مكونات نظام ادارة السلامة والصحة المهنية

رمزة الزبير

عضو معروف
إنضم
6 أغسطس 2007
المشاركات
3,811
مجموع الإعجابات
1,200
النقاط
113
مكونات نظام ادارة السلامة والصحة المهنية

Occupational Health and Safety system comprises the following:-
يتكون نظام إدارة السلامة والصحة المهنية بالشركة من العناصر الآتية:

a- Occupational Health and Safety Policy.
#أ- سياسة السلامة والصحة المهنية للشركة

b- Identifying the Occupational Health and Safety ِAspects.
#ب- تحديد المؤثرات على السلامة والصحة المهنية

c- Identifying the relevant legislative and regulatory requirements.
#ج- تحديد المتطلبات القانونية والتشريعية المستخدمة

d- Setting appropriate Occupational Health and Safety objectives.
#د- تحديد أهداف السلامة والصحة المهنية للشركة

e- Developing programs to implement the Occupational Health and Safety policy and objectives.
هـ- وضع البرامج لتحقيق سياسة وأهداف الشركة والخاصة بالسلامة والصحة المهنية

f- Activities monitoring, detecting non-conformances, implementing corrective actions, auditing and reviewing the activities
و#- مراقبة الأنشطة واكتشاف حالات عدم المطابقة وتطبيق الإجراءات التصحيحية وتنفيذ المراجعات

Occupational Health and Safety Policy for …… Company
سياســة الســـلامة والصحة المهنية لشــركة …..

- Company is specialized in ……
- هي شركة متخصصة في ….

-The trend of the top management of the company is to give the priority to apply the safety management system of the company to all the works and activities undertaken by the company especially the services to ………
- تتوجه الإدارة العليا بالشركة نحو إعطاء الأولوية القصوى لتطبيق نظام إدارة السلامة بالشركة لكل الأعمال والأنشطة التي تضلع بها الشركة

…….. company is committed to do the following :
تلتزم شركة ……… بعمل الأتي :


Providing the means of protection, safety and the required precautions for emergency cases, the suitable instructions, and training the employees to ensure their safety.
- توفير وسائل الحماية والسلامة والاحتياطات اللازمة لحالات الطوارئ والتعليمات المناسبة وتدريب العاملين عليها لضمان سلامتهم.

-The ideal use of resources and equipment through the state-of-the art methods of technology to cope with progress in the field of work which leads to continual progress of work techniques .
- الأستخدام الأمثل للموارد والمعدات مع أحدث الأساليب التكنولوجية الحديثة لمواكبة التقدم فى مجال العمل مما يؤدى إلى التحسين المستمر لأساليب العمل.

-The company is greatly concerned about training and teaching the employees to develop their personal skills to perform their work efficently, and to spread awareness with the occupational health and safety requiements.
- الاهتمام بتدريب وتوعية العاملين لتنمية مهاراتهم الشخصية في أداء الأعمال ونشر الوعي الكامل بمتطلبات السلامة والصحة المهنية.

- The company defines the harmful effects and lay on the required plans and procedures and make the necessary analysis for any accident whatever its effects are to lessen its bad reactions and prevent reoccurrence in the future.
- تقوم الشركة بتحديد المخاطر والتأثيرات الضارة ووضع الخطط والإجراءات اللازمة على منعها وعمل التحليلات اللازمة لأى حادث مهما كان حجمه للتقليل من أثاره ومنع تكراره مستقبلا.
-The continuous improvement in applying the occupational health and safety system through measuring and reviews.
- التحسين المستمر فى أداء نظم إدارة السلامة والصحة المهنية وذلك من خلال القياس والمراجعات.

- laying on safety objectives and provide reasonable work environment and make the reviews to assure the implementing of these objectives periodically, and consider them as a foundation to creste new objectives.
- وضع أهداف السلامة والصحة المهنية وتوفير بيئة عمل مناسبة ومراجعة مدى تحقيق هذه الأهداف دورياً و اتخاذها أساساً لصياغة أهداف جديدة.

This policy is declared , understandable and available for all employees.
هذه السياسة معلنة ومفهومة للعاملين ومتاحة للعامة


PLANNING :
التخطيط:

Planning for Hazard Identification, Risk Assessment and Risk Control
التخطيط لتحديد وتقييم والسيطرة علي المخاطر

· Each department/section in the company is responsible for identifying the Occupational Health and Safety Hazards of its activities; according to Risk Assessment Procedure
· كل إدارة/ قطاع بالشركة مسئولة عن تحديد المخاطر المتعلقة بأنشطة السلامة والصحة المهنية ومراجعة شدة المخاطر والسيطرة عليها طبقا لإجراء تقييم المخاطر

a- A hazard register is maintained at each department/section, and a master list is kept by the Occupational Health and Safety Department, these data are kept up to date in case of:
أ- يتم عمل سجل للمخاطر بكل إدارة أو قسم ويتم الاحتفاظ بالسجل الأساسي بإدارة السلامة والصحة المهنية، ويتم تحديث هذه البيانات المتعلقة بالمخاطر من الأحوال الآتية:

1-New activity or service.
1- القيام بأنشطة أو خدمات جديدة.

2-Change in activity, or service.
2- التغيير الذي يطرأ على الأنشطة أو الخدمات

3-Change in legal or other requirements
3- حدوث تغيير يتعلق بالنواحي القانونية أو في متطلبات أخرى .

b- A risk assessment is conducted according to procedure
ب- يتم تقييم المخاطر وفقا للإجراء

c-The hazards that are given a medium-risk level would need documented operational control; where as those with a high-risk level need objectives and programs to reduce the risk level in addition of control measures. The activities that have in tolerable hazards must be stopped till reducing the risk level.
جـ – تتطلب المخاطر ذات الدرجة المتوسطة إجراءات مراقبة موثقة ، بينما تتطلب الدرجة العليا من المخاطر بإلاضافة إلى إجراءات رقابة البرامج وأهداف خاصة للحد من تفاقم المخاطر آما المخاطر التي تصل في مداها إلى درجة غير محتملة فيجب حينئذ وقف النشاط في الحال لحين العمل على خفض درجة الخطورة

d- Results of risk assessment are important inputs for determining training needs, responsibilities, monitoring and measuring. All corrective actions will also be reviewed through the risk assessment process before implementation.
د- تعتبر نتائج تقييم المخاطر معلومات هامة حيث تحدد نوعية التدريب المطلوبة، والمسئوليات ونوعية الرقابة والقياس اللازم. كذلك يجب مراجعة الإجراءات التصحيحية من خلال عملية تقييم المخاطر قبل البدء في التنفيذ..

Legal and other requirements:
المتطلبات القانونية والمتطلبات الأخرى :

The Occupational Health and Safety Manager is responsible for:
مدير إدارة السلامة والصحة المهنية مسئول عن :

· Identifying legal and other international requirements that are applicable to the Occupational Health and Safety Management System of the company
· تحديد المتطلبات القانونية وباقي المتطلبات الدولية المرتبطة بالسلامة والصحة المهنية والتي يتم تطبيقها بنظام السلامة والصحة المهنية بالشركة وكذا القانون رقم…. (للعمل).

· Documenting and updating these requirements according to changes occurring in the existing laws or requirements.
· توثيق تلك المتطلبات و تحديث ومسايره المتطلبات القانونية.

Objectives
الأهداف

· Safety Manager is responsible for establishing the objectives, taking the legal requirements into consideration.
· يقوم مدير إدارة السلامة بإنشاء الأهداف الإستراتيجية للشركة واضعاً في الاعتبار المتطلبات القانونية.

· Departments’ Managers are responsible for suggesting OH&S objectives taking the results of risk assessment, technological options, financial and operational requirements and views of the interested parties into consideration.
· مديرو الإدارات مسئولون عن تقديم أهداف مقترحة للسلامة والصحة المهنية بناءًا على نتائج تقييم المخاطر المؤثرة والاختبارات التكنولوجية والمالية ومتطلبات الإطراف المعنية.

· Each Department Manager is responsible to suggest objectives for employees in his department at all levels.
· مدير كل إدارة مسئول عن توصيل مقترحات أهداف السلامة والصحة المهنية للعاملين بإدارتهم على مختلف مستوياتهم.

Occupational Health and Safety Management Programs
برامج إدارة السلامة والصحة المهنية:

· Each Manager is responsible for establishing programs for achieving his department’s objectives.
· كل مدير إدارة مسئول عن إنشاء برنامج لتحيق أهداف إدارته

· All programs are reviewed by the Occupational Health and Safety Manager and approved by General Manager (Chairman).
· كل البرامج يتم مراجعتها بواسطة مدير إدارة السلامة والصحة المهنية واعتمادها من المدير العام أو رئيس مجلس الإدارة للشركة

· The Occupational Health and Safety Manager is responsible for monitoring implementation of the programs.
· مدير السلامة و الصحة المهنية هو المسئول عن مراقبة تنفيذ هذا الإجراء

· Each Occupational Health and Safety program includes:
· تتضمن جميع برامج السلامة و الصحة المهنية:

1. Designation of the responsible to achieve objectives and
1. تحديد المسئول عن تحقيق الأهداف.

2. Means and time frame by which this programs is to be achieved.
2. تحديد الوقت و الوسائل اللازمة لإتمام تحقيق الأهداف

3. When there are changing circumstances such as changes in technology or services provided, the corresponding program is amended.
3. يتم تعديل برامج إدارة السلامة والصحة المهنية عند أجراء تطوير علي ( الأنشطة / المنتجات /الخدمات ) القائمة.





منقول لتعميم الفائدة..
 
التعديل الأخير:
أعلى