فى فريم استيل الرفتر ترخيمة 13 سم والمسموح 5 ماهو الحل بدون زيادة القطاع مع العلم ان القطاع هوت رولد

حنين حسن

عضو نشط
إنضم
13 يناير 2012
المشاركات
705
مجموع الإعجابات
70
النقاط
28
فى فريم استيل الرفتر ترخيمة 13 سم والمسموح 5 ماهو الحل بدون زيادة القطاع مع العلم ان القطاع هوت رولد
 
إنضم
20 مارس 2007
المشاركات
5,380
مجموع الإعجابات
1,626
النقاط
0
تحويل المساند من hinge الى fixed قد يقلل التشوهات ...لكن الفرق المطلوب كبير
 

حنين حسن

عضو نشط
إنضم
13 يناير 2012
المشاركات
705
مجموع الإعجابات
70
النقاط
28
شكرا ليك مهندس خالد قمت بتغير الركائز لفكسيد وقل بشكل كبير الترخيم ولا هناك سوال هل عند تصميم البيزكونكشن فيكسد يجب عمل الجوايض ها استريس ام لا واا كان العزم يقل هو والترخيم لماذا تصمم اغلب الركائز هينجيد وليس فكسيد ؟؟
 
إنضم
20 مارس 2007
المشاركات
5,380
مجموع الإعجابات
1,626
النقاط
0
شكرا ليك مهندس خالد قمت بتغير الركائز لفكسيد وقل بشكل كبير الترخيم ولا هناك سوال هل عند تصميم البيزكونكشن فيكسد يجب عمل الجوايض ها استريس ام لا واا كان العزم يقل هو والترخيم لماذا تصمم اغلب الركائز هينجيد وليس فكسيد ؟؟

مرحبا م حنين
اظنك تقصد بالجوايض ال Anchor bolts ...نعم يتم تصميمها لتتحمل الشد الناتج من العزوم
بالنسبة لسؤال لماذا نفترض في العادة ان الركائز hinge ..فحقيقة لا ادري ..لكن المعروف ومذكور في المراجع ان تثبيت الركائز يؤدي لتقليل الحديد لانه يقلل من العزوم والاجاهادت على الحديد لكنه يزيد الاجهاد على القواعد يعني يعمل توفير في الحديد وزيادة في الخرسانة .ايضا تثبيت الركائز يريح الوصلات في eave connections لانه يقلل العزوم عليها بصورة كبيرة
 

youssefayay

عضو نشط
إنضم
21 مايو 2006
المشاركات
207
مجموع الإعجابات
57
النقاط
28
السلام عليكم
هل الفريم في مرحلة التصميم ام تم التنفيذ؟
اذا كنت في مرحلة التصميم ممكن ايجاد حلول لتقليل الترخيم منها ما قاله الزميل
بعمل الركائز fixid ولكن لابد من تصميم الاساسات واتصالها بالحديد لتحمل العزوم الناتجه
وحل اخر هو تغير نوعية الحديد الي نوعية اقوي بدل fy = 36 ksi استخدم fy = 50 ksi
وحل اخر هو عمل camber for DL deflection

لو امكن ارفاق صوره للفريم او الموديل الانشائي يمكنني المساعده بشكل افضل

اما اذا بتتكلم عن فريم منفذا فلا حل سوي زيادة القطاع
 
إنضم
10 أغسطس 2010
المشاركات
32
مجموع الإعجابات
7
النقاط
8
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته- 5 سم ترخيم قليل جدااا الا لو البحر الخاص بالفريم 10 متر فقط- بالنسبه لل deflection فيكون حله ف زياده قطاع الرافتر (depth هو الاكثر فاعليه). ممكن تلجا لغمل haunch- بالنسبه لل sway تلجا فيه اولا زياده الdepth الخاص بالعمود ثم ال rafter واخر حل هو عمل fixation للقواعد.zamil steel designer engineerelmohandes882010
 

محمد السعيد على

عضو معروف
إنضم
26 أكتوبر 2006
المشاركات
953
مجموع الإعجابات
398
النقاط
63
مرحبا م حنين
اظنك تقصد بالجوايض ال anchor bolts ...نعم يتم تصميمها لتتحمل الشد الناتج من العزوم
بالنسبة لسؤال لماذا نفترض في العادة ان الركائز hinge ..فحقيقة لا ادري ..لكن المعروف ومذكور في المراجع ان تثبيت الركائز يؤدي لتقليل الحديد لانه يقلل من العزوم والاجاهادت على الحديد لكنه يزيد الاجهاد على القواعد يعني يعمل توفير في الحديد وزيادة في الخرسانة .ايضا تثبيت الركائز يريح الوصلات في eave connections لانه يقلل العزوم عليها بصورة كبيرة
بالنسبه للقواعد hinge عند التصميم تعطى قطاعات خرسانيه صغيره مع قطاعات التثبيت من plates# anchor poltes صغيره ام القواعد fixed فتعطى كتله خرسانيه للقواعد كبيره جدا مع قطاعات التثبيت من plates# anchor poltes كبيره جدا وذلك لمقاومه قوه العزوم .
 

حنين حسن

عضو نشط
إنضم
13 يناير 2012
المشاركات
705
مجموع الإعجابات
70
النقاط
28
شكرا ليكو جميعا
الفريم مازال فى مرحلة التصميم وبحر الفريم بالكامل 35 متر
وهو مش عند حساب الترخيم يحسيب لكل رفتر يمين وشمال على نصف البحر فقط ام البحر بالكامل
وعند عمل الركائز فكسيد قل العزم على كل القطاعات بشكل كبير فالماذا اذا نعمل الركائز هنجيد ارجو ايجاد اجابة لاهذا السوال فانا لا اعتقد ان حجم الخرسانة هو المشكلة فاى يكون حجم الخرسانة لن يكون مكلف مثل الاستيل
 

احمد بدر1

عضو جديد
إنضم
27 مايو 2013
المشاركات
334
مجموع الإعجابات
16
النقاط
0
سوال محيرنى يا شباب انا لما احط الفيم على الساب بيطلعلى الاجهادات بس
طب حد عندة برامج اوشرايط اكسل عشان اقدر اجيب القطاعات
وياريت لو حد معاة ملفات اتوكاد لاستيل استركشر اكون شاكر جدا

وللاسف المنتدى مفيهوش شروحات كتيرة للاستيل استركشر
ياريت حد يساعد بعمل فديو لشرح مشروع استيل من a to z
وكم جزيل الشكر
 

hanyronaldo

عضو جديد
إنضم
16 أكتوبر 2010
المشاركات
188
مجموع الإعجابات
42
النقاط
0
انا عامل امثلة كتير محلوله علي البورتال فريم
hot rolled , or Tapered Sections and with crane and other one without cranes Amirican code and Biritisgh code
وهتلاقي امثلة اخري خاصة بالاستيل
بالنسبة لمشكلة الترخيم المسومح به
L/180 D.L+L.L or D.L+W.L
يمكن مراجعة الكود الامريكي الخاص بالبورتال فريم MBMA 2006 موجود في المنتدي

بالنسبة للقواعد مش هتوفر كتير لو القواعد فيكسد الافضل والاقتصادي يكون هنج علشان لو القطاع tapered تقدر تصغر القطاع عند Base
 

حنين حسن

عضو نشط
إنضم
13 يناير 2012
المشاركات
705
مجموع الإعجابات
70
النقاط
28
هل l هنا هى كامل البحر ام بحر الرفتر فقط يمين ام شمال
 

hanyronaldo

عضو جديد
إنضم
16 أكتوبر 2010
المشاركات
188
مجموع الإعجابات
42
النقاط
0
طول البحر
full length from the left to the right
 

م.محمود كمال

عضو جديد
إنضم
23 أكتوبر 2013
المشاركات
35
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
يا باشمهندسين برضوا اختيار القواعد فيكسد ولا هنجد بيعتمد ايضا على نوع التربه ازا كانت تربه صلبه او تربه ضعيفه
 
أعلى