اصحاب الخبرة (( توصيل ماكينة فــريش اير اسبليت دكــــت 20 طن )) كهربياً وميكانيكاً

drmady

عضو جديد
إنضم
5 أبريل 2010
المشاركات
863
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته​

ارجوا من المهندسين الكرام اصحاب الخبرة او من مر عليه توصيل وحدات التكييف الاسبليت دكــــت ان يفيدني فى توصيل ماكينة 20 طن كارير ، حيث ان الماكينة عبارة عن وحدتين ( الوحدة الداخلية & الوحدة الخارجية وهى عبارة عن عدد 2 كمبريسور اى تتكون من دائرتين تبريد ويوجد بالفعل مخرجين - ارجوا من اخوانى الكرام افادتي فى كيفية التوصيل الميكانيكي وكذلك الاكسسوارات التي تركب مثل زجاجة البيان والسولونيد - والتوصيل الكهربي والكنترول لكل من الوحدتين الخارجية والداخلية وتوصيل السولونيد مع العلم انه سيركب عدد 2 سولونيد لانة يوجد دائرتين تبريد منفصلتين. مع العلم ان موديل الماكينة 40rm500859

- يرجي التوضيح ولو برسم كروكي للتوصيل ولكم دعوة بظهر الغيب فى الحرم المكي
 

AHMADBHIT

عضو نشط
إنضم
9 فبراير 2005
المشاركات
336
مجموع الإعجابات
28
النقاط
28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته​

ارجوا من المهندسين الكرام اصحاب الخبرة او من مر عليه توصيل وحدات التكييف الاسبليت دكــــت ان يفيدني فى توصيل ماكينة 20 طن كارير ، حيث ان الماكينة عبارة عن وحدتين ( الوحدة الداخلية & الوحدة الخارجية وهى عبارة عن عدد 2 كمبريسور اى تتكون من دائرتين تبريد ويوجد بالفعل مخرجين - ارجوا من اخوانى الكرام افادتي فى كيفية التوصيل الميكانيكي وكذلك الاكسسوارات التي تركب مثل زجاجة البيان والسولونيد - والتوصيل الكهربي والكنترول لكل من الوحدتين الخارجية والداخلية وتوصيل السولونيد مع العلم انه سيركب عدد 2 سولونيد لانة يوجد دائرتين تبريد منفصلتين. مع العلم ان موديل الماكينة 40rm500859

- يرجي التوضيح ولو برسم كروكي للتوصيل ولكم دعوة بظهر الغيب فى الحرم المكي

ان شايف الا حضرتك ترجع للمورد والكتالوج احسن هيفدك اكتر من اي واحد
 

عادل شرف

عضو جديد
إنضم
3 ديسمبر 2009
المشاركات
6
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
مبدئيا بعد تحديد اماكن الوحدة الخارجية(condensing.unit) والوحدة الداخلية (EVAPORATOR.COOL.UNIT)يتم تحديد مسارات مواسير الفريون واخذ موافقة من المعمارى على اماكن ومناسيب هذه المواسير للفريون ويتم عمل ذلك بالرسومات التانفيذية قبل الأعتماد من الأستشارى- ثم الرجوع الى الكتالوج الفنى للوحدة ومعرفة اقطار مواسير (suction-liquied.refrigrant.pipe) وهناك اطوال معينة مسموح بها وعند زيادة الأطوال عن الحد المسموح به طبقا ل(INSTALLION.MANUAL) المرفق مع الوحدة يتم عمل تصميم لمواسير الفريون طبقا لنوع الفريون المستخدم وضغوط التشغيل ودرجات حرارة التكثيف-TCودرجة حرارة التبخيرTS - والسعة التبريدية للوحدة capacity وكل ماسبق ذكره بمرجع كاريير ديزاين مانوال وفى الغالب يتم زيادة اقطار المواسير الفريون- ويتم التوصيل بين الوحدتين بتركيب الأتى من جهة وحدة التكثيف(محبس يدوى- فلتر دراير-زجاجة بيان- محبس ذو ملف كهربى) وتم عمل الأختبارات الازمة قبل البدء فى التشغيل.
 

drmady

عضو جديد
إنضم
5 أبريل 2010
المشاركات
863
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
اخى الفاضل م. عادل شرف ( أشكرك بشدة واحييك ) على مروك الطيب ومعلوماتك القيمة وبالفعل قد فعلت كل هذه التفاصيل التي ذكرتها حضرتك ولكني فى انتظار كيفية التوصيل الكنترول بين الوحدتين الداخلية والخارجية مع العلم انى لدي دائرتين تبريد على كل واحدة منهم محبس ذو ملف كهربي ( السولونيد ) ولا اعرف كيفية التوصل. برجاء اكمال المراحل بعد الذى ذكرته حضرتك وكيفية التوصل كهربيا وكنترول ويفضل لو فية صورة او مخطط. وجزاك الله خيرا
 

drmady

عضو جديد
إنضم
5 أبريل 2010
المشاركات
863
مجموع الإعجابات
41
النقاط
0
فى انتظار الدعم اخوانى الكرام اصحاب الخبرة
 

محمد المكيفاتي

عضو جديد
إنضم
13 مايو 2015
المشاركات
18
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
اذا ممكن صورة للوحدة وان شاء الله بئدر ساعدك (ان متوقع انها نظام أم بي اس )
 

Hisham1999

عضو جديد
إنضم
15 سبتمبر 2015
المشاركات
17
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
اعتقد انه مش هاينفع حد يرسم لك كروكي كده عشان مش هاينفع ... ولاكن ممكن انت تجيب دائره من كاريير وتنفذها ..علي سبيل المثال السلونايد اللي عندك لو مش ٢٢٠يبقي محتاج ترانس وبكده يبقي هاتجيب التايم ديلاي زيه وبالنسبه لترموستات الجهاز من المفروض هاتتركب في مكان المكيف هواءه لازم يكن في كارته للوحده الداخليه ومعاها روزيته فيها تقوم بتوصيل الاطراف ... صعب جدا حد يقولك انا هارسملك كروكي ..... انت ممكن تقول انا عندي المكونات كذا ومواصفاتها كده وانا اوصلهملك عادي خالص وشوف في مكان واستعدادك تضع كام كونتاكتور في الوحده. .. وايه السيفتي المطلوب للمكان المراد تكييفه وبعدين حضرتك قايل انها وحدة فريش اير يعني مهم جدا حساب كمية الهواء. ... وشكرا واسف علي الاطاله .. وتقبلو مروري
 
أعلى