ممكن شرح تصميم القطاع السلندر فى الاستيل ولماذا نضع استفنر جانبى فى الرفتر والعمود
لسلام عليكم
بخصوصFly Brace= Flange Bracing فمن خلال اسمها يتضح ان الهدف منها تدعيم المدادات runners= Purlins لسقف الفريمات Rigid Frames او المدادات الافقية للواجهات وذلك لزيادة قدرة تحمل المدادات وتقليل الطول لها ,وكذلك تفيد في تقوية rafter ضد التحنيب او الفتل Buckling or Twistingنتيجة الاحمال الجانبية
consists of structural angles connected between the rafters and purlins to prevent the rafters rolling from side to side under a load. Diaphragm bracing is created by the wall and roof paneling. When attached to the frame, the panels act like a membrane or "diaphragm" stretched over the building, pulling it together.
- A brace from the bottom flange of a rafter to the roof purlin that restrains the rafter laterally. A steel angle, approx 50x50x5mm, is commonly used in this application.
Flange Braces are 4 or 5 mm thick angle sections used to prevent rigid frame members from twisting or buckling laterally under load. They are used on one side or both sides of the rafters/ columns depending on the magnitude of the required restraning loads.
وللمزيد
http://www.scg-grp.com/specifications/specificationsstructural/
اما بخصوص stiffeners for columns
والهدف منها مقاومة الفتلtorsion والتحنيب local buckling للعمود او الكمره نتيجة الاحمال المركزة على الجناح flang
اما وضع stiffeners لصفيحة التحميل bearing plates فالهدف زيادة قدرة تحملها والتوفير في سماكة الصفيحة بدلا من زيادة سماكتها