مشكلة دمي محروق من التكييف

طه بدير

عضو جديد
إنضم
28 مايو 2015
المشاركات
2
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
الساده المهندسين واصحاب الخبره الافاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا دي اول مشاركه ليا وده اللي دفعني اسجل بالمنتدي الكريم انا من شهر تقريبا اشتريت جهاز شارب 1.5 حصان اسبليت بارد ساخن وطبعا اشتريته بناءا علي توصيات كتير ان شارب العربي احسن حاجه فى السوق
المهم مع بدايات موجات الحر بدات اشغل التكييف وللعلم الفني اللي جه ركب ويدوب شغل المروحه الداخليه اشتغلت وطلعت شوية بروده راح قال تمام كده ومشي
وبعدها مش شغلت التكييف خالص الي ان هجمت علينا الموجات الحاره بدات اشغل التكييف اول يوم حصل الاتي

الجهاز اشتغل لمدة نص ساعه تقريبا والتبريد ضعيف جدا وبعدها الكبروسور فصل وبقا كل لما ييج يشتغل يفصل مع حدوث ضجه كبيره وصوت عالي

فصلت الجهاز واتصلت بالتوكيل بعت لي فني وقال ان الضغط عالي 90 ولازم نظبطه علي 60 وظبطه علي كلامه وبرضه شغل يدوب المروحه اشتغلت وطلع منها نسيم وليس تبريد قال تمام كده وراح مشي وطلب من اشغل الجهاز بالليل علشان اجربه لان الجو كان حر جدا ده امس الاربعاء

شغلت الجهاز وعلي خاصية التيربو كمان الجهاز اشتغل نص ساعه وتبريد ضعيف جدا وراح فاصل الكبروسور وراسه والف سيف ما يشتغل تاني فصلت عنه الكهربا وسيبته نص ساعه وبرضه ما اشتغلش
شغلته تاني بعد حوالي ساعتين اشتغل الحمد لله لكن برضه مفيش تبريد ضعيف جدا والغريب ان الكومبروسو بقا يفصل ويشتغل مع ان مفيش تبريد ومسكت بايدي مواسير دورة التبريد النحاس لقيت الماسوره الرفيعه بارده شويه والتخينه بدرجة حرارة الجو مع اني لما عملت كده فى جهاز اخويا وهو نفس النوع لقيتههم متلجين

فمش عارف اعمل ايه ويا تري ايه الحل ده انا دافع 4000 ج م يا ناس :81:

اسف علي الاطاله بس انا دمي محروق وحبيت اوضح

وشكرا لكم جميعا :77:
 

طه بدير

عضو جديد
إنضم
28 مايو 2015
المشاركات
2
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
هناك احتمال وجود نقص في شحنة الغاز.

الاخ الفاضل العراق الي الابد شكرا لردك واهتمامك

هو فعلا الفني حضر امس وقاس ضغط الفريون كان الضغط 40 قالي لازم نشحن الي ان يصل الضغط 50 علشان كنا في الليل والفريون فى النهار يتمدد فيوصل الي 60 او 65 وده الوضع المثالي

وفعلا عمل كده التبريد اتحسن شويه لكن مش حاسه بالشكل المطلوب بصراحه مش عارف هل كلامه ده صحيح ولا لا

بمعني هل فعلا الفريون له مقاس بالنهار غير الليل ولا فيه ضغط واحد او اقصد كميه محدده للشحنه في اي وقت سواء نهارا او ليلا

وشكرا للافاده
 
إنضم
1 يونيو 2007
المشاركات
197
مجموع الإعجابات
20
النقاط
0
الاخ الفاضل العراق الي الابد شكرا لردك واهتمامك

هو فعلا الفني حضر امس وقاس ضغط الفريون كان الضغط 40 قالي لازم نشحن الي ان يصل الضغط 50 علشان كنا في الليل والفريون فى النهار يتمدد فيوصل الي 60 او 65 وده الوضع المثالي

وفعلا عمل كده التبريد اتحسن شويه لكن مش حاسه بالشكل المطلوب بصراحه مش عارف هل كلامه ده صحيح ولا لا

بمعني هل فعلا الفريون له مقاس بالنهار غير الليل ولا فيه ضغط واحد او اقصد كميه محدده للشحنه في اي وقت سواء نهارا او ليلا

وشكرا للافاده
بالتأكيد الضغط يختلف بين الليل والنهار بسبب اختلاف درجة الحرارة فيكون التغيير طرديا اي كلما زادت درجة الحرارة زاد الضغط, لكن تبقى الكمية المضبوطة لشحنة الغاز هي الحساب بالوزن. هناك سؤال اخر, اين تسرب الغاز؟ يجب ان يكشف عن مكان التسريب ويصلحه لكي لا تتكرر مشكلة نقص الغاز.
تحياتي
 
إنضم
4 يونيو 2015
المشاركات
3
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
السلام عليكم اخي طه بدير المشكله عندك قد تكون الكهرباء ضعيفه مما يؤدي الي فصل الكباس بعد زمن قصير من التشغيل ويؤدي الي ارتفاع درجه حراره الكباس وبالتالي يتم تمدد الفريون كما ذكرت حين طلبك للتوكيل وتم انقاص الشحنه ولم يحدث اي جديد وجاء اليك فني لفحص الجهاز وجد نقص في حشنه الفريون عندما انخفضت حراره الكباس وتم ضبطها الي 60 psi ومازالت المشكله موجوده فبرجاء قياس فولت التيار الكهربي اذا كانت اقل من 190 فولت فانها ضعيفه علي جهاز شارب ولا تقم بتشغيله الا بوجود مثبت تيار (استبليزر) قدرته 2 ك علي الاقل ليقوم برفع التيار الي 220 v قم بتشغيله وانشاء الله هيشتغل وارجو المتابعه
 

ابن العميد

مشرف-قسم التبريد والتكييف
إنضم
27 أبريل 2008
المشاركات
1,156
مجموع الإعجابات
145
النقاط
0
السلام عليكم
اخي طه
المشكلة اللي حضرتك عرضتها ينقصها كثير من المعلومات التي يجب ان يبحثها معك شخص متخصص في الصيانة ومنها
هل مكان الوحدة الخارجية معرض للشمس دائما؟
هل الوحة الخارجية بمكان ضيق يجعل الهواء الساخن يرتد عليها
هل مروحة الوحدة الخارجية تعمل بشكل جيد ام لا
هل كارتة الجهاز تعمل بشكل جيد
هل التيار الكهربي مستقر "دي تعرفها من جيرانك اللي عندهم تكييف مثلك"
هل الثرموستات يعمل جيدا
هل الثرموستات مثبت بمكان مناسب "يعني غير ملتصق بمواسير الوحدة الداخلية"
هل كباس "كومبريسور" الوحدة الخارجية يعمل بشكل جيد ام انه سيء
هذة بعض الاسباب التي يجب مراجعتها للتأكد من كفاءة الجهاز

بالنسبة لتشغيل الجهاز بالليل والنهار طبعا الكفاءة بالليل تكون افضل ولكن يجب ان يكون تبريده بالنهار فعال وفعال جدا والا فما الدافع لشراءه اذا كان لن يستخدم لتكييف الهواء في نهار الصيف
 

Hisham1999

عضو جديد
إنضم
15 سبتمبر 2015
المشاركات
17
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
الكلام ده كله مظبوط ولاكن انا اعتقد ان ده مشكلة فولت منخفض مع وجود رطوبه في الدائره .
 

كندي يونس

عضو جديد
إنضم
30 يونيو 2008
المشاركات
90
مجموع الإعجابات
9
النقاط
0
السلام عليكم يا اخي عندك مشكل في المكيف ولازم ترجعو لهم ويعطوك مكيف تاني لانو في الضمان وشكرا
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:
أعلى