يا جماعة من غير رغى كتير جاوبو على الراجل وخلاص
بص يا هندسة
موضوع ان الكباس يكون فوق المبخر ده بيسبب ان الزيت بينزل وبيلاقى صعوبة انه يطلع تانى فبيكون الحل اننا نعمل اويل تراب مصيدة زيت كل 3 متر راسي وعلى دخول المبخر عشان الزيت يمشي ويطلع خطوة خطوة لمكانه بالكباس
وده بيكون لحد اقصى في الارتفاع ولو زاد الارتفاع عن حد معين حسب قدرة ونوع الكباس بيكون لازم نعمل السحب على ماسورتين وده بيخلى الفريون يمشي ابطء فالزيتيقدر يتحوش فلمصايد واحدة واحدة ويطلع على الكباس تانى
بس خللى بالك ان الموضوع ده مش بينفع الا في انواع كباسات معينة اللى تستحمل واللى موجود في كتالوجها الموضوع ده
وعموما الفنيين مش بيعملوه لان الارتفاعات بتكون في حدود ولو زاد الحد ده مفيش مقاول بيخاطر ويعمل الموضوع ده عشان بيخاف انه يلبس المكنة فبيكبر دماغه ويقول نركب المكنة تحت او اى اختيار اخر