عطل بجهاز تكييف كاريير

Eng.mostfa_moh

عضو جديد
إنضم
21 سبتمبر 2009
المشاركات
45
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
السلام عليكم ارجو المساعدة فى عطل بجهاز كارير 3 ح الجهاز يعطى الارم بعد فترة تشغيل حوالى 15 دقيقة وتم قياس شحنة الجهاز وجدت مظبوطة ولا يوجد بها اى نقص او زيادة
عدد الالارم على ليد البيان خمس مرات
مع العلم انى غيرت السينسور الداخلى الموجود على الفانة وكان الجهاز يعمل بكفاءة لمدة يومين ثم عادت نفس المشكلة
 

مواضيع مماثلة

إنضم
25 يناير 2008
المشاركات
267
مجموع الإعجابات
7
النقاط
18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ياريت تديني بينات اكتر يعني امبير الكباس لان الخمس فلاشات لا تعني الفريون فقط بل هي عطل ادي الي توقف الكباس وهل الكباس بيسخن معاك ولا لا وكمان قول الضغوط علي المنخفض والعالي وغير اكتر من سنسور لان السناسير بتاعة كاريير ساعات ودة احنا جربناة قبل كدة وبعدين شيك علي الكارتة ارجو الرد حتي لو توصلت الي المشكلة لتعم الفائدة
 

ask zaed

عضو جديد
إنضم
1 أكتوبر 2006
المشاركات
23
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
وايه كانت المشكله
 

سنان الركابي

عضو جديد
إنضم
19 مارس 2009
المشاركات
16
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
السلام عليكم ...
انا مهندس اعمل في شركه كارير ممكن ان افيدك .... بعد ما تعطيني معلومات عن الجهاز . اولاً.....
وثانيا ما هو رقم اللارم الي ضهر الك....

وانا في الخدمه
 

سنان الركابي

عضو جديد
إنضم
19 مارس 2009
المشاركات
16
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
[
color="red"]السلام عليكم ...
انا مهندس اعمل في شركه كارير ممكن ان افيدك .... بعد ما تعطيني معلومات عن الجهاز . اولاً.....
وثانيا ما هو رقم اللارم الي ضهر الك....

وانا في الخدمه
[/color]​
 

Eng.mostfa_moh

عضو جديد
إنضم
21 سبتمبر 2009
المشاركات
45
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
اولا انا بشكر كل اللى رد عليا كثير الشكر
ثانيا انا قمت مبتابعة الجهاز مرة اخرى بعد تغيير سينسور الوحدة الداخلية فوجدت عيب اخر بالجهاز وهو ان الجهاز بيكون فى حالة ايقاف لكن الوحدة الخارجية تعمل دون اعطاءه اى اوردر مما يسبب تكون ثلج على الكويل الداخلى
وعند الكشف وجدت وصل (تجنيط) بكابل الكونترول وتم عزله مع مواسير التكييف مما ادى الى وجود رطوبة وتخمير بالاسلاك تم عزل المواسير مرة اخرى وعزل الاسلاك كلا على حدة والان الجهاز يعمل ولا توجد اى مشاكل (بس بعد ما طلع عينى) ارجو ان يكون ردى افادة للجميع وشكرا
 

م&العامرى

عضو جديد
إنضم
24 أغسطس 2009
المشاركات
132
مجموع الإعجابات
6
النقاط
0
افصل الايونيزر من الكارته فى الجهاز الكاريير الجديد
 

hisham abdalgleel

عضو جديد
إنضم
7 أغسطس 2012
المشاركات
29
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
انا عندى مشكله نفس المكيف وبيعطى رساله على الشاشهe1 ورجعنا الدائره ايه المشكله يا مهندس افيدنى لانه عمل لنا قلق
 
إنضم
1 يونيو 2007
المشاركات
197
مجموع الإعجابات
20
النقاط
0
السيد hisham abdalgleel

اعتقد ان خطأ e1 يعني وجود دائرة مفتوحة او شورت في حساس درجة الحرارة للوحدة الداخلية حسب اجهزة كارير, والعلاج ان تقوم اولا بفحص الربط بين السنسر والكارت اذا لم يكن به مشكلة تقوم بتبديل سنسر الوحدة الداخلية, واذا لم تحل المشكلة سيكون الخلل في كارت الوحدة الداخلية.
تحياتي
 
أعلى