ارجوا المساعده والرد بسرعه من الاساتذه

سجاد رحيم

عضو جديد
إنضم
5 مارس 2008
المشاركات
1
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
اخواني الاعزاء في هذا المنتدى الرائع ارجوا الرد على سؤالي بالسرعه الممكنه والاحتمالات الوارده للعطل التالي في السياره تويوتا"هاي ايس"hiace نوع باص وهو عند تشغيل منضومة التكييف في السياره يتوقف المحرك عن العمل ولللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللكم الشكر
 

مواضيع مماثلة

محمدغزالى

عضو جديد
إنضم
30 يوليو 2007
المشاركات
100
مجموع الإعجابات
5
النقاط
0
انا مش تخصص سيارات بس والله اعلم دة معناة ان المحرك مابيقدرش على الحمل لما انت بتشغل المكيف فبالتالى بيبطل لو دة ان شاء الله صحيح دة معناة ان المكنة بتاعتك خفيفة جدا ومحتاج يتعملها عمرة لتغير الشنابر لان مفيش كبس بداخل الاسطوانة
بس الكلام دة بتاعى ممكن يبقى مظبوط فى حالة
1- المكنة بتسخن
2-لون العادم الى خارج من الشكمان ابيض
3-لو فكيت البجوهات ولاقيت فى زيت على سن البوجية
4-المياة بداخل الريداتير فيها زيت
لو الاجابة بنعم يبقى لاسف هتكون مضطر ان انت تعمل عمرة للمحرك
 

sami25

عضو جديد
إنضم
27 سبتمبر 2006
المشاركات
66
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي هل المحرك يتوقف مباشرا او بعد فترة من التشغيل والامر يختلف..... انا تقديري انه يقف بعد فترة نتيجة لارتفاع درجه حرارة المحرك وهناك نظام حماية للمحرك ان يتوقف عند وصوله الي درجة حرارة معينه وهذه سببها احتمالين الاول نظام التبريد ( المبادل الحراري يحتاج تنظيف ) والاحتمال الارجح توقف المروحة الثانيه الخاصة بتبريد المحرك عند تشغيل المكيف وهذه المروحة تعمل مع المكيف مباشرة
ونسال الله ان يبارك في وقت الجميع
 
التعديل الأخير:
أعلى