مشكلة فى لودر كاتربيلر

eng_eljazzar

عضو جديد
إنضم
8 فبراير 2009
المشاركات
42
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
السلام عليكم
أواجه المشكلة التالية
لودر كتربيلر 950 بياخد غيار ال r المارشدير فقط ومبيمشيش لقدام أبدا
ما هى إقتراحاتكم؟
 

مواضيع مماثلة

د حسين

عضو نشط
إنضم
13 سبتمبر 2009
المشاركات
838
مجموع الإعجابات
164
النقاط
43
أخي المهندس
واجهنا نفس المشكلة في رافعة شوكية ( ميتسوبيشي كاتر بيللر )ويبدو انها الأساس كاتر بيللر في علبة السرعة والتحكم الهدروليكي والباقي ميتسوبيشي .
وتمت المعالجة بشكل ناجح وذلك بتفكيك مجموعة ديسكات الهيدروليك وتبين وجود استعصاء في مجموعة التسيير للخلف في وضع مائل قليلا على المحور بحيث انها لا تفك رغم غياب ضغط الهيدروليك ولم تتحرر الا بعد تفكيكها وعند رفع السكمان الذي يجمعها .
اما مشكلتك فيجب ان تعالج بالاحتمالات حسب التسلسل الآتي :
1 - تأكد من سلامة ونظافة فلتر زيت هيدروليك علبة السرعة وسأرفق صورة له ( ربما شابه ماهو موجود لديك ) و50 % بتنحل المشكلة او نتابع :
2 - تأكد من سلامة السولونيد الكهربائي 12 فولط عدد 2 وذلك بفصل الوصلات الأساسية الأتية من كمبيوتر التحكم واعطها مباشرة من بطارية 12 فولط وعندها تسمع طقة صغيرة عند فتح الصمام السولونويد وإلا فيكون معطل نهائيا او وظيفيا فقط بسبب تراكم الأوساخ في الفلتر وهنا يجب تبديل الفلتر كخطوة أولى وغيار زيت الهيدروليك لضمان نظافة الزيت وهو أساسي في عمل المنظومة .
3 -اذا لم تنجح هاتان الخطوتان فلا بد من تفكيك علبة السرعة لفك الاستعصاء وستجد ان مادة الكولييه متآكلة من احد اطراف بعض الديسكات وتؤدي لحركة مائلة تسبب الاستعصاء . ويجب تبديل الديسكات التالفة او جميع الديسكات وهذا أفضل .
سأحاول رفع بعض الصور للأجزاء المذكورة في المداخلة التالية
اتمنى لك التوفيق

 
التعديل الأخير:

د حسين

عضو نشط
إنضم
13 سبتمبر 2009
المشاركات
838
مجموع الإعجابات
164
النقاط
43
متابعة للموضوع هذه صور متعلقة بالمشكلة
hydrolic  filter 2.jpg
DSC00490.JPG
DSC00453.JPG
 
التعديل الأخير:

eng_eljazzar

عضو جديد
إنضم
8 فبراير 2009
المشاركات
42
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
متشكر جدا يا فندم على اهتمام حضرتك
أفتكر لو كان فى مشكله فى فلتر زيت الفتيس كان اللودر مش هيمشى فى اى اتجاه لكن هو بيمشى فى المارشدير عادى وبيحجر فى ال d.
ثانيا النوع ده من اللودرز f 950 مفيش فيه سولينويد ده نظان نقل حركه مختلف
" كانت حصلت مشكله مشابه مع دامبر 769 c بس مكنش بياخد اى غيار لا قدام ولا ورا ولما فكينا السولينويد ونضفناه اتحلت المشكله " لكن اللودر ده مفيش فيه سولينويد

أفتكر ان غالبا هتكون القطه التالته دى هى المشكله اللى عندنا أنا كنت حابب اسيب فكره حل الفتيس اخره حل لكن يبدو انى مضطر
متشكر جدا يافندم على اهتمام حضرتكـ
 

السعيد نصير

عضو جديد
إنضم
26 سبتمبر 2008
المشاركات
52
مجموع الإعجابات
2
النقاط
0
حضرتك المشكلة فى (قربة النقل) يا اما القوابض المسؤلة عن الغيارات مش بيوصلها زيت وده حل مروفض لان حضرتك قولت ان فيه غيار شغال يبقى المشكلة فى القوابض الباقية ممكن تكون الدسكات والبلتات قفشت على بعض او اى عطل ميكانيكى اخر لكن طالما فيه غيار شغال يبقى المنظومة الهيدوليكية شغاله
 

السعيد نصير

عضو جديد
إنضم
26 سبتمبر 2008
المشاركات
52
مجموع الإعجابات
2
النقاط
0
وممكن متكونش المشكلة فى الدسكات والبلتات ممكن تكون المشكلة فى التروس المسؤلة عن تعشيق العمدان الا عليها الدسكات والبلتات لانى قبلت المشكلة ديت فى لودر ليبهير قبل كده
 

xdrof

عضو جديد
إنضم
9 نوفمبر 2011
المشاركات
37
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
قم بتغير أماكن سلنويد بالإضافة استبدل o-ring بأخرى
أنا أشك أن هناك تسرب الزيت على مستوى سلنويد
 

smsmabdelsabour

عضو جديد
إنضم
11 ديسمبر 2008
المشاركات
3
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
أجمل شئ فى هذا المنتدى انة ما فى حدا بيبخل ب أى شئ يعرفة يعرف يساعد بية
تحية كبيرة لكل حد يساعد
:75:
 

wassim sahyoun

عضو جديد
إنضم
3 مارس 2009
المشاركات
113
مجموع الإعجابات
3
النقاط
0
سلام عليكم

إذا لم يكن باور شفتpower shift على ما أظن أنه [FONT=Geneva,Verdana,Tahoma,Arial,Helvetica,Sans-serif]950F WHEEL LOADER 6YG[/FONT]
وفي الصورة هناكvalveValve selector.jpg selector
لو سمحت ممكن سريال نمبر بتاع الماكينةللتأكيد ,serial number ))
انشالله حنوجد الهل
 

wassim sahyoun

عضو جديد
إنضم
3 مارس 2009
المشاركات
113
مجموع الإعجابات
3
النقاط
0
كما تفضل الزميل الدكتور حسن،إن كانت هناك توجد مشكلة داخل تروس علبة السرعات ،والمشكلة كما تفضلت Rearward
فهناك المجموعة رقم 2 المسؤلة عن Forward,كما أن يجب فحص ليس الكولييهDisk friction فقط ذلك لأنه هناك البستم
HOUSING-CLUTCH 78,75 PISTON-CLUTCH المسئوول عن كبس الكليه clutches ممكن فحصه جيد وتغير سيلات 68,87كما هو في الرسم التالي ولتحديد أي من السرعة أو Rear ward يمكنك الإستعانة بتبلو في صورة رقم 1
ولله الحمد في تحديد مشكلتك
cat_dcs_sis_controller1.jpg
cat_dcs_sis_controller2.jpg
 
إنضم
13 أكتوبر 2014
المشاركات
2
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
عليك الكشف علي ضغط الزيت الخارج من الكنترول بلف داخل الفتيس وتغيير سيلت المواسير التي تنقل الزيت من الكنترول الي المجميع الامامي والخلفي وهذا العطل يحدث كثير فاذا تاكدت من الضغوط وكانت طبيعية فلبد من تنزيل الفتيس والكشف علي المجميع 7777777
 
أعلى