يوجد لدى مشكلة فى مكييف سبليت الزامل أرجو الإفادة

إنضم
15 أغسطس 2007
المشاركات
254
مجموع الإعجابات
11
النقاط
18
يوجد لدى مشكلة فى مكييف الزامل 2طن لايوجد إضاءة بلمبة البور الموجودة بالوحدة الداخلية ولا الريموت يعمل و لا يشتغل رغم وجود بور فى جميع الأطراف وتم التشييك على الوحدة الداخلية وكذلك الخارجية هل ممكن يوجد مشكلة فى الكارتة واذا لم تكن هذه المشكلة ما هى المشكلة وجزاكم الله خيرا
 

Tanuf3737

عضو جديد
إنضم
5 مارس 2009
المشاركات
129
مجموع الإعجابات
2
النقاط
0
صاحبي هل الكهرباء واصله الي المكيف؟
 
إنضم
3 يناير 2011
المشاركات
553
مجموع الإعجابات
40
النقاط
0
يوجد لدى مشكلة فى مكييف الزامل 2طن لايوجد إضاءة بلمبة البور الموجودة بالوحدة الداخلية ولا الريموت يعمل و لا يشتغل رغم وجود بور فى جميع الأطراف وتم التشييك على الوحدة الداخلية وكذلك الخارجية هل ممكن يوجد مشكلة فى الكارتة واذا لم تكن هذه المشكلة ما هى المشكلة وجزاكم الله خيرا
http://www.arab-eng.org/vb/attachment.php?attachmentid=71320&d=1308590565اخي المهندس وائل القطعه الموجوده داخل الرابط غالبا قم بتنضيفها اوتغيرهافي في حاله ان اصلا الكهرباء واصله في المكييف
 
إنضم
3 يناير 2011
المشاركات
553
مجموع الإعجابات
40
النقاط
0
اخي المهندس وائل برعي اتبع الخطوات التاليه وبحول الله ستصل الى العطل 1 يجب ان يكون التيارالكهربائي الواصل (لحداللوحه يكون220) 2طبن لو اقل من 220فولت الكهرباء الخلل فيها مش من المكييف 2لوالكهرباء سليمه وداخله اللوحه الخطوه الثانيه فك اللوحه الالكترونيه طبعن حتلاقي مسمارصغير مثبت اللوحه فك المسمار بعدكده ستجد لسان مثبت الوحه مع البدي براحه ارفع اللسان بمفك الى فوق بعدين اسحب اللوحه الاكترونيه او الكارته 3 اول خطوه انظرفي الفيوز حتلاقيه على جنب 4افحص الفيوز لومحروق قبل تخرخو عشان يطمئن قلبك انو العطل فقط (بسبب الفيوزاما بقيه اجزاء الكارته سليمه) اعمل جمبر في الفيوز الجنبرعباره عن سلك رفيع بعدين الفيوز عباره عن انبوي مصنوع زي ما انته عارف من القزازفي المنتصف وفي اطرافه في الطرف الاول وي الطرف الثاني يوجدطرفين من الالمنيوم حتوصل السلك الرفيع بين الاثنين اي الطرفين الامنيوم بعدين شغل المكييف اذا اشتغل تمام معناه المشكله في الفيوز فقط غييره والمشكله اتحلت اما لو عملت الجنبر وحدث فصل فيه مره ثانيه او(لم يحدث لاكن المكييف ما اشتغل الخطوه البعديها حت خرج اللوحه ولازم تحفظ كويس الاسلاك الي حتفكهاعشان تعرف ترجعها مره ثانه بعدين مستقبل الاشاره في اللوحه اوالي شفته في الصوره شيك عليه زي ماشرحت لك اما بقيه اللوحه في المره الاولى في تشخيصك لها احسن يكون مع مهندس الكترنك افهم منو كويس بعدكده المره القادمه لوحدك اعملها مع الاشاره لومعاك جهاز لقرائه التيار اضبطه في( dc)وقم بقرائه جميه مكونات اللوحه مفروض تديك قرائه والقرائه بتجاه واحد فقط واي قطعه فيها اثارسخانه او انتفاخ غييرها طبعن الجميل انو في هذه الحاله مافي صيانه طوالي برائس الكاويه تبع اللحام حتخرج القطعه التالفه وحتركب بواصطه لحام الكاويه قطعه جديده اخي المهندس وائل ذكرت لك الكلام ده عشان لو رحت الى المهندس تكون عندك فكره واسئله عن اي نقطه ما عرفتها بختصار اخي المهندس وائل المكيييف بتاعك نظم خطواط التشخيص زي ما شرحت لك وحتعرف المشكله بكل سهوله بعون الله
 
إنضم
15 أغسطس 2007
المشاركات
254
مجموع الإعجابات
11
النقاط
18
شكرا على كل هذه المعلومات وان شاء الله هابدأ فى الخطوات

وجزاك الله خيرا
 

محمد هاشم ع

عضو جديد
إنضم
2 أكتوبر 2013
المشاركات
3
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
يوجد مشكة في البوردة الخاصة بالتحكم في الدائرة الكهربية ويمكن اثبات ذلك بطريقة عملية هو ان تعطي كهرباء مباشرة لجميع الاجزاء الكهربية الموجودة بالتكييف من مراوح وا ضاغط الخ
 

محمد بحريه

عضو جديد
إنضم
14 أكتوبر 2007
المشاركات
213
مجموع الإعجابات
22
النقاط
0
اخي المهندس وائل برعي اتبع الخطوات التاليه وبحول الله ستصل الى العطل 1 يجب ان يكون التيارالكهربائي الواصل (لحداللوحه يكون220) 2طبن لو اقل من 220فولت الكهرباء الخلل فيها مش من المكييف 2لوالكهرباء سليمه وداخله اللوحه الخطوه الثانيه فك اللوحه الالكترونيه طبعن حتلاقي مسمارصغير مثبت اللوحه فك المسمار بعدكده ستجد لسان مثبت الوحه مع البدي براحه ارفع اللسان بمفك الى فوق بعدين اسحب اللوحه الاكترونيه او الكارته 3 اول خطوه انظرفي الفيوز حتلاقيه على جنب 4افحص الفيوز لومحروق قبل تخرخو عشان يطمئن قلبك انو العطل فقط (بسبب الفيوزاما بقيه اجزاء الكارته سليمه) اعمل جمبر في الفيوز الجنبرعباره عن سلك رفيع بعدين الفيوز عباره عن انبوي مصنوع زي ما انته عارف من القزازفي المنتصف وفي اطرافه في الطرف الاول وي الطرف الثاني يوجدطرفين من الالمنيوم حتوصل السلك الرفيع بين الاثنين اي الطرفين الامنيوم بعدين شغل المكييف اذا اشتغل تمام معناه المشكله في الفيوز فقط غييره والمشكله اتحلت اما لو عملت الجنبر وحدث فصل فيه مره ثانيه او(لم يحدث لاكن المكييف ما اشتغل الخطوه البعديها حت خرج اللوحه ولازم تحفظ كويس الاسلاك الي حتفكهاعشان تعرف ترجعها مره ثانه بعدين مستقبل الاشاره في اللوحه اوالي شفته في الصوره شيك عليه زي ماشرحت لك اما بقيه اللوحه في المره الاولى في تشخيصك لها احسن يكون مع مهندس الكترنك افهم منو كويس بعدكده المره القادمه لوحدك اعملها مع الاشاره لومعاك جهاز لقرائه التيار اضبطه في( dc)وقم بقرائه جميه مكونات اللوحه مفروض تديك قرائه والقرائه بتجاه واحد فقط واي قطعه فيها اثارسخانه او انتفاخ غييرها طبعن الجميل انو في هذه الحاله مافي صيانه طوالي برائس الكاويه تبع اللحام حتخرج القطعه التالفه وحتركب بواصطه لحام الكاويه قطعه جديده اخي المهندس وائل ذكرت لك الكلام ده عشان لو رحت الى المهندس تكون عندك فكره واسئله عن اي نقطه ما عرفتها بختصار اخي المهندس وائل المكيييف بتاعك نظم خطواط التشخيص زي ما شرحت لك وحتعرف المشكله بكل سهوله بعون الله


احب اضيف كمان ان احتمال كبير ان الترانس فورمر عاطل ( و عندنا فى مصر اجهزة تكييف ماتور مروحه الفان متصل ب اوفر لود داخلى متصل بالتوالى مع الباور الداخل للكارته اذا الافرلود فاصل فلا تعمل الكارته تماما )
 

خالد شعير

عضو جديد
إنضم
2 فبراير 2013
المشاركات
54
مجموع الإعجابات
9
النقاط
0
اخي الفاضل كلام ابن عوف فية شرح وافي يمكنك الاستافدة لتحديد العطل
 

خالد شعير

عضو جديد
إنضم
2 فبراير 2013
المشاركات
54
مجموع الإعجابات
9
النقاط
0
كلام الاخ ابن عوف مظبوط ولازم تمشي على الشرح الي موضحة الك وان شاء الله بتلاقي حل
 

SALEH407

عضو جديد
إنضم
4 فبراير 2011
المشاركات
4
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا يتم الكشف علي الفولت عن طريق بنسه امبير
ثانيا يتم الكشف علي الكبل الموصل للجهاز
ثالثا يتم الكشف علي فيوز الكارته
رابعا يتم الكشف علي ترانس الكارته وا
انشاء الله هتوجد العطل


 
أعلى