مضخة الديزل وصمام التحكم وصندوق الحريق

محمود عويضة

عضو جديد
إنضم
24 فبراير 2009
المشاركات
167
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
أخواني المهندسين لي بعض الإستفسارات أرجو الإفاده عنها
1-هل يشترط تركيب صمام عزل قبل صندوق الحريق بالنسبة للتمديدات الخارجية (بخلاف صمام العزل الموجود بداخل الصندوق نفسة)؟
2-هل يشترط توصيل صمام التحكم (zone control valve) بلوحة إنذار الحريق لإعطاء تنبيه في حالة مرور مياة أو تحريك زراع الصمام؟
3-هل يشترط تركيب( relife valve
) على خط الراجع لخزان الحريق من مضخة الديزل؟ أو بمعنى أخر ما هو الإجراء المتبع للسيطرة من زيادة الضغط الناتج عن زيادة السرعة لمضخة الديزل ؟

وأخيرا" أرجو بأن تكون الإستفسارات واضحة ومفهومة وأرجو الرد ولو بأقل المعلومات لنستفيد جميعا" وأتمنى إرفاق دليل من الكود كلما أمكن ذلك.

 

مواضيع مماثلة

gaber osman

عضو جديد
إنضم
26 مايو 2009
المشاركات
325
مجموع الإعجابات
27
النقاط
0
1. ايوة
2. ايوة
3. ايوة
 

محمود عويضة

عضو جديد
إنضم
24 فبراير 2009
المشاركات
167
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
1. ايوة
2. ايوة
3. ايوة
شكرا" على إهتمامك يا باشمهندس جابر ولكن لي بعض الإضافات
1- إذا فعلا" يشترط تركيب صمام عزل قبل صندوق الحريق للتمديدات الخارجية للمواسير ، فهل يتم تركيبة للتمديدات الداخلية (المواسير بداخل الجدار) فلو كانت الإجابة بنعم فكيف يتم تركيب الصمام داخل الجدار؟
2-بالنسبة لصمام التحكم وتوصيلة بلوحة الإنذار فأرجو إن كان لديك دليل من الكود أو صور تتكرم بإرفاقها.
3- ما هي الوسيلة للتحكم في سرعة مضخة الديزل؟
أرجو من لديه المعلومة أن يتكرم علينا بها
 

gaber osman

عضو جديد
إنضم
26 مايو 2009
المشاركات
325
مجموع الإعجابات
27
النقاط
0
1. فى الشبكات الخارجية يفضل وضع محبس قفل من النوع الذى يركب تحت الارض او فوق الارض على حسب المكان قبل صندوق الحريق او قبل عسكرى الحريق لسهولة الصيانة اما فى الداخلى فلا يركب
2. يتم توصيل محبس القفل مع لوحة انذار الحريق بحيث اذا قام اى احد وقفل المحبس فيظهر على لوحة انذار الحريق ان هذا المحبس abnormal بدون ان يحدث انذار وكذلك الفلو سويتش يتم توصيلة على لوحة الانذار بحيث اذا حدث فلو يظهر على لوحة الانذار ويحدث انذار وصوت من اللوحة تبين ان هناك فلو حصل
3. يتم تركيب pressure relive valve بعد الطلمبة الديزل مباشرا وذلك لاخذ الضغط الزيادة عند بداية عمل محرك الديزل وبعدها الامور تبقة تمام وتشتغل الطلمبة بسرعة ثابتة
 

gaber osman

عضو جديد
إنضم
26 مايو 2009
المشاركات
325
مجموع الإعجابات
27
النقاط
0
اما التحكم فى سرعة الطلمبات عاما يتم باستخدام variable speed drive
 

محمود عويضة

عضو جديد
إنضم
24 فبراير 2009
المشاركات
167
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
اما التحكم فى سرعة الطلمبات عاما يتم باستخدام variable speed drive
متفق مع حضرتك ولكن أسمح لي بتوضيح الأتي
1-أنا بتكلم عن مضخة الديزل وليس مضخة الكهرباء... فهل يوجد محرك ديزل متغير السرعات الا بتركيب صندوق تروس.
2-بالإضافة أن حضرتك ذكرت أن سرعة مضخة الديزل بتنتظم بعد التشغيل مباشرتا" وبصراحة عمليا" لم يثبت ذلك الا بعد ضبط معدل تدفق الوقود يدويا".
 

gaber osman

عضو جديد
إنضم
26 مايو 2009
المشاركات
325
مجموع الإعجابات
27
النقاط
0
1. تمام بس انا كان قصدى الطلمبات عاما تغذية مياة - تشيلد - حريق
2. بصراحة انا مش عارف موضوع ضبط الوقود يدويا دة ازاى فى طلمبات الحريق الديزل وانا قصدى يا بشمهندس ان الطلمبة الديزل فى بداية تشغيلها يكون صوت المحرك كبير جدا وبعد 10 ثوانى تشتغل بسرعتها العادية وكانها طلمبة كهرباء وممكن كمان ترسم المنحنى بتاعها ايكون زى الكهرباء تمام بس باللة عليك يا بشمهندس كيف طلمبة الديزل بكل التكنولوجية الى فيها يتم ضبط الوقود وضحلى اللة يخليك وخصوصا انى شغلت اكثر من 20 طلمبة ديزل قبل كدة وعمرنا ما عملنا حاجة فى ضبط الوقود دة
 

aati badri

عضو جديد
إنضم
15 فبراير 2010
المشاركات
6,159
مجموع الإعجابات
884
النقاط
0
1. ايوة
2. ايوة
3. لا اظن
 

aati badri

عضو جديد
إنضم
15 فبراير 2010
المشاركات
6,159
مجموع الإعجابات
884
النقاط
0
هناك مايسمى جنون مضخة الديزل
وهي ان تنطلق بسرعات عالية متزايدة
ويقال عنها get mad
 

عمران احمد

عضو جديد
إنضم
5 نوفمبر 2007
المشاركات
861
مجموع الإعجابات
40
النقاط
0
اولا : بارك الله فيكم اجمعين
ثانيا : انا اؤيد كلام المهندس - جابر عثمان فى مشاركته كلها
 

toktok66

عضو معروف
إنضم
21 يونيو 2009
المشاركات
1,336
مجموع الإعجابات
435
النقاط
83
أخواني المهندسين لي بعض الإستفسارات أرجو الإفاده عنها
1-هل يشترط تركيب صمام عزل قبل صندوق الحريق بالنسبة للتمديدات الخارجية (بخلاف صمام العزل الموجود بداخل الصندوق نفسة)؟ طبعا يفضل وهذا ليس قياسا على كود الحريق فقط ولكن ايضا على اكواد ال plumbing عالمه بالظبط زي الاحواض في المطابخ والحمامات عندك محبس الخلاط ومحبس اسفل الحوض للصيامه في حال تلف محبس الخلاط - و لو انت اعتبرت الصندوق ده هيدرانت وهو اصلا المفروض يكون هيدرانت ورجعت للكود هتلاقي ( وانت عارف اصلا ) ان لازم يكون هناك محبس قبل الهيدرانت
2-هل يشترط توصيل صمام التحكم (zone control valve) بلوحة إنذار الحريق لإعطاء تنبيه في حالة مرور مياة أو تحريك زراع الصمام؟
طبعا بس انا متحفظ على تسميتك لان بكل بساطه اي فرعه حريق خارجه من غرفه المضخات او اي رايزر لازم تركب عليه alarm check valve (( مع اختلاف انواعه ومدارسه )) طبقا للكود - بس انت مش هتعرف اي كابينه هي اللي شغاله بس بما ان الكباين بتوضع في اماكن واضحه زي الشمس سهل انك تبحث عنه بسرعه ولو فعلا عندك حريق يبقى هتعرف فين بالضبط بسبب الفير الارم

3-هل يشترط تركيب( relife valve
) على خط الراجع لخزان الحريق من مضخة الديزل؟ أو بمعنى أخر ما هو الإجراء المتبع للسيطرة من زيادة الضغط الناتج عن زيادة السرعة لمضخة الديزل ؟
هو شرط بقيود يعني الكود قالك
Not required on diesel if maximum supply pressure plus 1.21 x closed valve pressure does not exceed system pressure rating
وكمان عندك بعض المكونات للتحكم بسرعه المضخه منها
governo وده بيتحكم في سرعه المضخه وهي اداه ميكانيكيه شبه الحدافه -وعندك Overspeed Shutdown Device - وعندك اداه قياس معدل الدوان في الدقيقه Tachometer - بالاضافه الى
speed-sensitive switch to signal engine running and crank termination

راجع الكود 20 والكود 14 + حمل اي كتالوج مضخه ديزل من على النت وافهم كويس كل مكون --- وانت تبقى خبير مضخات ولما هتيجي تطبق هتلاقي الموضوع اااااخر حلاوه
 
التعديل الأخير:

gaber osman

عضو جديد
إنضم
26 مايو 2009
المشاركات
325
مجموع الإعجابات
27
النقاط
0
بعض كلام المهندس توك توك ما فية كلام جزاك اللة خير بس لى استفسار يا مهندس توك توك يعنى انا بستخدم prvعندما يكون الضغط اعلى من maximum pressure ب21% مع العلم انة ذكر فى ال nfpa 20 وقال يجب تركيب prv بعد الطلمبة الديزل مباشرا وشكر
 

محمود عويضة

عضو جديد
إنضم
24 فبراير 2009
المشاركات
167
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
شكرا" جزيلا" للأخوة وأخص بالذكر م/جابر و م/توكتوك ... هدفي من الموضوع هو تأكيد المعلومة بأخذ رأيكم الكريم وكذلك إستفادة باقي الأخوة من النقاش.
 

toktok66

عضو معروف
إنضم
21 يونيو 2009
المشاركات
1,336
مجموع الإعجابات
435
النقاط
83
بعض كلام المهندس توك توك ما فية كلام جزاك اللة خير بس لى استفسار يا مهندس توك توك يعنى انا بستخدم prvعندما يكون الضغط اعلى من maximum pressure ب21% مع العلم انة ذكر فى ال nfpa 20 وقال يجب تركيب prv بعد الطلمبة الديزل مباشرا وشكر

لايتم تركيب ال prv في حال

ضغط المضخه + 1.21* اعلى قيمه ضغط يتحملها المحبس اقل من ضغط عمل شبكه الحريق
 

toktok66

عضو معروف
إنضم
21 يونيو 2009
المشاركات
1,336
مجموع الإعجابات
435
النقاط
83
بعض كلام المهندس توك توك ما فية كلام جزاك اللة خير بس لى استفسار يا مهندس توك توك يعنى انا بستخدم prvعندما يكون الضغط اعلى من maximum pressure ب21% مع العلم انة ذكر فى ال nfpa 20 وقال يجب تركيب prv بعد الطلمبة الديزل مباشرا وشكر


راجع الكود مره اخرى
 

gaber osman

عضو جديد
إنضم
26 مايو 2009
المشاركات
325
مجموع الإعجابات
27
النقاط
0
ههههههههههه حاضر يا بشمهندس توكتوك سوف اراجع الكود تانى بس انا عاوز حضرتك توضحلى الموضوع
 

gaber osman

عضو جديد
إنضم
26 مايو 2009
المشاركات
325
مجموع الإعجابات
27
النقاط
0
طبعا اكيد احنا بنتعلم من المهندس توكتوك
 
أعلى