مشكلة فى طباعة pcb الرجاء المساعده من المهندس ماجد

mourad3d

عضو جديد
إنضم
22 ديسمبر 2006
المشاركات
44
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
اوجه مشكلة فى طباعة pcb حيث اقوم بطباعة لاى اوت على ورق جلوسى واضعه على لوح النحاس واقوم بالكوى لمدة ربع ساعه وساعات اكتر
واقوم بتجهيز البورده بالسلك الناعم قبل الطباعة والمشكلة التى تواجنى هو تقطيع فى تركات فى البوروده بعد طبعها وانى كفاءة الطباعة توصل الى 80 فى الميه على
البوردة مع العلم انى البرنتر المستخدمه جديدة واضر اصلحها بقلم دكو
فى طرق تانيه قراء عنها مثل طريقه الطباعة الفيلميه ولكنى اراى انها اكثر تكلفه ولم اجربها حتى الان
هل يوجد طريقه للطباعة للبورده مباشرا بدون هذا العناء
وايه الحل فى تقطيع التراكرات على البورده وليه التراكرات تطلع مقطعه بهذه الطريقه وكسف اتلفى هذه المشكلة
 

مواضيع مماثلة

midohamaki

عضو جديد
إنضم
24 أغسطس 2007
المشاركات
42
مجموع الإعجابات
6
النقاط
0
النسبه لتقطيع التراكات سببه ان التراك نفسه مطبوع على الورقه متقطع او متطبعش على البوره كويس او فضل فى الحمض فتره طويله اتأكد فى اى مرحله التراك بيقطع وفى سبب تانى ان التراك يكون عرضه صغير فى حدود 0.2 ملم
فى طرق للطباعة تانيه بس اعتقد تونر ترانسفير ارخ بالنسبه لطباعه دايره او اتنين لكن للكميات فى طرق اسهل طبعا بس اكثر تكلفه
 

mourad3d

عضو جديد
إنضم
22 ديسمبر 2006
المشاركات
44
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
متشكر لردك التراك على الورقه مطبوع بكفاءة عاليه جدا والحبر على الورقه اسود بحت والتقطيع فى مرحلة الطباعة على البورده التراك عريض جدا
 

ماجد عباس محمد

عضو جديد
إنضم
3 سبتمبر 2006
المشاركات
5,325
مجموع الإعجابات
197
النقاط
0
ربما درجة الحرارة أقل من المطلوب لذا لا ينصهر كل الحبر و يلتصق
أيضا تقول أنك تجهزها بالسلك الناعم و لم تذكر أنك تغسلهل جيدا بالصابون الناعم حتى تتأكد من انزلاق الماء عليها وعدم بلل سطحها و عدم بقاء أى بقايا دهنية على البوردة ثم تجفيفها جيدا بورق المطبخ أو ورق تواليت أو اى ورق ماص مثله مع الحرص الا تلمس النحاس

أيضا للحرص على سلامة التراكات تنقع البوردة بعد الكوى فى ماء لمدة تكفى لأن يتشرب الورق الماء و ينفصل عنها
 

mourad3d

عضو جديد
إنضم
22 ديسمبر 2006
المشاركات
44
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
الاخ ماجد مشكور اوى على ردك وأهتمامك وربنا يبارك فيك وزادك من علمه وفضله
انا فعلا اقوم بغسلها بالصابون وتنشفها ولكن افقد بعض الخطوط والمكاوه من النوع القديم ودرجة الحرارة عاليه وتبقى نفس المشكلة ما يوجود طريقه للطباعه تطمن كواليتى عالى او برنتر خاص بالطباعه عليها وتكون سعرها معقول او حل لهذه المشكلة هل يوجود جاهز للتسخين يكون فعال اكثر من المكاوه
 
التعديل الأخير:

midohamaki

عضو جديد
إنضم
24 أغسطس 2007
المشاركات
42
مجموع الإعجابات
6
النقاط
0
كواه القديمه افضل حل لكن مكن التغليف لو هتقدر تمرر منه البورده مع الورقه المرسوم بيها الدياره مرتين او تلاته هيعطى نتيجه افضل بالفعل وبالنسبه للمهندس ماجد انا عن نفسى مش بنقعها بعد الكوى انا بسيب الورقه عليها وبعدين احمضها حتى اضمن الحبر ميتشالش لو الكوى مكنش قوى
 

mourad3d

عضو جديد
إنضم
22 ديسمبر 2006
المشاركات
44
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
ماذا تقصد بى تمرر منه البورده مع الورقه المرسوم بيها الدياره مرتين ؟؟؟؟
 

midohamaki

عضو جديد
إنضم
24 أغسطس 2007
المشاركات
42
مجموع الإعجابات
6
النقاط
0
يعنى فى ماكينه التغليف بتضع الورقه المراد ان تغلفها بالماكينه وتمر من الناحيه التانيه مغلفه
بالنسبه للبورده لو سمكها يقدر يمر من الماكينه ضع الورقه المرسومه عليها الدايره عشان وممرها كانط هتغلف البورده الماكينه هتسخن الحبر وتطبعه على البوره ولكن بعد تمريرها واخراجها من الماكينه اكثر من مره للتاكده من طباعه الحبر كامل على البوره وده لينك يبينلك ما اقصده
UltraKeet Australia - Create High-Resolution PCBs using PulsarProFX gear
 

ماجد عباس محمد

عضو جديد
إنضم
3 سبتمبر 2006
المشاركات
5,325
مجموع الإعجابات
197
النقاط
0
انا فعلا اقوم بغسلها بالصابون وتنشفها ولكن افقد بعض الخطوط
هل تتأكد من عدم بلل السطح و انزلاق الماء من عليه تماما؟؟
والمكاوه من النوع القديم ودرجة الحرارة عاليه وتبقى نفس المشكلة ما يوجود طريقه للطباعه تطمن كواليتى عالى او برنتر خاص بالطباعه عليها وتكون سعرها معقول او حل لهذه المشكلة هل يوجود جاهز للتسخين يكون فعال اكثر من المكاوه
نعم يوجد نوع خاص من الورق مخصص لهذا اسمه Press and peel
 
أعلى