
القاعدة بالطبع لأنها (قاعدة جار ) و لأنها غير متمركزة مع العمود
منشأ اللامركزية يا أخي الكريم هو القاعدة و ليس العمود
الميدات أو السملات أو Grade beams أو الشدادات تقوم بدور في تغيير الشروط الحدية الخاصة بتصميم الاعمدة تحت تأثير قوى الانبعاج Buckling
أما الشداد كما قلت يمنع القاعدة من الدوران و الا لكان من الممكن تنفيذه أعلى منسوب القاعدة (بمتر مثلا و هذا خطأ فادح) و ان كان ذلك سيؤدي الغرض في ربط العمود اذا كان هذا هو الهدف و بالتالي يمنع دوران القاعدة
أما الحالة الأخرى يا أخي الكريم فهي حالة مختلفة و ليست موضوع النقاش ولكي تصممها بدقة متناهية فيمكنك الاستعانة بأحد برامج التصميم الانشائي Finite element كما يمكنك التحكم في الرفرفة حسب اتجاه الشداد الذي ستختاره ليمتد الى نهاية القاعدة أو توقف الشدادين مع نهاية العمود و تصمم القاعدة حسب الرفرفة حول العمود
تقبل تحياتي
 
التعديل الأخير:

سيف الدين مرزوق

مشرف وإستشاري الهندسة المدنية
إنضم
24 سبتمبر 2005
المشاركات
3,986
مجموع الإعجابات
5,264
النقاط
113

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,009
النقاط
0
يا اخي الكريم / ممكن المسميات تكون مختلفه ولكن في النهايه العمود هو الذي يسبب دوران القاعده بسبب انه غير متمركز مع القاعده يعني ( لا مركزية العمود ) زي ماتقول كده لامركزيه الحمل يعني الحمل غير متمركز في مركز القطاع .
ووضع الميدات لتغيير الشروط الحديه مختلف زي ما حضرتك قلت لانه بيمنع حدوث الانبعاج وبالتالي يمنع الازاحه التي تسبب لامركزيه للحمل مع مركز القطاع وبالتالي تؤدي الي حدوث عزوم نتيجة تلك الازاحه
يعني تقدر تقول ان العزوم في الحاله دي غير موجوده ونقوم بمنع حدوثها بتغيير الشروط الحديه كما تفضلت
لكن عمود الجار اللا مركزيه موجوده من الاساس - يعني القاعده عليها عزوم وممكن نقاوم العزوم دي باحدي طريقتين الاولي هي عمل الشداد ( كمرة عميقه تربط العمودين ) والثانيه هي عمل قاعده مركبه ( وهي دي بقي اللي تقدر تسميها انك ربطت القاعدتين مع بعض وجعلتهم قاعده واحده ودي طبعا اكثر تكلفه )
بالظبط كما لو انك عملت كمرة ساقطه في بلاطه وممكن تعملها كمرة مدفونه لو المعماري مش عاوز كمرة ساقطه

وبالنسبة للاعمده لو عندك مثلا عمود في اطار ومعرض لعزوم بالاضافه الي قوي محوريه زي عمود في مبني هيكلي معرض لقوي محوريه فقط ولكن الشروط الحديه ادت الي وجود عزوم ناتجه عن الانبعاج ( اعتقد ان الوضع مختلف ) لان العمود المعرض لقوي محوريه ممكن يتصمم بطريقتين اما عمود قصير او عمود نحيف حسب شروطه الحديه وارتفاعه الحر رغم ثبوت الحمل( القوي المحوريه ) في الطريقتين يعني ممكن يتولد عليه عزوم من الانبعاج وممكن لا انما العمود المعرض لعزوم بالاضافه للقوي المحوريه لابد وان يصمم علي القوي والعزوم من البدايه

وشكرا اخي الكريم مع خالص تحياتي
 

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,009
النقاط
0
وكما تفضلت اخي الكريم بالصفحه رقم 408 عدم محورية الحمل مع القاعده الخارجيه اي عدم مركزيه العمود مع القاعده
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى