مفاجأة غريبة يا جماعة هتستغربوا منها يا ريت تخشوا

naderkamal188

عضو جديد
إنضم
18 مايو 2011
المشاركات
22
مجموع الإعجابات
2
النقاط
0
السلام عليكم يا بشمهندسين

انا حابب اتنقاش معاكوا في موضوع مهم اوي و غريب اوي و اعتقد و الله أعلم ان ده سر الخرسانة الباتع زي ما الناس بتقول و ده اللي بيخلي الناس تعك في التنفيذ و ربك ساترها معاهم

كنت بجرب بالصدفة البحتة كده قلت لما اخلي ال Fcu بتاعت الخرسانة بعد معامل الامان حوالي 10 mpa و فوجئت ان قيمة ال " moment قلت حوالي 2 kn.m
و لكن للأسف لقيت ان لما الحديد بيزيد في القطاع الخرساني فرق مقاومة الخرسانة بيدي مومنت عالي يعني لما يكون القطاع تسليحه خفيف مفيش مشكلة في الخرسانة خالص أما لما يكون تسليحه تقيل تلاقي نقص مقاومة الخرسانة عن المقاومة التصميمة يعمل drop في المومنت

عاوزين تفسير للكلام ده يا بشمهندسين و انا بحاول أفكر فيها من خلال " first principles و يا ريت نساعد بعض لفهم سر الخرسانة الباتع ههههههه

و شكرا
 
إنضم
4 مايو 2012
المشاركات
507
مجموع الإعجابات
71
النقاط
0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ممكن حضرتك تبسط في الشرح شوية عشان نتفاعل مع الموضوع

تعليقي على الجزء الأخير المعروف ان في حالة زيادة الحديد في القطاع عن حد معين يحدث انهيار فجائي

وفي حالة نقص الحديد يحدث تشريخ يزداد بالوقت حتى الانهيار
 

م مثنى العزاوي

إستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
17 مارس 2011
المشاركات
2,235
مجموع الإعجابات
2,116
النقاط
113
السلام عليكم يا بشمهندسين

انا حابب اتنقاش معاكوا في موضوع مهم اوي و غريب اوي و اعتقد و الله أعلم ان ده سر الخرسانة الباتع زي ما الناس بتقول و ده اللي بيخلي الناس تعك في التنفيذ و ربك ساترها معاهم

كنت بجرب بالصدفة البحتة كده قلت لما اخلي ال Fcu بتاعت الخرسانة بعد معامل الامان حوالي 10 mpa و فوجئت ان قيمة ال " moment قلت حوالي 2 kn.m
و لكن للأسف لقيت ان لما الحديد بيزيد في القطاع الخرساني فرق مقاومة الخرسانة بيدي مومنت عالي يعني لما يكون القطاع تسليحه خفيف مفيش مشكلة في الخرسانة خالص أما لما يكون تسليحه تقيل تلاقي نقص مقاومة الخرسانة عن المقاومة التصميمة يعمل drop في المومنت

عاوزين تفسير للكلام ده يا بشمهندسين و انا بحاول أفكر فيها من خلال " first principles و يا ريت نساعد بعض لفهم سر الخرسانة الباتع ههههههه

و شكرا

وعليكم السلام ورحمة الله...
اولا اخ الكريم ... لا توجد صدفة (لا بحتة ولا غير بحتة) لان كل شيء يجري بتقدير الله عز وجل.
وما ذكرته حول زيادة تحمل المقطع الخرساني مع زيادة حديد التسليح هو طبيعي ,ثم عند زيادة نسبة الحديد في المقطع تلاحظ حدوث الانهيار هو ايضا طبيعي جداً , وهذا الامر موصوف ويدرس في كتب الكونكريت المسلح والذي نتج عنه ظهور النسب الدنيا والعظمى لحديد التسليح في المقطع الكونكريتي,والتي تعتمدها الكودات المختلفة,ولمزيد من المعلومات راجع محاضراتك حول الـ Balanced Failure.
تقبل تحياتي
 
إنضم
20 مارس 2007
المشاركات
5,380
مجموع الإعجابات
1,608
النقاط
113
السلام عليكم يا بشمهندسين

انا حابب اتنقاش معاكوا في موضوع مهم اوي و غريب اوي و اعتقد و الله أعلم ان ده سر الخرسانة الباتع زي ما الناس بتقول و ده اللي بيخلي الناس تعك في التنفيذ و ربك ساترها معاهم

كنت بجرب بالصدفة البحتة كده قلت لما اخلي ال Fcu بتاعت الخرسانة بعد معامل الامان حوالي 10 mpa و فوجئت ان قيمة ال " moment قلت حوالي 2 kn.m
و لكن للأسف لقيت ان لما الحديد بيزيد في القطاع الخرساني فرق مقاومة الخرسانة بيدي مومنت عالي يعني لما يكون القطاع تسليحه خفيف مفيش مشكلة في الخرسانة خالص أما لما يكون تسليحه تقيل تلاقي نقص مقاومة الخرسانة عن المقاومة التصميمة يعمل drop في المومنت

عاوزين تفسير للكلام ده يا بشمهندسين و انا بحاول أفكر فيها من خلال " first principles و يا ريت نساعد بعض لفهم سر الخرسانة الباتع ههههههه

و شكرا

نرجو الشرح اكتر اخي...
تجرب يعني اخدت عينات لكمرات خرسانية في المعمل وللا كنت تجرب تصميم مقاطع ببرنامج وباي برنامج وللا يدوي ..المهم ننتظر تفاصيل اكثر والموضوع مفيد ان شاء الله
 

kjelban

عضو نشط
إنضم
21 نوفمبر 2006
المشاركات
388
مجموع الإعجابات
71
النقاط
28
وين المشكله اي واحد ناجح في مواد بناء ممكن ايقولك الكلام ده و مافيش مشكله كلامك صحيح يعني انت في بالك كان ممكنم تزيد حديد التسليح فوق الحد المطلوب و تزيد مقاومه الخرسانه ولا كيف ما فهمتش
 

naderkamal188

عضو جديد
إنضم
18 مايو 2011
المشاركات
22
مجموع الإعجابات
2
النقاط
0
أولا قبل اي شئ انا حابب أشكر حضراتكم علي التفاعل و ان شاء الله نكمل الممناقشة و أوضحلكوا انا قصدي ايه
بالتفصيل .

و لكن قبل ما أبدأ الأخ المهندس / محمد المرشادي
انا نايم كويس يا هندسة و ممكن لما تفهم قصدي لما أوضح تعرف انا عاوز اقول ايه و احنا في الاخر بنتكلم علشان كلنا نستفيد من بعض .
أولا كده انا كلامي كله عن التصميم و ليس عن اختبار عينات كما ذكر اللي جاب الموضوع في دماغي اصلا هو ان انا لما بصيت علي مشاريع كتير مصممة و علي اللوحات و لما راجعتها لقيت الناس بتحط حديد كتير أوي ملوش أي لازمة بداعي الأمان و ان ظروف التنفيذ و التشوينات سيئة و ان احنا مش ضامنين الخرسانة في الموقع انها توصل للمقاومة التصميمية فأنا قلت انا هجرب ان انا اخلي الخرسانة ضعيفة جدا يعني مقاومتها حوالي 10 mpa بدلا من 25 كما هو مصمم و كانت النتائج كالتالي و خلينا نشتغل علي قطاع كمرات 25 *70 للتوضيح

قبل ما نكتب القيم خلينا نحط في اعتبارنا ال Asmax كما تفضل المهندس / مثني العزاوي و خلينا منعديهاش علشان ميحصلش brittle compression failure"
و تبعا للكود المصري فان Asmax تعتمد علي Fcu و هي تساوي
Asmax=3.88*10[SUP]-4 [/SUP]*Fcu ( Fy=360 mpa)
For Fcu=(25/1.5) mpa , A[SUB]smax[/SUB]=1131.6 mm[SUP]2[/SUP] = 10 D 12mm
Fcu=(15/1.5) mpa , A[SUB]smax[/SUB] = 679 mm[SUP]2 [/SUP] =6 D 12mm
و بالتالي فانا مش هخلي التسليح يعدي 6 فاي 12 علشان نكون في الأمان من حتة الانهيار المفاجئ دي .
و دلوقتي هكتب قيم العزوم و تأثرها بمقاومة الخرسانة
D 6 D 12 (fcu=25/1.5) M=129.89 KN.M
6 D 6 D 12 (fcu=15/1.5) M=124.5 KN.M
شوفتوا المومنت قل قيمة بسيطة ازاي حاجة لا تذكر أصلا ده اللي كان قصدي عليه يعني أنا كنت متوقع لما الخرسانة مقاومتها تقل ان المومنت هينزل خالص و ده محصلش .
يعني واضح ان الكلام ده معناه ( في رأيي ) أن لما انا أكون مسلح القطاع بأقل من أقصي نسبة تسليح مهما كانت الخرسانة سيئة عمر ما القطاع هينهار .( و دي ملاحظة عاوزين نتناقش فيها و أعرف رأي حضراتكوا )
و لكن لو احنا زودنا الحديد عن Asmax هنلاقي أن تغير في Fcu يكون مؤثر علي المومنت بتاع القطاع بصورة كبيرة هنا ده سؤالي لي لما الحديد يزيد يحصل الكلام ده ؟؟؟؟؟
و الفكرة برده ان انا لو حبيت أأمن نفسي جامد ممكن أقلل الخرسانة في التصميم بالدرجة دي و كده الحديد مش هيزيد بالصورة الجامدة و كمان عمر ما هيحصل انهيار مفاجي لأن انا فارض ان ال Fcu تعبانة و ده مش حقيقي فهي لما بتزيد ال Asmax كمان في القطاع بتزيد و يبقي انا كده هيحصل " tension ductile failure و أبقي أمنت نفسي من جميع النواحي .
أتمني ان اكون وضحت سؤالي و وجهة نظري بشكل أفضل من السابق و أتمني المشاركة لأن انا شايف ان الموضوع ده مهم جدا و ممكن حد يحس ان اللي انا بتكلم فيه ده معناه أن انا مش فاهم هندسة أصلا بس هيكون غلطان لأني أحسب ان الموضوع ده تفكير جديد
Thinking out of the box
و ممكن أكون انا مخطئ تماما و تكون في نقطة خايبة فايتاني
و بشكر حضراتكم تاني و في انتظار ردودكم الكريمة
 
التعديل الأخير:

naderkamal188

عضو جديد
إنضم
18 مايو 2011
المشاركات
22
مجموع الإعجابات
2
النقاط
0
التسليح يا جماعة في الكمرات علشان مش عارف اكتبه كويس 6 فاي 12
6d12
 
إنضم
20 مارس 2007
المشاركات
5,380
مجموع الإعجابات
1,608
النقاط
113
أولا قبل اي شئ انا حابب أشكر حضراتكم علي التفاعل و ان شاء الله نكمل الممناقشة و أوضحلكوا انا قصدي ايه
بالتفصيل .

و لكن قبل ما أبدأ الأخ المهندس / محمد المرشادي
انا نايم كويس يا هندسة و ممكن لما تفهم قصدي لما أوضح تعرف انا عاوز اقول ايه و احنا في الاخر بنتكلم علشان كلنا نستفيد من بعض .
أولا كده انا كلامي كله عن التصميم و ليس عن اختبار عينات كما ذكر اللي جاب الموضوع في دماغي اصلا هو ان انا لما بصيت علي مشاريع كتير مصممة و علي اللوحات و لما راجعتها لقيت الناس بتحط حديد كتير أوي ملوش أي لازمة بداعي الأمان و ان ظروف التنفيذ و التشوينات سيئة و ان احنا مش ضامنين الخرسانة في الموقع انها توصل للمقاومة التصميمية فأنا قلت انا هجرب ان انا اخلي الخرسانة ضعيفة جدا يعني مقاومتها حوالي 10 mpa بدلا من 25 كما هو مصمم و كانت النتائج كالتالي و خلينا نشتغل علي قطاع كمرات 25 *70 للتوضيح

قبل ما نكتب القيم خلينا نحط في اعتبارنا ال Asmax كما تفضل المهندس / مثني العزاوي و خلينا منعديهاش علشان ميحصلش brittle compression failure"
و تبعا للكود المصري فان Asmax تعتمد علي Fcu و هي تساوي
Asmax=3.88*10[SUP]-4 [/SUP]*Fcu ( Fy=360 mpa)
For Fcu=(25/1.5) mpa , A[SUB]smax[/SUB]=1131.6 mm[SUP]2[/SUP] = 10 D 12mm
Fcu=(15/1.5) mpa , A[SUB]smax[/SUB] = 679 mm[SUP]2 [/SUP] =6 D 12mm
و بالتالي فانا مش هخلي التسليح يعدي 6 فاي 12 علشان نكون في الأمان من حتة الانهيار المفاجئ دي .
و دلوقتي هكتب قيم العزوم و تأثرها بمقاومة الخرسانة
D 6 D 12 (fcu=25/1.5) M=129.89 KN.M
6 D 6 D 12 (fcu=15/1.5) M=124.5 KN.M
شوفتوا المومنت قل قيمة بسيطة ازاي حاجة لا تذكر أصلا ده اللي كان قصدي عليه يعني أنا كنت متوقع لما الخرسانة مقاومتها تقل ان المومنت هينزل خالص و ده محصلش .
يعني واضح ان الكلام ده معناه ( في رأيي ) أن لما انا أكون مسلح القطاع بأقل من أقصي نسبة تسليح مهما كانت الخرسانة سيئة عمر ما القطاع هينهار .( و دي ملاحظة عاوزين نتناقش فيها و أعرف رأي حضراتكوا )
و لكن لو احنا زودنا الحديد عن Asmax هنلاقي أن تغير في Fcu يكون مؤثر علي المومنت بتاع القطاع بصورة كبيرة هنا ده سؤالي لي لما الحديد يزيد يحصل الكلام ده ؟؟؟؟؟
و الفكرة برده ان انا لو حبيت أأمن نفسي جامد ممكن أقلل الخرسانة في التصميم بالدرجة دي و كده الحديد مش هيزيد بالصورة الجامدة و كمان عمر ما هيحصل انهيار مفاجي لأن انا فارض ان ال Fcu تعبانة و ده مش حقيقي فهي لما بتزيد ال Asmax كمان في القطاع بتزيد و يبقي انا كده هيحصل " tension ductile failure و أبقي أمنت نفسي من جميع النواحي .
أتمني ان اكون وضحت سؤالي و وجهة نظري بشكل أفضل من السابق و أتمني المشاركة لأن انا شايف ان الموضوع ده مهم جدا و ممكن حد يحس ان اللي انا بتكلم فيه ده معناه أن انا مش فاهم هندسة أصلا بس هيكون غلطان لأني أحسب ان الموضوع ده تفكير جديد
Thinking out of the box
و ممكن أكون انا مخطئ تماما و تكون في نقطة خايبة فايتاني
و بشكر حضراتكم تاني و في انتظار ردودكم الكريمة


للاسف الشديد خلفيتي مبنية على الكود البريطاني فبالتالي لن استطيع مناقشة تفاصيل الفكرة بالارقام..لكن من حيث الفهم العام لسلوك الخرسانة تحت تاثير العزوم فملاحظتك في محلها ..عندما يكون الانهيار مطيلي وهو في حال ان المقطع under reinforced فسنجد ان اجهاد الخرسانة الاقصى لن يؤثر بشكل كبير في سعة المقطع لانه عند حصول الانهيار في الحديد فسنجد ان الخرسانة لم تصل الى اقصى اجهاد لها وهو ال15 KN/m2 وذلك لاننا حددنا كمية الحديد بكمية تصل الى اجهادها الاقصى قبل ان تصل الخرسانة الى حدها ...وبالتالي طبيعي الا تؤثر مقاومة الخرسانة القصوى سواء كانت جيدة او رديئة على سلوك المقطع ....
طيب ما هو السبب في اختلاف سعتي المقطع طالما اننا نقول ان مقاومة الخرسانة القصوى لا تؤثر عليه ؟؟؟
السبب هو الفرضيات التي تم حساب ذراع العزوم عليها ...عندما نقوم بحساب سعة مقطع من المبادئ الاولية فاننا نقوم بكتابة معادلة اتزان balance ومن ثم نحدد مكان المحور المحايد ...في حال كانت الخرسانة ضعيفة فسنجد ان المحور المحايد اقترب من الحديد اكثر وبالتالي سيقل ذراع العزوم وبالتالي فسيقل العزم الناتج عند حسابه بناء على اجهاد الحديد في مقاومته في ذراع عزوم اقل مما لو كانت الخرسانة اكبر ...
ملاحظة تحتاج الى تركيز شديد ...ما شاء الله عليكم..لكن هي متعلقة بسلوك واحد وهو flexural behavior for beams ..وعمليا نجد ان الذي يحكم في تصميم البلاطات مثلا هو الدفلكشن والقص الثاقب وفي الاعمدة هو الضغط ..بينما العزوم نادرا ما يكون هو المحدد في تصميم العناصر الانشائية ...
 

naderkamal188

عضو جديد
إنضم
18 مايو 2011
المشاركات
22
مجموع الإعجابات
2
النقاط
0
شكرا يا بشمهندس علي مشاركتك و كتير استفدت من رأيك
 
أعلى