أولا قبل اي شئ انا حابب أشكر حضراتكم علي التفاعل و ان شاء الله نكمل الممناقشة و أوضحلكوا انا قصدي ايه
بالتفصيل .
و لكن قبل ما أبدأ الأخ المهندس / محمد المرشادي
انا نايم كويس يا هندسة و ممكن لما تفهم قصدي لما أوضح تعرف انا عاوز اقول ايه و احنا في الاخر بنتكلم علشان كلنا نستفيد من بعض .
أولا كده انا كلامي كله عن التصميم و ليس عن اختبار عينات كما ذكر اللي جاب الموضوع في دماغي اصلا هو ان انا لما بصيت علي مشاريع كتير مصممة و علي اللوحات و لما راجعتها لقيت الناس بتحط حديد كتير أوي ملوش أي لازمة بداعي الأمان و ان ظروف التنفيذ و التشوينات سيئة و ان احنا مش ضامنين الخرسانة في الموقع انها توصل للمقاومة التصميمية فأنا قلت انا هجرب ان انا اخلي الخرسانة ضعيفة جدا يعني مقاومتها حوالي 10 mpa بدلا من 25 كما هو مصمم و كانت النتائج كالتالي و خلينا نشتغل علي قطاع كمرات 25 *70 للتوضيح
قبل ما نكتب القيم خلينا نحط في اعتبارنا ال Asmax كما تفضل المهندس / مثني العزاوي و خلينا منعديهاش علشان ميحصلش brittle compression failure"
و تبعا للكود المصري فان Asmax تعتمد علي Fcu و هي تساوي
Asmax=3.88*10[SUP]-4 [/SUP]*Fcu ( Fy=360 mpa)
For Fcu=(25/1.5) mpa , A[SUB]smax[/SUB]=1131.6 mm[SUP]2[/SUP] = 10 D 12mm
Fcu=(15/1.5) mpa , A[SUB]smax[/SUB] = 679 mm[SUP]2 [/SUP] =6 D 12mm
و بالتالي فانا مش هخلي التسليح يعدي 6 فاي 12 علشان نكون في الأمان من حتة الانهيار المفاجئ دي .
و دلوقتي هكتب قيم العزوم و تأثرها بمقاومة الخرسانة
D 6 D 12 (fcu=25/1.5) M=129.89 KN.M
6 D 6 D 12 (fcu=15/1.5) M=124.5 KN.M
شوفتوا المومنت قل قيمة بسيطة ازاي حاجة لا تذكر أصلا ده اللي كان قصدي عليه يعني أنا كنت متوقع لما الخرسانة مقاومتها تقل ان المومنت هينزل خالص و ده محصلش .
يعني واضح ان الكلام ده معناه ( في رأيي ) أن لما انا أكون مسلح القطاع بأقل من أقصي نسبة تسليح مهما كانت الخرسانة سيئة عمر ما القطاع هينهار .( و دي ملاحظة عاوزين نتناقش فيها و أعرف رأي حضراتكوا )
و لكن لو احنا زودنا الحديد عن Asmax هنلاقي أن تغير في Fcu يكون مؤثر علي المومنت بتاع القطاع بصورة كبيرة هنا ده سؤالي لي لما الحديد يزيد يحصل الكلام ده ؟؟؟؟؟
و الفكرة برده ان انا لو حبيت أأمن نفسي جامد ممكن أقلل الخرسانة في التصميم بالدرجة دي و كده الحديد مش هيزيد بالصورة الجامدة و كمان عمر ما هيحصل انهيار مفاجي لأن انا فارض ان ال Fcu تعبانة و ده مش حقيقي فهي لما بتزيد ال Asmax كمان في القطاع بتزيد و يبقي انا كده هيحصل " tension ductile failure و أبقي أمنت نفسي من جميع النواحي .
أتمني ان اكون وضحت سؤالي و وجهة نظري بشكل أفضل من السابق و أتمني المشاركة لأن انا شايف ان الموضوع ده مهم جدا و ممكن حد يحس ان اللي انا بتكلم فيه ده معناه أن انا مش فاهم هندسة أصلا بس هيكون غلطان لأني أحسب ان الموضوع ده تفكير جديد
Thinking out of the box
و ممكن أكون انا مخطئ تماما و تكون في نقطة خايبة فايتاني
و بشكر حضراتكم تاني و في انتظار ردودكم الكريمة
للاسف الشديد خلفيتي مبنية على الكود البريطاني فبالتالي لن استطيع مناقشة تفاصيل الفكرة بالارقام..لكن من حيث الفهم العام لسلوك الخرسانة تحت تاثير العزوم فملاحظتك في محلها ..عندما يكون الانهيار مطيلي وهو في حال ان المقطع under reinforced فسنجد ان اجهاد الخرسانة الاقصى لن يؤثر بشكل كبير في سعة المقطع لانه عند حصول الانهيار في الحديد فسنجد ان الخرسانة لم تصل الى اقصى اجهاد لها وهو ال15 KN/m2 وذلك لاننا حددنا كمية الحديد بكمية تصل الى اجهادها الاقصى قبل ان تصل الخرسانة الى حدها ...وبالتالي طبيعي الا تؤثر مقاومة الخرسانة القصوى سواء كانت جيدة او رديئة على سلوك المقطع ....
طيب ما هو السبب في اختلاف سعتي المقطع طالما اننا نقول ان مقاومة الخرسانة القصوى لا تؤثر عليه ؟؟؟
السبب هو الفرضيات التي تم حساب ذراع العزوم عليها ...عندما نقوم بحساب سعة مقطع من المبادئ الاولية فاننا نقوم بكتابة معادلة اتزان balance ومن ثم نحدد مكان المحور المحايد ...في حال كانت الخرسانة ضعيفة فسنجد ان المحور المحايد اقترب من الحديد اكثر وبالتالي سيقل ذراع العزوم وبالتالي فسيقل العزم الناتج عند حسابه بناء على اجهاد الحديد في مقاومته في ذراع عزوم اقل مما لو كانت الخرسانة اكبر ...
ملاحظة تحتاج الى تركيز شديد ...ما شاء الله عليكم..لكن هي متعلقة بسلوك واحد وهو flexural behavior for beams ..وعمليا نجد ان الذي يحكم في تصميم البلاطات مثلا هو الدفلكشن والقص الثاقب وفي الاعمدة هو الضغط ..بينما العزوم نادرا ما يكون هو المحدد في تصميم العناصر الانشائية ...