موضوع تعليمى مصور بالفيديو

zanitty

عضو جديد
إنضم
3 يناير 2007
المشاركات
6,146
مجموع الإعجابات
1,594
النقاط
0
الاخوه المهندسين
الاخوات المهندسات

لاحظت ان اكثر من 95% من مواضيع المنتدى تخص النواحى الفنيه كاكواد و اعتبارات تصميميه و حسابات و نظريات عمل و خلافه
و للاسف النواحى التنفيذيه قليله جدا رغم ان المنتج النهائى الذى يظهر للناس هو الجزء المنفذ فعليا فى الموقع
و للاسف حتى يرى المهندس الجديد كل الاعمال فى الموقع فقد يستلزم ذلك سنينا عده حتى ينتهى من مشروع واحد و قد لا يحتوى المشروع على كل الاعمال الممكن تنفيذها

و لذلك فكرت فى جعل هذا الموضوع خاصا باعمال التركيب و الاختبارات و خلافه

 
التعديل الأخير:

zanitty

عضو جديد
إنضم
3 يناير 2007
المشاركات
6,146
مجموع الإعجابات
1,594
النقاط
0
تركيب مضخه End suction

 

younis najjar

عضو نشط
إنضم
1 سبتمبر 2012
المشاركات
891
مجموع الإعجابات
195
النقاط
43
فكرة رائعة بارك الله فيك وانشالله يكون موضوع فعال بالمنتدى الرائع
 

م. رياض النجار

عضو معروف
إنضم
28 أبريل 2009
المشاركات
1,431
مجموع الإعجابات
424
النقاط
83
تركيب مضخه End suction

لقد شاهدت الفيديو ولدي سؤال يا مولانا :)

على خط سحب المضخة في الحالة الأولى (negative ) ... ذكر انو تركيب المحبس مو ضروري ؟؟؟ .... واين السترينير في الحالتين يا مولانا ;)
 

zanitty

عضو جديد
إنضم
3 يناير 2007
المشاركات
6,146
مجموع الإعجابات
1,594
النقاط
0
لقد شاهدت الفيديو ولدي سؤال يا مولانا :)

على خط سحب المضخة في الحالة الأولى (negative ) ... ذكر انو تركيب المحبس مو ضروري ؟؟؟ .... واين السترينير في الحالتين يا مولانا ;)

انا طبعا مينفعش اجاوب نيابه عنهم لانى معرفش هما عملوا كده ليه
بس حقول لك رايى الشخصى
الستراينر مش من الاشتراطات فى الهوك اب و انما تقدر تقول عرف - و الله اعلم -
يعنى فى حاله مضخات الحريق احنا مبنركبش ستراينر
لاحظ كمان ان المحابس على خط السحب هى محابس قفل لزوم الصيانه فقط
 

zanitty

عضو جديد
إنضم
3 يناير 2007
المشاركات
6,146
مجموع الإعجابات
1,594
النقاط
0
السؤال هنا - و الكلام ما زال ردا على اخى رياض النجار -
1- ليه ركب محبس فى حاله ان التانك علوى و قال انه لازم و فى حاله الخزان الارضى قال لا يجوز
2- ليه الريديوسر فى الحاله التانيه اتجاهه لفوق انا فاهم انه مفيش مشكله انه يبقى لفوق علشان كده كده منسوب الميه اعلى منه بس ليه معملوش لتحت مثلا او استخدم كونسنترك ريديوسر
انا مش بسالك انا بحاول افكر معاك لان الكلام ده حيرنى
 

م. رياض النجار

عضو معروف
إنضم
28 أبريل 2009
المشاركات
1,431
مجموع الإعجابات
424
النقاط
83
السؤال هنا - و الكلام ما زال ردا على اخى رياض النجار -
1- ليه ركب محبس فى حاله ان التانك علوى و قال انه لازم و فى حاله الخزان الارضى قال لا يجوز
2- ليه الريديوسر فى الحاله التانيه اتجاهه لفوق انا فاهم انه مفيش مشكله انه يبقى لفوق علشان كده كده منسوب الميه اعلى منه بس ليه معملوش لتحت مثلا او استخدم كونسنترك ريديوسر
انا مش بسالك انا بحاول افكر معاك لان الكلام ده حيرنى

النقطة الاولى والثانية كما تفضلت أخي الحبيب أثارا تساؤلات في نفسي , القيتها عليّ أجد جوابا مقنعا ..
 

احمد مناحي

عضو جديد
إنضم
30 أكتوبر 2007
المشاركات
102
مجموع الإعجابات
11
النقاط
0
رحم الله والديكم على هذه المواضيع العمليه الرائعه
 

tarigfageery

عضو جديد
إنضم
24 أبريل 2010
المشاركات
6
مجموع الإعجابات
5
النقاط
0
1-فى حالة الخذان الارضى تدفق المياة يتوقف تلقائيا بفعل الجازبية الارضية مع افتراض توقف المضخة لعمل الصيانة اما فى حالة الخذان العلوى فلابد من وجود المحبس لوقف تدفق المياة لعمل الصيانة اللاذمة
 

tarigfageery

عضو جديد
إنضم
24 أبريل 2010
المشاركات
6
مجموع الإعجابات
5
النقاط
0
2-اتجاة الرديوسر flat from top فى حالة الخذان الارضى للاسباب الاتية: من النادر تكوين بعض الرواسب والاوساخ فى الجهة السفلية للرديوسر لكن احتمال تكوين فقاعات هوا فى اعلى نقطة على مستوى خط السحب يكون اكبر ولذلك يتم عمل flat from top بالنسبة للرديوسر مما يؤثر فى كفاءة المضخة , اما فى حالة الرديوسرflat from bottom فتكون فى الخذان العلوى لوجود الاحتمال الاكبر لتكوين الرواسب على الرديوسر من الجانب السفلى بفعل عملية السحب من اسفل الخذان, وفى حالة تكوين فقاعات هواء فانها سوف ترحل الى اعلى نقطة فى خط السحب. اتمنى ان اكون صحيحا فى اول مشاركة لى فى المنتدى وتحياتى الى ذانيتى الرائع
 

zanitty

عضو جديد
إنضم
3 يناير 2007
المشاركات
6,146
مجموع الإعجابات
1,594
النقاط
0
2-اتجاة الرديوسر flat from top فى حالة الخذان الارضى للاسباب الاتية: من النادر تكوين بعض الرواسب والاوساخ فى الجهة السفلية للرديوسر لكن احتمال تكوين فقاعات هوا فى اعلى نقطة على مستوى خط السحب يكون اكبر ولذلك يتم عمل flat from top بالنسبة للرديوسر مما يؤثر فى كفاءة المضخة , اما فى حالة الرديوسرflat from bottom فتكون فى الخذان العلوى لوجود الاحتمال الاكبر لتكوين الرواسب على الرديوسر من الجانب السفلى بفعل عملية السحب من اسفل الخذان, وفى حالة تكوين فقاعات هواء فانها سوف ترحل الى اعلى نقطة فى خط السحب. اتمنى ان اكون صحيحا فى اول مشاركة لى فى المنتدى وتحياتى الى ذانيتى الرائع

اهو انت اللى رائع و 60 رائع كمان
 

tarigfageery

عضو جديد
إنضم
24 أبريل 2010
المشاركات
6
مجموع الإعجابات
5
النقاط
0
شكرا دة بس من ذوقك ياباشمهندس. على العموم اتمنى الاسهام ولو بشكل متواضع فى المنتدى
 
أعلى