خرافة الضغط الاستاتيكى للمراوح

nezarmohamed

عضو جديد
إنضم
31 مارس 2010
المشاركات
79
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
خرافة الضغط الاستاتيكى للمراوح
اخوانى العزاء تحية طيبة لكم جميعا..
اثناء عمل دراسة عن موضوع حسابات الضغط الديناميكى و الاستاتيكى للمراوح وجدت مقالة جميلة جدا تفسر الالتباس الذى يحدث فى حسابات الضغوط الاستاتيك و الديناميك و حببت ان اقوم بترجمة جزء من المقالة عسى ان يكون مفيدا للاخوة جميعا و نقدر نضيف معلومة و لو صغيرة للى مش عارفها
الكاتب يتحدث عن وجود لبس و تناقض فى تعريفات الاشرى للضغوط الخاصة بحسابات المراوح
اولا: يقول الكاتب
The ASHRAE Equipment Handbook says: Fan total pressure is a true indication of the energy imparted to the air stream by the fan . . . An energy loss in a duct system can be defined only as a total pressure loss . . . By using total pressure for both fan selection and air distribution system design, the design engineer is assured that he is using the correct fundamentals.
معنى هذا ان الضغط الكلى فى حسابات المراوح هو المعيار الحقيقى للطاقة المعطاة لتيار الهواء و ان اى فقد فى الطاقة فى مجارى الهواء لا بد ان يعرف كفقد كلى و ليس ضغط استاتيكى فقط و بالاعتماد على الضغط الكلى عند اختيار المراوح و حسابات الضغوط يكون مهندس التصميم متأكد تماما من انة يستخدم المبادىء الصحيحة
ثانيا:
The ASHRAE Equipment Handbook adds: " As stated before, a fan impeller imparts static and kinetic energy to the air. This energy is represented in the increase in total pressure and can be converted to static or velocity pressure. These two quantities are interdependent; the fan performance cannot be evaluated by consideration of one or other alone."

الخلاصة ان الضغط الاستاتيكى و الديناميكى مترابطين والتحول من احدهما الى الاخر اثناء السريان يحدث دائما و لا يجب حساب احدهما بمنأى عن الاخر حيث انهما يخضعان لقانون بقاء الطاقة و تحولها

النقطة التالتة و الرابعة هما اللى فيهم التناقض
ثالثا:
Most importantly, remember that FSP is a defined term.” ASHRAE Handbook, Fundamentals
رابعا:
The ASHRAE Fundamentals 2001, page 34.6 indicates: “System resistance to air flow is noted by Total Pressure”. “To obtain the fan static pressure requirement for fan selection where the fan total pressure is known, use Ps = Pt - Pv,o (18), where:
Ps - fan static pressure
Pt - fan total pressure
Pv,o - fan outlet velocity pressure.”

هنا بقى الباشا بيقول ان على الرغم من اشرى قال ان الضغط الكلى هو المعيار الاصح و الأوحد لتحديد المقاومة فى المنظومة و اختيار المراوح و هذا الكلام مبين فى النقطة 1 و 2 الا انة ناقض نفسة و قال ان الضغط الاستاتيكى لاختيار المراوح يتم الحصول علية من الضغط الكلى يعنى اختيار المراوح يعتمد على الاستاتيكى و ليس الكلى و هنا التناقض
كلام جميل طيب هما عملوا اية بعد الكلام الحلو دة
Contradicting to the above-mentioned statement, Key Points #3 and # 4 apply the Fan Static Pressure (with lower value than the system resistance) as the “requirement for fan selection”.

As the result of this mix-up: "Most industrial exhauster rating tables are based on Fan Static Pressure which cannot be read directly from the calculation sheet" (Industrial Ventilation, SMACNA).

Responding to this mix-up the article “The Myth about the Fan Static Pressure” in the “Engineered Systems” of August 2006 demystifies the myth by using graphical illustrations as the clearest demonstration of theillogical mix-up and the proper basis for the fan selection - the Fan Total Pressure.
نتيجة للخلط دة معظم مصنعى المراوح بيحطوا جداول الضغط الاستاتيكى للمراوح و بناء علية قاموا الجماعة عملوا بيان عملى عشان يشرحوا الفرق بين الاعتماد على القيمتين و حطوا مثال موجود على الموقع دة و اللى مافهموش او ماقتنعش بية ممكن نناقشوا مع بعض
Myth About The Fan Static Pressure
اما اللى اقتنع يبتدى ينفذ و ينسى كلمة ضغط استايتكى و بعد كدة يبقى مهندس محترف زى كدة هههه:)))))
ويقول الضغط الكلى و محدش يقولى اصل الديناميكى بيكون قليل و مهمل عشان لو قريت المثال صح حتفهم انه مش شرط خالص و ان المهندس الصح هو اللى يعمل حساب كل حاجة حتى لو صغيرة
اخيرا اتمنى ان اكون قد وفقت فى العرض و الشرح حتى ان لم يجانبنى الصواب لان كل يؤخذ منة و يرد
 

مواضيع مماثلة

toktok66

عضو جديد
إنضم
21 يونيو 2009
المشاركات
1,336
مجموع الإعجابات
435
النقاط
0
الكلام شكله حلو ومترتب ومرصوص رص ممتاز ومازال به الكثير من الثغرات في حال فهم الحقائق بشكل اوسع ولي رجعه قريبا جدا للتعليق باستفاضه. دمتم بود
 
التعديل الأخير:

nezarmohamed

عضو جديد
إنضم
31 مارس 2010
المشاركات
79
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
الكلام شكله حلو ومترتب ومرصوص رص ممتاز ومازال به الكثير من الثغرات في حال فهم الحقائق بشكل اوسع ولي رجعه قريبا جدا للتعليق باستفاضه. دمتم بود
يا أهلا بالمعارك يا بخت مين يشارك
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
للأسف استاذي أن الخلط بدأ من الالتباس في فهم كلام أشري

فكلام أشري بالنسبة لي واضح وليس فيه لبس في كل مقاطعه الاربع..

وسأوضح لكم باختصار - بعد إذنكم - أين أخطأ صاحب المقال في فهمه ثم اتهم أشري بالخطأ

في البداية سرد صاحب المقال كلام أشري وفي نقطة معينة يكمن الالتباس:
Key Point # 1
The ASHRAE Equipment Handbook says: “Fan total pressure is a true indication of the energy imparted to the air stream by the fan . . . An energy loss in a duct system can be defined only as a total pressure loss . . . By using total pressure for both fan selection and air distribution system design, the design engineer is assured that he is using the correct fundamentals.


والمفهوم الذي التبس على الكاتب هو اعتقاده بأن الكلام المذكور أعلاه يعني أن قيمة الهبوط في (الضغط الكلي) خلال النظام تساوي (الضغط الكلي) للمروحة

وهذا غير صحيح لا واقعا ولم تقله أشري في كلامها

لذا تجد الكاتب بعد فهمه المغلوط للفظ السابق -مع عدم ادراكه الصحيح للمبدأ العلمي- قال:
Key Points # 1 an #2 state that the Fan Total Pressure, which equals to the system resistance, is the basis for fan selection.

وهنا يتضح أن اللبس لدى الكاتب كان في هذه الجزئية.

ولا بأس من توضيح الغلط في المبدأ كي يكمل التوضيح

فالمعروف لدينا أن المروحة تدفع الهواء بكمية معينة (خلال فتحة معلومة المساحة) وكذلك بضغط استاتيكي معين

من معرفتنا لكمية الهواء ومساحة مقطع مخرج المروحة نستطيع معرفة السرعة وبالتالي معرفة الضغط الديناميكي

مجموع الضغط الديناميكي والاستاتيكي يعطينا (الضغط الكلي) للمروحة

ننتقل الآن للنظام (مجاري الهواء)

عند سريان الهواء خلال مجرى مستقيم ونتيجه للاحتكاك يفقد الهواء من ضغطه الاستاتيكي وليس الديناميكي
لذا ينخفض الضغط الكلي للهواء

عند سريان الهواء خلال انتقالات (زيادة أو نقصان في المساحة) يحدث فقد في الضغط الكلي للاسباب التالية:
احتكاك خلال الوصلة نفسها
دوامات للهواء
وهذان النوعان يخفضان الضغط الاستاتيكي (لانهما يعتبران فقد في طاقة الهواء) لذا ينخفض الضغط الكلي

أما الضغط الديناميكي فيحصل له تحول (إما زيادة أو نقصان) فيزيد عند انخفاض المساحة نتيجة لزيادة السرعة وينخفض عند زيادة المساحة
فإذا زاد الضغط الديناميكي نقص الضغط الاستاتيكي والعكس صحيح.
وهذا التحول لا يزيد الضغط الكلي للهواء إنما هو تحول فقط بين النوعين.

وكذلك الحال بالنسبة للوصلات الأخرى: كوع، Y ، .....

فكل دكت مستقيم وكل وصلة تؤثر على الضغط الكلي للهواء بالنقص..

ولو استمر النقص في الضغط الكلي بحيث يكون ضغطه الاستاتيكي عند مخرج الهواء ليس أعلى من الضغط الجوي لما خرج الهواء من المخرج.


لذا فيجب أن يكون الضغط الكلي للمروحة أعلى من الفقد في الضغط الكلي للنظام​

وهذا الذي لم يفهمه الكاتب مما سبب لديه هذا الالتباس

نقطة أخيره أشير لها:
جداول منحنيات الاداء لمصنعين المراوح نوعين:
نوع يوضح علاقة كمية الهواء مع الضغط الكلي === نستطيع نحسب الضغط الاستاتيكي
نوع يوضح علاقة كمية الهواء مع الضغط الاستاتيكي === نستطيع نحسب الضغط الكلي

وكمان نقطة:
نستطيع أن نتحكم بقيم الضغط الاستاتيكي والديناميكي ونبادل بينها في تصميم نظام دكت الهواء كما في طريقة
static regain method

تحياتي لكم
 

toktok66

عضو جديد
إنضم
21 يونيو 2009
المشاركات
1,336
مجموع الإعجابات
435
النقاط
0
طيب اخونا كاسر تفضل مشكورا وحاول الاجتهاد لمعرفه سبب الفهم الخاطئ لصاحب الموضوع الاصلي على الموققع الالكتروني الامريكي

وانا هتناول الموضوع بكل بساطه من فهم اساسيات المراوح -- واحده واحده كدا مع بعض

انا لما بأختار مروحه بحددها ب كميه تدفق الهواء والضغط الاستاتيكي ((( بس كدا )) لا ابدا دا في كمان حاجه بسيطه ممكن انت مخدتش بالك منها وهي انك بتوصف نوع المروحه ((يعني تقول centrifugal or axial )) وهذا مهم جدا لان المروحه الطارده المركزيه يوجد لها casing يحول الطاقه الديناميكيه الى طاقه استاتيكيه (( والجدير بالذكر ان نوع المروحه في الموضوع كان مبهم ولم يتطرق له صاحب المقال من الاساس وهو نقطه في غايه الاهميه - مع عدم انكار ان المروحه الطارده المركزيه تنتج ضغط ديناميكي وان كان بسيط جدا - ولكن المثال المشروح في المقال والجدول لم يحدد نوع المروحه !!!))
وبالتالي يكون المثال المشروح ليس له محل من الاعراب


نقطه اخرى:
انت لما بتصمم نظام بتستعمل القيمتين -- بتستعمل الضغط الاستاتيكي وانت بتحسب فقد الضغط نتيجه الاحتكاك خلال مسار الدكت وبتستعمل السرعه ((واللي هي اصلا العامل الوحيد والمؤثر في ضغط السرعه )) وانت بتحدد السرعات في مخرج وحده المناوله والريازر ومخارج الهواء النهائيه واضيف كمان انك بتستعمل سرعات الهواء بشكل غير مباشر وانت بتحدد كميات الهواء لكل مكان واللي بالتالي هتحدد عليها مقاسات الدكت َQ=A*V



يبقى اكيد انا بستعمل كل الضغوط وانا بصمم اي نظام
 

nezarmohamed

عضو جديد
إنضم
31 مارس 2010
المشاركات
79
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
انا اؤيد بشدة كل كلمة قالها صاحب المقال بل اكاد اجزم انة لا يوجد موقع او شركة سبق لها التطرق لمثل هذا الموضوع و هذا اللبس الذي يقع فية معظم المهندسين و تاكيدي لكلامة فيما يلي:
اولا بالنسبة لاهمية الحديث عن الضغط الكلي في توصيف المراوح او النظام فهذا امر مفروغ منة يعني مثلا لو انا قلتلك انا معايا 100 جنية و خمسين دولار ينفع اقول انا معايا 100 جنية بس اكيد لا طب انا نزلت اشتري حاجة تمنها 200 جنية بس انا مش معايا غير 100 بس حقيقة انا معايا اكتر و ممكن اروح اغير ال50 دولار من البنك او السوق السودة و يبقي معايا المبلغ و اكتر كمان طبعا اكيد احنا كلنا فهمين مين الدولار و مين الجنية لكن انا اقصد تقييم الشخص اللي هي المراوح و السلعة اللي هي النظام فالتقييم هنا علي الكل و ليس الجزء
ثانيا الاخ كاسر قال ان المروحة تدفع كمية معينه من الهواء من خلال فتحة معينة و انا لا اميل لهذا التعريف حيث انة ناقص فيجب علينا ان نكون اكثر دقة في التعريفات فنقول ان جميع المعدات الهيدروليكية سوا مراوح او طلمبات تكسب المائع طاقة معينة و هي التي تجعل المائع يقاوم الضغط العكسي و يسير بسرعة ثابتة و هذا هو صلب قانون نيوتن و برنولي و هو قانون بقاء الطاقة
ثالثا حضرتك قلت ان جميع المفاقيد هي تؤثر علي الضغط الاستاتيكي و هذا غير صحيح حيث ان مفاقيد الكيعان و التيهات و الرديوسرز تعتبر مفاقيد ديناميكية و جزء بسيط منها يعتبر مفاقيد استاتيكية و ارجع لحسابات اشري و سماكنا لكن نحن لسنا بصدد تصنيف الضغوط و لكن اللي يهمنا ان الضغط الكلي هو المعبر عن المنظومة كلها و لا يصح ان اتحدث عن الاستاتيكي فقط لوصف المنظومة
 

nezarmohamed

عضو جديد
إنضم
31 مارس 2010
المشاركات
79
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
حضرتك كمان قلت ولو استمر النقص في الضغط الكلي بحيث يكون ضغطه الاستاتيكي عند مخرج الهواء ليس أعلى من الضغط الجوي لما خرج الهواء من المخرج.
للعلم فاءن الضغط الكلي يساوي الضغط الديناميكي بالكامل عند المخارج و انا متأكد اننا جميعا علي علم بهذه المعلومة ولكن هل تستطيع ان تجزم ان الضغط قبل المخرج كلة استاتيكي لو افترضنا كذلك فهذا معناه ان السرعة بصفر قبل المخرج و هذا غير حقيقي يبقي لازم حازم قصدي لازم نقول الضغط الكلي الكلي و بس
 

nezarmohamed

عضو جديد
إنضم
31 مارس 2010
المشاركات
79
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
الي الأخ توكتوك أن القوانين التي نتحدث عنها قوانين عامه و ليست خاصه بنوع معين من المراوح و اللي وضعوا القوانين لم يستثنوا نوع معين من الطلمبات أو المراوح فهي قوانين لبقاء الطاقه و تمشي علي كل الأنظمة بمعني أن أي مروحه لا يجب أن اكتفي بالاستاتك فقط ولكن لابد من معرفه عنصري قانون بقاء الطاقه أو الضغط الكلي و كذلك داكت الهواء أما نوع المروحة مايفرقش المهم هي بتطلع كام ضغط كلي يارب يكون الدينامك ببصفر يعني زى العربيات هي بتتعرف بقدره الحصان وده عباره عن التورك اللي هو العزم مضروب في الاوميجا اللي هي السرعة الزاوية بغض النظر عن نوع السيارة و هل هي تو ستروك أو فور أو نوع المحرك
 

toktok66

عضو جديد
إنضم
21 يونيو 2009
المشاركات
1,336
مجموع الإعجابات
435
النقاط
0
الي الأخ توكتوك أن القوانين التي نتحدث عنها قوانين عامه و ليست خاصه بنوع معين من المراوح و اللي وضعوا القوانين لم يستثنوا نوع معين من الطلمبات أو المراوح فهي قوانين لبقاء الطاقه و تمشي علي كل الأنظمة بمعني أن أي مروحه لا يجب أن اكتفي بالاستاتك فقط ولكن لابد من معرفه عنصري قانون بقاء الطاقه أو الضغط الكلي و كذلك داكت الهواء أما نوع المروحة مايفرقش المهم هي بتطلع كام ضغط كلي يارب يكون الدينامك ببصفر يعني زى العربيات هي بتتعرف بقدره الحصان وده عباره عن التورك اللي هو العزم مضروب في الاوميجا اللي هي السرعة الزاوية بغض النظر عن نوع السيارة و هل هي تو ستروك أو فور أو نوع المحرك
طالما ان الكلام عام يجب اعتبار الضغط الكلي كمقياس واتفق معك مع تحفظي ان المصمم في اي تطبيق لاي نوع مروحه يجبر اجبارا على مراعاه الضغط الكلي كما سبق ووضحت
 

nofal

عضو معروف
إنضم
12 مايو 2005
المشاركات
2,302
مجموع الإعجابات
101
النقاط
63
جزاك الله خيرا .
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
حضرتك كمان قلت ولو استمر النقص في الضغط الكلي بحيث يكون ضغطه الاستاتيكي عند مخرج الهواء ليس أعلى من الضغط الجوي لما خرج الهواء من المخرج.
للعلم فاءن الضغط الكلي يساوي الضغط الديناميكي بالكامل عند المخارج و انا متأكد اننا جميعا علي علم بهذه المعلومة ولكن هل تستطيع ان تجزم ان الضغط قبل المخرج كلة استاتيكي لو افترضنا كذلك فهذا معناه ان السرعة بصفر قبل المخرج و هذا غير حقيقي يبقي لازم حازم قصدي لازم نقول الضغط الكلي الكلي و بس

أخي المهندس نزار

أشكرك على ردك الذي زاد حماسي لفهم الموضوع أكثر والنقاش فيه وتصحيح معلوماتي

لست هنا لأضع تعريفات وأدافع عن حرفية كلامي، كنت فقط أحاول تبسيط المعلومة وأنا الآن أعتذر إن كنت لم أوفق بالصياغة الصحيحة لما أريد إيصاله

لكي يكون كلامنا مركزا و النقاش مفيدا، فأقترح أن نأخذ أصل الموضوع والذي أعتقد أن الكاتب أخطأ فيه..

بودي لو تكرمت أن تفيدني بمدى موافقتك أو مخالفتك بشكل أوضح لهذه العبارة:

لذا فيجب أن يكون الضغط الكلي للمروحة أعلى من الفقد في الضغط الكلي للنظام


هل ترى أنها صحيحة؟؟ أم تعتقد ما قاله المؤلف بأن الضغط الكلي للمروحة يساوي الفقد خلال النظام؟؟

يقول المؤلف حين أشار إلى الضغط الكلي، وضع بين فاصلتين التالي:

the Fan Total Pressure, which equals to the system resistance,

فأنا أزعم أن الضغط الكلي للمروحة يجب أن يكون أعلى من الفقد بالنظام لكي يخرج الهواء

هل اعتقادي صحيح؟؟
 

nezarmohamed

عضو جديد
إنضم
31 مارس 2010
المشاركات
79
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
يا كاسر باشا كلامك محترم جدا و مظبوط جدا و انا معجب جدا بطريقة تفكيرك التى تنم عن فهم عميق و محاولة للوصول الى الحقيقة و انا احاول كذلك بمساعدتك انشاء الله
احنا الان وصلنا لمرحلة الايمان بالضغط الكلى كبديل عن الضغط الاستاتيكى...و انا كنت اؤيدك فى اعتقادك ان
الضغط الكلي للمروحة يجب أن يكون أعلى من الفقد بالنظام
لكي
يخرج الهواء(قبل ما افهم المعادلة كويس و احسبها) و تعالى نشوف الموضوع ماشى ازاى:​

فية حاجة فى علم الهيدروليك بيسموها (hydraulic grade line(HGL و energy grade line(EGL) و دول انا مرفقهم فى المشاركة فى ملف PDF شكل رقم 12-14 صفحة 479

انا عايزك تبص و تتمعن اوى فى الشكل دة بس ركز فى المنطقة اللى مفيهاش اى فيتنج يعنى المنطقة الثابتة واللى الGRADE LINES يتكون فيها منحنى خطى مستقيم لأسفل و تعالى نشوف ان الضغط الكلى و الديناميكى بينخفضوا ازاى لحد ما نوصل لاخر الPIPE او الDUCT دا طبعا نتيجة ال FRICTION LOSSES طيب عند اخر نقطة قبل الخروج حنلاقى الSTATIC بقى بصفر بس الDYNAMIC لسة قيمتة ثابتة (وده طبيعى لان السرعة ثابتة) على طول الGRADE LINE فى المنطقة الثابتة و تعالى نبص على معادلة برنولى بابسط صورها

P1(STATIC)+P1(DYNAMIC)=P2(STATIC)+P2(DYNAMIC)+LOSSES=P(TOTAL)1

و المعادلة تفضل ماشية معايا على طول الخط يزيد الLOSSES و تقل الSTATIC و ال TOTAL و تثبت ال DYNAMIC بفرض ثبوت المقطع لحد ما اخرج للضغط الجوى ساعتها بيكون الضغط الخارج بيساوى الDYNAMIC كلة يبقى المعادلة بتساوى P(TOTAL)=P(DYNAMIC)=LOSSES دا عند المخرج فقط

اية ده معقولة يعنى الTOTAL PRESSURE هى نفسها الFRICTION LOSSES
طيب انتى بتقولى الكلام الكبير ده لية و عايز توصل ل اية باظبط

عايز اوصلك ان انت اصلا و انت بتحسب ال FRICTION LOSSES بتاعتك بالطريقة العادية و هى طول الداكت مضروبة فى الFRICTION LOSSES كنت بتحسب الTOTAL و انا مش واخد بالى عارف لية عشان انا حسبت الLOSSES دى عند سرعة محددة و لنفرض انها كانت 1000FPM مسبقا طب دة معناه اية معناه ان حضرتك كنت عايز ال FLOW يمشى بسرعة ثابتة على طول الداكت يعنى الLOSSES المحسوبة هى شاملة السرعة اللى حيخرج بيها من الجريل طبعا لو مساحة الجريل نفس مساحة الداكت و الFRICTION LOSSES بتاعتوا محسوبة من ضمن حساباتى طيب مانتى حتقولى الضغط الجوى عند المخرج حقولك ان كل حساباتك منسوبة للضغط الجوى يعنى لو 1 بوصة يعنى 1 بوصة اعلى من الضغط الجوى و هكذا طيب لو انا حساباتى مظبوطة بالشعرة يبقى عند مخرج الداكت حيبقى الاستاتك كلة بصفر و يتبقى لى الحبة الدينامك يطلعوا بالف سلامة و يكيفوا الناس

و لو افترضنا جدلا انا جبت مروحة زيرو ستاتك و ركبتها على دكت طويل شوية اية اللى حايحصل تعالى نفكر بصوت عالى مع بعض المفروض على كلامك ان الاستاتك هو الكل فى الكل يعنى مفيش FLOW اطلاقا لكن دة مش حقيقى دلوقت المروحة قاعدة يا عينى بتحاول تزق الهوا بس مش قادرة تقوم تستغنى عن الFLOW اللى هو السرعة الى هو الدينامك و تفضل السرعة تقل و هى كل شوية تبيع شوية دينامك عشان توكل الاستاتك لحد ما خلاص تقول مش ادرة و دة اخرى و دة اللى بنسمية حالة الEquilibrium فيها ضغط ديناميكى حيحاول يحرك ال FLOW لحد مسافة معينة السرعة تبقى بصفر و بالتالى الدينامك حيكون بصفر و حيتحول كل الضغط اليناميكى لضغط استاتيكى و ساعتها المعادلة حتبقى P(STATIC)=LOSSES يعنى حيكون فى flow و سرعة ثابتة لمسافة معينة و هى الfriction losses التى تعادل total pressure ثم تبدأ فى الاضمحلال الى ان تصل لصفر و لن يخرج شيئا من الداكت

يبقى كلام الراجل
the Fan Total Pressure, which equals to the system resistance
صح مية فى المية...انا عارف ان الموضوع ممكن يكون لافف معاك شوية لأن دة نفس اللى حصل معايا و اتمنى ان اكون وفقت فى توصيل الفكرة و زى ماقلتلك قبل كدة كل يؤخذ منة و يرد و مفيش مانع انى أكون غلطان لكن انا على هذا الرأى الى ان يثبت العكس و كلنا نجتهد و الغاية واحدة
 

المرفقات

  • bernolli.pdf
    1.6 MB · المشاهدات: 249

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
اسمح لي ببعض النقاط

أرجو الاطلاع على الشكل التالي:

 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
في الشكل أعلاه:

Ps الضغط الاستاتيكي للهواء
Pv الضغط الديناميكي للهواء
Po الضغط الكلي للهواء

نبدأ باسم الله

عند المروحة سمينا النقطة 1

وعند المخرج سمينا النقطة 2

عند 1 : الضغط الكلي = الضغط الاستاتيكي + الديناميكي(ضغط السرعة)

طبعا الضغط الكلي هنا هو ناتج عن المروحة ولكنه ليس الضغط الكلي للمروحة وسنعرف السبب بعد قليل

عند 2 (مخرج الهواء): الهواء يخرج لهواء الغرفة بسرعة معينة (ضغط السرعة لايساوي صفر) بينما الضغط الاستاتيكي يصل لخط المرجع (ضغط الغرفة) ويساويه لذا يكون الضغط الاستاتيكي =0

الضغط الكلي عند المخرج (نقطة 2)= الضغط الديناميكي فقط لأن الاستاتيكي بصفر

بين النقطة 1 و 2 هناك فقد (Losses) بسبب الاحتكاك والذي يؤدي إلى انخفاض الضغط الاستاتيكي وبالتالي انخفاض الضغط الكلي
ولكن الديناميكي ثابت بقيمة معينة لا تتغير والسبب أن السرعة خلال هذا المقطع ثابته لا تتغير بسبب أن مساحة المقطع ثابتة

أين ذهب الضغط الاستاتيكي؟؟؟؟؟؟
ذهب نتيجة الاحتكاك==== Losses

كم قيمة الـ Losses ؟؟؟؟؟؟

الجواب سهل لكن دعنا نضرب مثال قبل ما أقول الجواب:

لو كان الضغط الاستاتيكي عند مخرج المروحة (طبعا عند 1) يساوي 200 باسكال
وكان الضغط الديناميكي عند مخرج المروحة (عند 1) يساوي 100 باسكال

إذن الضغط الكلي للهواء عند مخرج المروحة يساوي مجموعهم= 200+100= 300 باسكال

نروح للنقطة 2

الضغط الاستاتيكي =0
الضغط الديناميكي = 100 باسكال --- لن يتغير بسبب عدم تغير المقطع وعدم تغير السرعة

إذن الضغط الكلي للهواء يساوي مجموعهم = 0+100= 100 باسكال
وهذه قيمة الضغط الديناميكي للهواء --- يعني الضغط الديناميكي لم يتأثر بالاحتكاك واستمر بنفس القيمة

هذا الانخفاض في الضغط الكلي الذي حصل بين 1 و2 كم يساوي؟؟؟

بسيطة نطرح القيمتين عند 1 و 2
عند 1 الضغط الكلي للهواء = 300
عند 2 الضغط الكلي للهواء = 100

الفرق هو 200 والتي ذهبت نتيجة للـ Losses

إذن الـ Losses قيمته كم؟؟؟؟
Losses = 200 باسكال --- وهي نفسها قيمة الضغط الاستاتيكي للهواء وليس الديناميكي

إذن الـ losses = الاستاتيكي

إذن الضغط الكلي للهواء = الضغط الديناميكي + الـ Losses


أيهما أكبر .. الضغط الكلي للمروحة أم الـ Losses ؟؟؟

لاحظ أن المروحة أحدثت ضغط سالب قبلها وموجب بعدها وضغطها الكلي هو مجموعهم كقيم مطلقة

الضغط السالب هو لسحب الهواء خلال الدكت قبلها

والضغط الموجب هو لدفع الهواء بعدها ليتجاوز فاقد الاحتكاك ويخرج من الدكت..

الضغط الموجب هو الضغط الكلي بعد المروحة والذي يساوي الاستاتيكي (200) + الديناميكي (100)
أما السالب فله أيضا قيمة معينة

وبالتالي نلاحظ أن الضغط الكلي للمروحة < 300 باسكال
أما الـ Losses = 200 باسكال


يعني أن المروحة في هذا النظام لها ضغط كلي اكبر من الـ 300 باسكال

200 منهم استاتيكي تذهب كفقد خلال الدكت الأمامي
و يبقى 100 (ديناميكي ) يخرج بها الهواء بسرعة معينة


نعود ونقول:

ضغط المروحة الكلي (((يجب أن يكون أكبر))) من الـ Losses لكي يخرج الهواء من الدكت

نعود ونقول:

ضغط المروحة الكلي (((يجب أن يكون أكبر))) من الـ Losses لكي يخرج الهواء من الدكت

نكرر ملاحظة مهمة:

الصحيح أن المروحة أحدثت ضغط سالب قبلها وموجب بعدها وضغطها الكلي هو مجموعهم كقيم مطلقة

يعني فرضا كان الضغط الكلي للهواء هو -100 باسكال (سالب)
وبعد المروحة هو 300 باسكال

إذن ضغط المروحة الكلي هو 400 باسكال

لاحظ الشكل التالي:




 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
نكرر ملاحظة مهمة:

الصحيح أن المروحة أحدثت ضغط سالب قبلها وموجب بعدها وضغطها الكلي هو مجموعهم كقيم مطلقة

يعني فرضا كان الضغط الكلي للهواء هو -100 باسكال (سالب)
وبعد المروحة هو 300 باسكال

إذن ضغط المروحة الكلي هو 400 باسكال

لاحظ الشكل التالي:




 
التعديل الأخير:
إنضم
1 ديسمبر 2012
المشاركات
107
مجموع الإعجابات
22
النقاط
0
جزاك الله كل خير يا اخ كاسر على المثال الواضح
بصراحة هذه اول مرة افهم موضوع الضغط الكلي
 

nezarmohamed

عضو جديد
إنضم
31 مارس 2010
المشاركات
79
مجموع الإعجابات
45
النقاط
0
Drawing1.JPGاخى كاسر جزاك الله خير على ما قمت بعملة و على ذلك المثال الجميل الذى وضعتة و هو فعلا مثال سهل و بسيط و يدل على فهمك التام و انا اوافقك الرأى تماما فيما قلتة و هذا يتفق تماما مع التفكير الصحيح و المنطقى و المراجع المعتبرة و الفرق بين ما شرحتة سابقا و ما قلتة هو الlosses واسمح لى ابين لك كيف

P [SUB]s fan [/SUB]+ P [SUB]v discharge[/SUB] = P [SUB]t loss[/SUB] + P [SUB]v system outlet[/SUB]=P [SUB]t fan
[/SUB]
حيث أن:

P [SUB]t fan[/SUB] = Fan Total Pressure
P [SUB]t loss[/SUB] = Dynamic, Component, and Frictional Pressure through the air system
P [SUB]v discharge[/SUB] = Velocity Pressure at the Fan Discharge
P [SUB]v system outlet[/SUB] = Velocity Pressure at System Outlet
P [SUB]s fan[/SUB]=Fan Static Pressure

و هنا انا اضفت جميع اطراف المعادلة دون اغفال اى طرف سواء عند الduct system او الfan و ذلك لكى استطيع ان احسب جميع اطراف المعادلة بدون الاعتماد على الfan static pressure و الduct friction loss فقط دون النظر لبقية القيم المؤثرة و هذا ما اراد الكاتب ايصالة
اذن اذا اردنا حساب المروحة المطلوبة و التى احتاجها لاعطائى كمية flow معين عند ضغط معين للعمل فى منظومة duct معين لا بد ان احسب ال total friction loss(duct side)+total (fittings side)dynamic loss و اسميها total loss ثم اضيف عليها velocity pressure at system outlet و اذن استطيع اختيار المروحة و انا مطمن عشان انا شغال على الtotal pressure for both system و اعذرنى اذا لم استطيع ايصال موضوع ان الvelocity pressure at system outlet انا اسميتها مع الtotal losses و اعتبرت كلة total system pressure و اعتقد ان الكاتب كان يقصدة عندما سماها total friction losses و انا اوافقك الرأى انها تسمية غير دقيقة و هى ليست كلها فواقد حيث انها تشمل الفقد الناتج عن الحتكاك داخل الduct بالاضافة الى الضغط الناتج عند مخرج الduct و ليس شرط ان تساوى قيمة velocity pressure at fan discharge الا اذا كان مقطع الخارج من المروحة هو نفسة مقطع الduct at exit
و تعالى نضرب مثال على نفس ارقامك:
لنفرض ان عندنا منظومة duct system و اردنا اختيار المروحة المناسبة لهذا النظام فنقوم فى الأول بحساب الP [SUB]t loss و هى على سبيل المثال 200 باسكال ثم الضغط الديناميكى المطلوب عند المخرج بمعلومية السرعة فى الduct و ذلك بفرض ثبوت المقطع و هو مثلا 100 باسكال
اذن لاختيار المروحة يجب ان يكون مجموع الضغط الكلى لها يساوى 300 باسكال
[/SUB]
P [SUB]t loss[/SUB] + P [SUB]v system outlet[/SUB]=P [SUB]t fan
300= 100 + 200

[/SUB][SUB]فاذا افترضنا اننا حسبنا فقط الfan static pressure و الduct static pressure و كانوا متساويين يعنى كلاهما يساوى 200 باسكال و لكن الديناميكى غير متساوى نتيجة اختلاف المقطع بين مخرج المروحة و مخرج الduct و بالتالى يحدث اختلاف بين الضغط الكلى للنظام و المروحة

[/SUB]
P [SUB]s fan [/SUB]+ P [SUB]v discharge[/SUB] = P [SUB]t loss[/SUB] + P [SUB]v system outlet[/SUB]
100 + 200
50 + 200

و فى هذة الحالة ستقل السرعة فى الduct و بالتالى الflow و كذلك ال
P [SUB]v system outlet و لن احصل على كمية الflow المطلوبة عند المخرج
[/SUB]
لذا فاذا اردت الحصول على نفس كمية الFLOW المطلوبة عند المخرج سوف اضطر لتركيب مروحة اكبر فيحدث زيادة فى الP [SUB]v discharge نتيجة ثبوت ال[/SUB]P [SUB]t loss تكون النتيجة كالأتى
[/SUB]
P [SUB]s fan [/SUB]+ P [SUB]v discharge[/SUB]=P [SUB]t fan
[/SUB]300 = 100 + 200

فى ملف مرفق انا قمت برسمة من خلال الأوتوكاد لشرح وجهة نظرى و اتمنى ان اكون وفقت فى رسمة و فى الشرح طبعا انا مش مبدع زيك فى الشرح و الرسم

اخيرا انا اسف على التأخير فى الرد و ذلك لانشغالى و كذلك احب ان اقول لك انك لا تزعجنى اطلاقا بالعكس كم انا اسعد عندما اجد ردود و نقاشات و يعلم الله كم استفيد منكم و اصحح عن طريق هذا المنتدى الرائع الكثير من مفاهيمى الخطأ و التى لولاكم كان الواحد فضل على جهل بامور كثيرة و السلام عليكم

 

Muataz Kamal

عضو جديد
إنضم
3 مارس 2013
المشاركات
13
مجموع الإعجابات
4
النقاط
0
كفيتم و وفيتم نشكر لكم مجهودكم الرائع...حقا استفدت كثيرا من هذا الموضوع...بارك الله فيكم و جزاكم خيرا...
 
أعلى