هو الموضوع مش محتاج خبراء ولا حاجة :
1- هتختار أطول مسار وليكن الفرع يمين أو شمال الفان كويل بالنسبة لل supply والدكت اليمين أو الشمال بالنسبة للراجع.
2- انت شغال equal friction هتفرض انك مثبت مفاقيد ضغط وليكن 0.1 inch.wg.
3- أبدأ من عند أبعد دفيوسر على أطول مسار الى انت اختارته فى الخطوة رقم واحد شوف هتبدأ بأيه تغذية ولا راجع .
4- هتجيب البرشر دروب فى هذا الدفيوسر من الكتالوجات عند الفلو اللى انت محدده ع الرسم وحسب ال nc المطلوبة ف المكان.
5- هتجيب البرشر دروب للفيتنج عن طريق استخدام اشرى دكت فيتنج وانا حسبتلك البرشر دروب للكوع 16 6x وطلع 2 باسكال .
6- بقى كده عندك البرشر دروب للكوع و الدفيوسر.
7- تجيب البرشر دروب للمسلوب 24 الى 16 من نفس البرنامج حسب الفلو وطول المسلوب وابعاد الدخول والخروج هيديك 0.01 in.wg.
8- بقى كده عندك البرشر دروب للكوع و الدفيوسر والمسلوب.
9- باقى لنا العدل تقيس طولهم و تضربهم فى 0.1 وتقسمهم على 100 هيطلعلك الناتج ب inch.wg اضربه فى 250 يتحولك ل باسكال.
8 متر= 26قدم * 0.1/100 = 6.5 باسكال
10- بقى كده عندك البرشر دروب للكوع و الدفيوسر والمسلوب والدكت نفسه
10- اضرب فى 1.25 كسيفتى فاكتور.
11- جبت البرشر دروب للتغذية كرر نفس الخطوات ع الراجع و اجمع و متنساش البرشر دروب فى الفلتر والكويل بتوع المكنه من الكتالوج.
بس كده وشوف لو كده كفايه ولا محتاج حاجة تانى
لو فى حاجة غلط مفيش مشكلة حضرتك ارفعها ونناقشها ونصلحها طبعا لو فيها مشكلة المهم المعلومة توصل مظبوطة 100 % لطالبهاعزيزي المحترمfayek9 شكرا على هذا الشرح المتميز ..... بس في حاجه غلط ايه انا مش متأكد حاليا بس يا ريت بخلفيتك الممتازه ومن خلال مواضيعك السابقه .... تراجع الموضوع تاني
وانت حسبت ليه على 3800 انت المفروض تحسب على 1900 بس الماشيين فى الفرع اليمين " احسب ع الفلو الماشى فى trunk "عزيزي ملارين .....
مستر fayek ..........
نتكلم على المثال المرفق مباشرة
FCU = 3800 CFM & MAIN DUCT = 24"*12" ... OK
بالدخول لخرايط الدكت او باستعمال اي برنامج هتلاقي بأن السرعه وصلت V =2084 FT/M
وفقد الضغط HEAD LOSS = 0.318 وده رقم كبير
يبقى اختيار مقاس الدكت في الاصل صغير واختيار قيمة فقد الضغط 0.1 لا تعطي القيمه الحقيقه مع توافر المعطيات او المدخلات
نرجع تاني للمثال ولكن بعد تعديل مقاس الدكت FCU = 3800 وباختيار السرعات الموصي بها داخل الدكت V = 1500 FT /MIN هتخش في برنامج DUCT SIZER هتلاقي مقاس الدكت تقريبا 24 * 16 وهتلاقي فقد الضغط تقريبا 0.13 القيمه دي هي ثابت مفاقيد الضغط وتكمل بالتسلسل اللي جزاه الله خير مستر FAYEK 9 كتبة وهو بانك بتجيب فقد الضغط في القطع من برنامج اشري للقطع وبتحسب الاطوال وتضربهم في قيمة فقد الضغط بالاضافه للفقد داخل الديفيوزر و تاخد عامل الامان
عزيزي FAYEK9 لو في خطأ يا ريت تفيدني علشان مكنش ماشي غلط
وانت حسبت ليه على 3800 انت المفروض تحسب على 1900 بس الماشيين فى الفرع اليمين " احسب ع الفلو الماشى فى trunk "
ادخل ع الدكتيليتور ب 1900 كده و قولى وصلت لآيه وشكرا
ولا تزعل نفسك قولى السرعة recommend ال انت عاوزها كام والبرشر دروب هيطلع اقل من in.wg 0.1 برضهمظبوط يا مهندس نحسب على 1900 ...... ولكن انا اللي انا اقصده انت فرضت قيمة فقد الضغط واشتغلت عليه .
لكن المفروض انك العلاقه بين كمية الهواء و السرعه تاخد منها قيمة فقد الضغط .. وشكرا