إلي الكفاءات ومهندسين التكييف والفنيين والاعضاء.. بيدكم وحدكم الحل

Dr.Hany

عضو جديد
إنضم
2 أكتوبر 2011
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
في البداية احب ان اعرفكم بنفسي .. د.هاني نبيــل -صيدلي-

مشكلتي تتلخص في انني قمت بشراء تكييف (Trane ) لعلمي التام ان تكييفات ترين هي من اقوي التكييفات في الوقت الحالي في مصر .. التكييف تم شراءه بقدره 2.25 حصان وذلك لتكييف غرفة مساحتها لا تتجاوز 12 متر .. وذلك بتاريخ 15/7/2011 .. المشكلة بدأت مع التكييف بتتطاير رذراذ الماء بدفعات في الهواء اثناء التشغيل .. هل يعقل ان الشخص الذي يكون في اتجاه التكييف لازم ياخد دش مياه من التكييف !! .. والكارثة الكبري ان التكييف الآن أصبح مثل المروحة تماماً .. التبريد منعدم تماماً !!

أحضرت احد الفنيين من خارج الضمان واكد لي ان الجهاز (بينفس فريون ) !!

الآن اسألكم هل (تنفيس الفريون ) عيب صناعة ؟؟ بمعني انني اريد ان اثبت ان الجهاز به عيب صناعة حتي تتكفل الشركة بتغييره خاصة ان الضمان كما هو مثبت في شهادة الضمان هو 5 سنين والجهاز عمره لدي لا يتعدي الـ 3 شهور

فهل يعقل ان الفريون ينفذ من الجهاز بعد أقل من 3 شهور من تشغيله !!

ايضاً مشكلة نقاط الماء التي تتطاير اثناء عمل الجهاز !!

كل هذا لا يعد عيوب صناعة تتكفل الشركة بتغيير الجهاز؟؟
 

مواضيع مماثلة

إنضم
22 فبراير 2010
المشاركات
1,177
مجموع الإعجابات
71
النقاط
0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته dr. Hany
أجهزة تكييف ماركة ترين من أجود أجهزة التكييف فى مصر وهذا رأيى بحكم عملى مع العلم بأننى لست على صله بهذه الشركة لا من قريب ولا من بعيد ولكن أحياناً يكون فيه أخطاء من الفنيين الذين قاموا بالتركيب ممكن يتواجد تسريب من لواكير أو صواميل تجميع المواسير فهذا عيب تركيب وليس عيب صناعة كما أنه تناثر قطرات مياه التكثيف إحتمال كبير عيب تركيب أيضاً فأنصح حضرتكم بالإتصال بقسم الصيانة للإستفادة من الضمان لفحص الجهاز فإذا وجد تسريب بسبب التركيب فهذا سهل سوف يعمل مسئولى الصيانة وحل جميع مشاكله . أما إذا وجد تسريب بمواسير المبخر بالوحدة الداخلية أو مواسير المكثف بالوحدة الخارجية فيعتبر هذا عيب صناعة ومن حقك طلب تغيير الجهاز وتمنياتى لكم بكل خير .
 

Dr.Hany

عضو جديد
إنضم
2 أكتوبر 2011
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
مهندس سليمان

بالفعل اتصلت بصيانة ترين علي االرقم السريع .. اكدوا لي ان الصيانة في السنة الاولي هي مسئولية الموزع

وانا بالفعل متأكد ان العيوب هي عيوب فنيين التركيب .. بدليل ان الفنيين عند تثبيتهم لحامل التكييف (كابورليه علي حد تسميتهم ) وقع منهم عند الشارع وستر ربنا اني مسكت الفني ولحقنا الجهاز قبل ما يقع علي آخر لحظة ... ياااااااه انا جسمي ارتجف اووووي لحظة ماافتكرت المشهد

فكيف لي ان آآمن علي احد الفنيين من نفس الموزع بالله عليك قل لي ماذا افعل .. صيانة الشركة يقولوا السنة الاولي مسئولية الموزع .. والموزع مشغل عنده فنيين اقل مايوصفوا انهم لا شغلة لهم وعديمي الخبرة .. الحل بيدك ان شاء الله

 
إنضم
22 فبراير 2010
المشاركات
1,177
مجموع الإعجابات
71
النقاط
0
حضرتك اتصل بالموزع نفسه لفحص الجهاز واحكي له ماحدث أثناء التركيب لكى ينتقى الفنيين ذات خبرة ودراية عالية ولديهم الأمانة فى العمل فإذا كانت المشكلة عيب تركيب فليصلح جميع العيوب وممكن تأخذ تعهد من الموزع إذا تكررت نفس المشكلة مثلاً خلال 6 شهور يتعهد بتغيير الجهاز كلياً أما إذا كان عيب صناعة فيجب تغيير الجهاز فوراً واعلم أنه يسقط الضمان عند عمل أى شخص فى الجهاز غيرهم وأفضل شئ أنك اتصلت بالشركة نفسها لكى تعلم إمكانيات تلك الموزع ليحسن من أدائه وإلا ستسقط عنه رخصة التوزيع من كثرة الشكاوى .وطمنى عملت إيه معاهم وتمنياتى بالتوفيق .
 

Dr.Hany

عضو جديد
إنضم
2 أكتوبر 2011
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
استكمل حواري غداً مع حضرتك بعد ان اتم حواري مع الموزع

وارجو من سيادتكم متابعة الموضوع


ولكن سيدي لي تعقيب بسيط ما الذي سيجبر الموزع علي الاستجابة لطلبي بكتابة تعهد بهذا الشأن

ببساطة الراجل آخد فلوس الجهاز فمعني كدة انه خلاص مش هيستفاد مني بحاجة

اريد ان اعرف اتفاهم معه بلغته ... ما اللغة التي سيستجيب لها الموزع حتي استطيع ضمان عدم حدوث هذا العطل مرة أخري

 

zanitty

عضو معروف
إنضم
3 يناير 2007
المشاركات
6,146
مجموع الإعجابات
1,596
النقاط
113
للاسف علمت من صديق لى كان يعمل مديرا للصيانه بشركه الكترو ستار ان معظم شركات الصيانه ما هى الا شركات من منازلهم تحت السلم تقوم بدفع قيمه ماليه للوكيل لتاخذ حق الصيانه و غالبا هتتعب معاهم بشكل كبير
اقتراحى كالاتى
لو الموزع مرضيش يجى حاول تثبت حاله باى طريقه (مش عارف ازاى الحقيقه) و كلم الوكيل انك هتشتكيه فى الغرفه التجاريه لانه كده هيضطرك تعمل الصيانه برا و بالتالى يسقط عنك الضمان
انصح بان تواصلك بشركه تراين يكون عن طريق الايمايل و تعمل cc لشركه تراين انترناشونال اللى هى المالك الاصلى للشركه و المانح للتوكيل للشركه الوكيل داخل مصر و ده هيخليهم يهتموا جدا بالامر ان شاء الله

بخصوص الرزاز اعتقد و الله اعلم ان المشكله مشكله ميول التكيف مش مظبوكه يعنى الفنى كان لازم يظبط الوحده بميل معين بحيث ان صرف المياه المتكاثفه يكون فى اتجاه ماسوره الصرف و علشان كده الميه بتتجمع فى ال drain pan و بتخش لك مع دفع المروحه و ده نفسه ممكن ياثر على عمليه التبريد
و الله تعالى اعلى و اعلم

ملحوظه
يمك الحصول على ايمايلات الشركه من موقعهم http://www.trane.com/Index.aspx#

معلومات الاتصال من هنا http://www.trane.com/contact_us.aspx
 
أعلى