للمهندسين الميكانيكين والكيميائين

سامح صفى الدين

عضو جديد
إنضم
10 أغسطس 2006
المشاركات
553
مجموع الإعجابات
5
النقاط
0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
اعمل فى وحدة لفصل الهواء وعندى سؤال محيرانى واريد جواب علمى عليه وهو:
بالنسبة للضواغط بانواعها على اى اساس يتم اختيار درجة حرارة الانذار alarm temperature للزيت والمراحل وعلى اى اساس ايضا يتم اختيار trip temperature للزيت والمراحل المختلفة؟
مثال توضيحى :
centerfugal air compressor:
3 stages
oil alarm temp=130 f, oil trip temp =140 f
2nd stage inlet temp alarm = 135 f
2nd stage inlet temp trip =145 fولماذا تكون الحماية على دخل المرحلة قبل الاخيرة للضاغط؟ يارب الاقى اجابه من الناس الخبراء وشكرا.
 

مواضيع مماثلة

eng.hooda2010

عضو جديد
إنضم
23 فبراير 2010
المشاركات
25
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
السلام عليكم
معلش انا مش خبير بس هجاوب على حد علمى
oil alarm temp must be below the oil boiling point with a margin of safety.
as the oil temp. increases, the viscosity decreases and the lubrication process quality is reduced
and it may be happen the oil be burned and the bearing temp. increase.

مره تانيه هذه الاجابه على حد علمى
 

سامح صفى الدين

عضو جديد
إنضم
10 أغسطس 2006
المشاركات
553
مجموع الإعجابات
5
النقاط
0
اشكرك على الاجابه والمشاركة واتمنى من لديه اى معلومه ان يرد علينا وايضا فيما يخص الجزء الثانى من السؤال على العموم جزاك الله خيرا
 

سامح صفى الدين

عضو جديد
إنضم
10 أغسطس 2006
المشاركات
553
مجموع الإعجابات
5
النقاط
0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
اعمل فى وحدة لفصل الهواء وعندى سؤال محيرانى واريد جواب علمى عليه وهو:
بالنسبة للضواغط بانواعها على اى اساس يتم اختيار درجة حرارة الانذار alarm temperature للزيت والمراحل وعلى اى اساس ايضا يتم اختيار trip temperature للزيت والمراحل المختلفة؟
مثال توضيحى :
centerfugal air compressor:
3 stages
oil alarm temp=130 f, oil trip temp =140 f
2nd stage inlet temp alarm = 135 f
2nd stage inlet temp trip =145 fولماذا تكون الحماية على دخل المرحلة قبل الاخيرة للضاغط؟ يارب الاقى اجابه من الناس الخبراء وشكرا.
 

سامح صفى الدين

عضو جديد
إنضم
10 أغسطس 2006
المشاركات
553
مجموع الإعجابات
5
النقاط
0
يا اهل الخبرة ردوا علينا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
اعمل فى وحدة لفصل الهواء وعندى سؤال محيرانى واريد جواب علمى عليه وهو:
بالنسبة للضواغط بانواعها على اى اساس يتم اختيار درجة حرارة الانذار alarm temperature للزيت والمراحل وعلى اى اساس ايضا يتم اختيار trip temperature للزيت والمراحل المختلفة؟
مثال توضيحى :
centerfugal air compressor:
3 stages
oil alarm temp=130 f, oil trip temp =140 f
2nd stage inlet temp alarm = 135 f
2nd stage inlet temp trip =145 fولماذا تكون الحماية على دخل المرحلة قبل الاخيرة للضاغط؟ يارب الاقى اجابه من الناس الخبراء وشكرا.
 

سامح صفى الدين

عضو جديد
إنضم
10 أغسطس 2006
المشاركات
553
مجموع الإعجابات
5
النقاط
0
يا اهل الخبرة ردوا علينا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
اعمل فى وحدة لفصل الهواء وعندى سؤال محيرانى واريد جواب علمى عليه وهو:
بالنسبة للضواغط بانواعها على اى اساس يتم اختيار درجة حرارة الانذار alarm temperature للزيت والمراحل وعلى اى اساس ايضا يتم اختيار trip temperature للزيت والمراحل المختلفة؟
مثال توضيحى :
centerfugal air compressor:
3 stages
oil alarm temp=130 f, oil trip temp =140 f
2nd stage inlet temp alarm = 135 f
2nd stage inlet temp trip =145 fولماذا تكون الحماية على دخل المرحلة قبل الاخيرة للضاغط؟ يارب الاقى اجابه من الناس الخبراء وشكرا.
 
أعلى