سوال من مهندسة حديثة التخرج الى استشاريين الملتقة ومحترفى الزلازل

beshoy111

عضو جديد
إنضم
25 يناير 2010
المشاركات
140
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
انا مهندسة مدنى حديثة التخرج مشروع structure
هنا فى بلدى جميع مهندسى التصميم فى المكاتب يدخلون المنشا 3d model على برنامج الساب او الايتاب ولكن بطريقة غريبة جدا وهى اللى اتعلمتها منهم
1- يتم ادخال المنشا ولكن يتم ادخال البلاطات بسمك مهمل لايذكر ويكون كل وظيفتها هى الربط فقط بين الاعمدة وحوائط القص والكور والتبرير لذلك عشان نطلع العزوم الحقيقية على حوائط القص والكور والتى تحاكى الحل اليديوى وانا فعلا جربتها ولقيت انى لو دخلت البلاطة بسمكها الحقيقى العزوم تقل فعلا على الحاوئط والكور

2- يتم ادخال المنشا على الساب ولكن بدون اى كمرات والتبرير لذلك انى لو دخلت المنشا بالكمرات الساب هيعتبرها اطارات ممطولية frame action وهتاخد من جزىء من العزوم المتولد على الكور وحوائط القص وكمان لو انا عندى مكان فى ناحية ما من المنشا لا استطيع وضع حائط قص فية لظروف معمارية لازم احط الاطارات الممطولية دى وانا فعلا مجربة الطريقة والساب بيظهرلى العزوم التصميمية عليها وطبعا دى الكمرة الوحيدة اللى بدخلها ومبدخلش اى كمرات تانية فى المنشا كما ذكرت

السوال هنا كل الفيديوهات اللى على النت فى تعليم البرامج وكل مواضيع الملتقى يدخلون المنشا كامل بكل قطاعاتة والبلاطة تدخل بسمكها الطبيعى ويتم ادخال الكمرات كلها

من الاصح ومن الخطا حيث فى هذة الطريقة العزوم النتاجة على حوائط القص والكور اقل منها فى الطريقة الاولى
ثانيا لما احط كمرة ممطولية frame action هيبان عليها ازاى العزوم اللى هتتصمم عليها وهى بتقارب 25 فى المية من قيمة العزوم الكلية الناتجة من الزلال

ارجوكم افيديونى انا فى غاية الحيرة من الاصح ومن الخطا ماهى الطريقة التى تضاهى الحل الواقعى واليدوى
وشكرا جزيلا لكم
 

nawalid6

عضو جديد
إنضم
17 يناير 2009
المشاركات
623
مجموع الإعجابات
76
النقاط
0
طبعا الافتراض في هذه الطريقة انه يحمل كل القوي الجانبية فقط للاعمدة وحوائط القص وده هيعطيكي قطاعات اكبر بالتاكيد
ويكون التصميم more safe but economic
 

nawalid6

عضو جديد
إنضم
17 يناير 2009
المشاركات
623
مجموع الإعجابات
76
النقاط
0
انا شفت بعض مشاريع هو بيحل الاسقف في المسقط الافقي فقط
دون اي اعتبار لل frame action
وبعد كده يعمل موديل 3D
يضع عليه احمال الرياح والزلازل لحواءط القص والكور فقط
انا اعتبره بيحل يدوي ولم يستفيد اي شئ من تقدم البرامج
 

beshoy111

عضو جديد
إنضم
25 يناير 2010
المشاركات
140
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
طبعا الافتراض في هذه الطريقة انه يحمل كل القوي الجانبية فقط للاعمدة وحوائط القص وده هيعطيكي قطاعات اكبر بالتاكيد
ويكون التصميم more safe but economic

فعلا يا بشمهندس الطريقة دى بتطلع قطاعات اكبر بكتير واكيد هيكون more more safe ولكن ذلك سياتى على الناحية الاقتصادية فى حديد التسليح
وشىء ااخر انا بستخدم الطريقة ولكن ساعتها مبعفرفش اشوف المنشا safe or not safe من حيث الازاحة الافقية
السوال هنا هذة الطريقة اصح ولا ادخل المنشا كامل بكل قطاعاتة ؟
 

nawalid6

عضو جديد
إنضم
17 يناير 2009
المشاركات
623
مجموع الإعجابات
76
النقاط
0
انا شخصيا افضل ادخال المبني بالكامل علي ايتابس
 

nawalid6

عضو جديد
إنضم
17 يناير 2009
المشاركات
623
مجموع الإعجابات
76
النقاط
0
وعلي الايتابس يمكنك حساب drift
ومقارنته بالمسوح
 

beshoy111

عضو جديد
إنضم
25 يناير 2010
المشاركات
140
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
وعلي الايتابس يمكنك حساب drift
ومقارنته بالمسوح

ولكن هل تتفق معى ان المنشا كامل على الايتاب لا يجاكى الحل اليدوى ؟
لان فى الحل اليدوى يتم تصميم حوائط الق فقط والكور وادخال قوى الزلال عليهم فقط ويتم ايجاد العزم الناتج عليهم انا فى البرنامج بيتم توزيع عزوم على الاعمدة احيانا كما ان سمك البلاطة بيقلل هذة العزوم الناتجة عنها فى الحل اليدوى هلى كلامى ضحيح؟
 

beshoy111

عضو جديد
إنضم
25 يناير 2010
المشاركات
140
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
نريد ايضا زيادة فى المناقشات فى هذا الموضوع لانة موضوع مهم جدا جدا جدا وسوف ياتى بالافادة علينا جميعا
 

nawalid6

عضو جديد
إنضم
17 يناير 2009
المشاركات
623
مجموع الإعجابات
76
النقاط
0
طبعا لايحاكي الحل اليدوي والا مافائدة تقدم البرامج والا نظل نحلل بلاطة بلاطة يدويا ثم نحلل كمرة كمرة حتي نصل للاساسات
لكن انصحك باستخدام section modifier
حسب الكود الذي تستخدميه في التصميم
 

nawalid6

عضو جديد
إنضم
17 يناير 2009
المشاركات
623
مجموع الإعجابات
76
النقاط
0
اقترح ايضا عليكي وضع نموذج ونقوم بحله بالطريقتين علي الايتابس ونقوم بالمناقشة علي النتائج الفعلية لاثراء المناقشة
 

أسامه نواره

إستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
8 نوفمبر 2009
المشاركات
2,921
مجموع الإعجابات
2,430
النقاط
113
beshoy111 قال:
انا مهندسة مدنى حديثة التخرج مشروع structure هنا فى بلدى جميع مهندسى التصميم فى المكاتب يدخلون المنشا 3d model على برنامج الساب او الايتاب ولكن بطريقة غريبة جدا وهى اللى اتعلمتها منهم 1- يتم ادخال المنشا ولكن يتم ادخال البلاطات بسمك مهمل لايذكر ويكون كل وظيفتها هى الربط فقط بين الاعمدة وحوائط القص والكور والتبرير لذلك عشان نطلع العزوم الحقيقية على حوائط القص والكور والتى تحاكى الحل اليديوى وانا فعلا جربتها ولقيت انى لو دخلت البلاطة بسمكها الحقيقى العزوم تقل فعلا على الحاوئط والكور 2- يتم ادخال المنشا على الساب ولكن بدون اى كمرات والتبرير لذلك انى لو دخلت المنشا بالكمرات الساب هيعتبرها اطارات ممطولية frame action وهتاخد من جزىء من العزوم المتولد على الكور وحوائط القص وكمان لو انا عندى مكان فى ناحية ما من المنشا لا استطيع وضع حائط قص فية لظروف معمارية لازم احط الاطارات الممطولية دى وانا فعلا مجربة الطريقة والساب بيظهرلى العزوم التصميمية عليها وطبعا دى الكمرة الوحيدة اللى بدخلها ومبدخلش اى كمرات تانية فى المنشا كما ذكرت السوال هنا كل الفيديوهات اللى على النت فى تعليم البرامج وكل مواضيع الملتقى يدخلون المنشا كامل بكل قطاعاتة والبلاطة تدخل بسمكها الطبيعى ويتم ادخال الكمرات كلها من الاصح ومن الخطا حيث فى هذة الطريقة العزوم النتاجة على حوائط القص والكور اقل منها فى الطريقة الاولى ثانيا لما احط كمرة ممطولية frame action هيبان عليها ازاى العزوم اللى هتتصمم عليها وهى بتقارب 25 فى المية من قيمة العزوم الكلية الناتجة من الزلال ارجوكم افيديونى انا فى غاية الحيرة من الاصح ومن الخطا ماهى الطريقة التى تضاهى الحل الواقعى واليدوى وشكرا جزيلا لكم
ان ما تتحدثيين عنه هو نظام ال building frame system اى المبانى الهيكليه وللاسف هى عقيده راسخه لدى غالبية المهندسيين الانشائيين وهى تناظر الحل اليدوى للمنشأت المرتفعه للرياح والزلازل وفى هذا النظام الهيكلى يتم الاعتماد فى مقاومة الزلازل والرياح على حوائط القص فقط والتى منها مايعرف بال core الذى يوضع فى منطقة المصاعد وفى هذا النظام لايتم الاعتماد على الاطارات الرأسيه المكونه من الاعمده والكمرات الساقطه ولذلك كما ذكرتى فانهم يهملون سمك البلاطه وخصوصا البلاطات اللاكمريه لاهمال تأثيرها فى تكويين اطارات رأسيه مع الاعمده وللاسف اهمال سمك البلاطه يزيد من قيمة ال drift وبالتالى نحتاج الى زيادة فى طول وعرض قطاعات حوائط القص وبالتالى يصبح المبنى غير اقتصادى ومع زيادة حوائط واعداد حوائط القص تعطى نتائج عكسيه لمقاومة الزلازل وخصوصا فى الادوار العليا للمبنى وكما أن الكود الامريكى ASCE7 يحتوى على عدد 7 انظمه اخرى لمقاومة الزلازل والتى لايريد كثير من المهندسيين الانشائيين تعب انفسهم فى دراسة هذه النظم والتى تكون اكثر فاعليه واكثر اقتصاديه انصحك بالاطلاع على الرابط التالى http://www.arab-eng.org/vb/t337256.htmlتقبلى تحياتى
 
التعديل الأخير:

nawalid6

عضو جديد
إنضم
17 يناير 2009
المشاركات
623
مجموع الإعجابات
76
النقاط
0
اتفق تماما مع استاذنا العزيز م اسامة
فهو يحل يدويا ويامن نفسه زيادة جداااا دون التفكير في الناحية الاقتصادية
 

beshoy111

عضو جديد
إنضم
25 يناير 2010
المشاركات
140
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
ان ما تتحدثيين عنه هو نظام ال building frame system اى المبانى الهيكليه وللاسف هى عقيده راسخه لدى غالبية المهندسيين الانشائيين وهى تناظر الحل اليدوى للمنشأت المرتفعه للرياح والزلازل وفى هذا النظام الهيكلى يتم الاعتماد فى مقاومة الزلازل والرياح على حوائط القص فقط والتى منها مايعرف بال core الذى يوضع فى منطقة المصاعد وفى هذا النظام لايتم الاعتماد على الاطارات الرأسيه المكونه من الاعمده والكمرات الساقطه ولذلك كما ذكرتى فانهم يهملون سمك البلاطه وخصوصا البلاطات اللاكمريه لاهمال تأثيرها فى تكويين اطارات رأسيه مع الاعمده وللاسف اهمال سمك البلاطه يزيد من قيمة ال drift وبالتالى نحتاج الى زيادة فى طول وعرض قطاعات حوائط القص وبالتالى يصبح المبنى غير اقتصادى ومع زيادة حوائط واعداد حوائط القص تعطى نتائج عكسيه لمقاومة الزلازل وخصوصا فى الادوار العليا للمبنى وكما أن الكود الامريكى ASCE7 يحتوى على عدد 7 انظمه اخرى لمقاومة الزلازل والتى لايريد كثير من المهندسيين الانشائيين تعب انفسهم فى دراسة هذه النظم والتى تكون اكثر فاعليه واكثر اقتصاديه انصحك بالاطلاع على الرابط التالى تحياتى

شكرا لك بمشهندس اسامى ولى الشرف بمشاركتك معنا فى هذة المناقشة
فعلا المهندسيين هنا اصلا يهتمون بموضع ال drift ولا يشغلون بالهم بالاساس كما انة فى هذة الحالة يتم ادخال ال cm يدويا على البرنامج ويتم ادخال قوة الزلزال موزعة على كل نقطة يديويا ايضا

اذن الحل الامثل انى سادخل المنشا كامل بكل قطاعاتة مع ادخال قيم ال set modfires كما تفضل الاخ الكريم walid
ولكن استاذى العزيز بالنسبة للاطارات الممطولية عند استخدامها كيف سيظهر العزم التصميمى عليها [
وهذا مثال سريع للكمرة الممطولية والعزم الظاهر عليها عند استخدامها بالطريقة الاولى التى تكملت عنها لانها هى الكمرة الوحيد التى ارسمها فى المنشا بهذة الطريقة انما لو ادخلت المنشا كامل بكل قطاعات الكمرة هل ستظهر هذة الهزوم على الكمرة التى ساحددها بالقيام بدور الكمرة الممطولية
 

المرفقات

  • Untitled.png
    Untitled.png
    11.7 KB · المشاهدات: 21
  • العزوم على الكم&#1.png
    العزوم على الكم&#1.png
    17.7 KB · المشاهدات: 21

أسامه نواره

إستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
8 نوفمبر 2009
المشاركات
2,921
مجموع الإعجابات
2,430
النقاط
113
شكرا لك بمشهندس اسامى ولى الشرف بمشاركتك معنا فى هذة المناقشة فعلا المهندسيين هنا اصلا يهتمون بموضع ال drift ولا يشغلون بالهم بالاساس كما انة فى هذة الحالة يتم ادخال ال cm يدويا على البرنامج ويتم ادخال قوة الزلزال موزعة على كل نقطة يديويا ايضا اذن الحل الامثل انى سادخل المنشا كامل بكل قطاعاتة مع ادخال قيم ال set modfires كما تفضل الاخ الكريم walid ولكن استاذى العزيز بالنسبة للاطارات الممطولية عند استخدامها كيف سيظهر العزم التصميمى عليها [وهذا مثال سريع للكمرة الممطولية والعزم الظاهر عليها عند استخدامها بالطريقة الاولى التى تكملت عنها لانها هى الكمرة الوحيد التى ارسمها فى المنشا بهذة الطريقة انما لو ادخلت المنشا كامل بكل قطاعات الكمرة هل ستظهر هذة الهزوم على الكمرة التى ساحددها بالقيام بدور الكمرة الممطولية
للمره الثانيه انصحك بالاطلاع على الرابط التالى ففيه كل شئ عن الزلازل وبمثال عملى محلول وفيه مناقشات مهمه جداhttp://www.arab-eng.org/vb/t337256.html#post2747089
 

beshoy111

عضو جديد
إنضم
25 يناير 2010
المشاركات
140
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
وانا حاليا اصمم منشا على الساب وساحل بالطريقتين وسارفع النتائج على الملتقى فور الانتهاء وحضراتكم سوف ترون الفرق
 

beshoy111

عضو جديد
إنضم
25 يناير 2010
المشاركات
140
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
اقترح ايضا عليكي وضع نموذج ونقوم بحله بالطريقتين علي الايتابس ونقوم بالمناقشة علي النتائج الفعلية لاثراء المناقشة
بالفعل بشمهندس وليد انا حاليا شغالة على هذة النقطة وسارفع النتائج حين الانتهاء واذا اردت حضرتك ملف الكاد ارفعة لحضرتك
 

hrmetaljed

عضو جديد
إنضم
21 يناير 2013
المشاركات
48
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
للعمل في المملكة العربية السعودية
مطلوب من الجنسية الاردنية مهندسي مشروع ومهندسي انتاج ورسامي اوتوكاد و اكس ستيل وفنيي صهر وتشكيل معادن ومشغلي ومبرمجي سي ان سي وغيرها من الوظائف
للراغبين تعبئة النموذج التالي:
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dHdLaFdBMHVUZ2M3RnZzRkJPQktpRkE6MQ#gid=0
 

nawalid6

عضو جديد
إنضم
17 يناير 2009
المشاركات
623
مجموع الإعجابات
76
النقاط
0
ارجو رفع الملف الكاد
وانا ايضا اعمل حاليا علي برج 17 دور +2 قبو ونقوم بتبادل المعلومات والمناقشة
 
أعلى