استفسار عاجل

إنضم
5 يونيو 2014
المشاركات
225
مجموع الإعجابات
14
النقاط
0
عندى محطة تكييف مركزى طلمبات الكوندنسر وطلمبات البريمارى الست طلمبات فيهم مشكلة واحدة الا وهى ان عند بداية تشغيل اى طلمبة مبتشتغلش مفتاح الطلمبة بيعمل تريب الطلمبة مبتخشش دلتا المفتاح بيعمل تريب فى مرحلة الستار المهم بقفل محبس خط الطرد على الاخر واشغل تشتغل الطلمبة بعدين افتح محبس الطرد تشتغل زى الفل من غير اى مشاكل بدون اى تريب حتى لو اسبوع متواصل مش عارف احدد المشكلة فين طلمبة الكوندنسر مثلا 45 كيلو وات والكابل سيزنج كابلين 4*16 والبمب ماكسيمم امبير 84 والاوفر اوفرلود 85 والمفتاح 100 امبير والستار تايم 10 ثوانى المشكلة فين؟؟؟؟؟
الفلو ريت بتاع البمب 1200 gpm والهيد 120 ft التشلر 400 طن تبريد فالفلو ريت مظبوط انا شاكك فى الهيد لوس بتاع السيستم بفرض البمب فى نقطة الهيد اوفر سيزنج يعنى الهيد لوس فى السيستم مثلا 80فيت اية يحصل ولو داون سيزنج يعنى الهيد لوس فى السيستم 200 فيت يحصل اية ؟ تعاونكم معنا عشان نسلم المشروع
 
إنضم
5 يونيو 2014
المشاركات
225
مجموع الإعجابات
14
النقاط
0
علما ان الاستشارى طالب ان البمب تشتغل من غير قفل محبس الطرد ودة مبيحصلش الطلمبة مبتقمش
 

eehaboo

عضو جديد
إنضم
1 مارس 2010
المشاركات
1,577
مجموع الإعجابات
98
النقاط
0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

هل لنا لو سمحت إرفاق مخطط توصيل المضخات ( as built) وإرفاق single digram للمضخات مع اللوحات ؟ هل المضخات متغيرة السرعة ؟
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
جرب تغير مفتاح إحدى المضخات إلى 150a أو 200A و هو ما يعادل 1.8-2.3 من أمبير التشغيل

إذا اشتغلت بدون مشاكل، فنكون تأكدنا من السبب وهو صغر حجم القاطع مقابل الستارت لوود للمضخة

تحياتي
 
التعديل الأخير:
إنضم
5 يونيو 2014
المشاركات
225
مجموع الإعجابات
14
النقاط
0
مهندس كاسر فى زى رجلاش على المفتاح بتاع تيار البدء زودتة شوية والمشكلة راحت و المشكلة بنسبى كبيرة زى محضرتك قولت الطلمبة كانت محتاجة مفتاح 150 امبير لانى قست عند بداية التشغيل الطلمبة بتسحب 150 امبير فالمفتاح بيفصل فلما عليت الرجلاش اللى على المفتاح اشتغلت هيا المشكلة فى القاطع الرئيسى
 
إنضم
5 يونيو 2014
المشاركات
225
مجموع الإعجابات
14
النقاط
0
اللى عايز اعرفة علاقة الهيد بتاع السيستم بالهيد بتاع البمب بفرض سيستم الهيد لوس فية 150 فيت والبمب 120 فيت يحصل اية فى التشغيل ولو المشكلة العكس يحصل اية؟
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
أولا
الحمد الله إن المشكلة انتهت
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
ثانيا

ما هو تفسير إن المضخة تفصل عند البداية، ولما نقلل الفلوريت تشتغل بدون مشاكل؟

عند الرجوع لمنحنى الاداء للمضخة نلاحظ أن الباور عند الفلوريت المنخفض جدا تكون قليلة، فمن الطبيعي أن المضخة اللي تسحب 85 امبير بالفلو العادي تكون تسحب اقل من هذا الرقم بكثير في الفلو المنخفض جدا

وهذا تفسير إن المضخة كانت تعمل لما يكون الفلو منخفض جدا، وبعد ما يروح الستارت لود (اللي كان يسبب فصل المفتاح) يكون من السهل زيادة الفلو مرة أخرى وبهذه الحالة لن يفصل المفتاح لأنه لا يوجد ستارت لود عالي
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
اللى عايز اعرفة علاقة الهيد بتاع السيستم بالهيد بتاع البمب بفرض سيستم الهيد لوس فية 150 فيت والبمب 120 فيت يحصل اية فى التشغيل ولو المشكلة العكس يحصل اية؟

بعد تركيب المضخة على السيستم الهيد للاثنين زي بعض، لأنه يحصل بالنس للاثنين مع بعض

ولكن خلينا نقول إنه أثناء التصميم قمنا حسبنا الهيد للسيستم وحصلناه 150 عند فلو ريت معينq1
وبالخطأ ركبنا مضخة لا تصل لهذا الهيد عند q1 ، فاللي يحصل إن الفلوريت يقل وبالتالي يحصل بالنس عند الهيد مثلا 130 ويكون الفلوريت أقل من q1 ويمكن يسبب مشاكل في التبريد
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
طيب العكس؟؟

مثلا لو في التصميم كان المطلوب فلوريت q1 وحسبنا وحصلنا الهيد 120
رحنا بالخطأ جايبين مضخة تدي q1 عند الهيد 150

بعد التركيب حيحصل بالنس بزيادة q1 وزيادة الهيد للسيستم (لأن الفلوريت زاد) إلى مثلا 130، ولحل المشكلة نقفل الصمام بعدها جزئيا (يعني نزود الهيد) وتنزل الفلوريت إلى q1 لأن الهيد صار 150 نتيجة تقفيل الصمام جزئيا
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
لكن انت عايز تعرف التأثير على الامبير للمضخة لو قفلنا الصمام

اللي يحصل إننا إذا قفلنا الصمام فإننا زدنا الهيد للسيستم
وبالتالي يحصل بالنس للنظام مع المضخة بنقطة جديدة (أعلى هيد وأقل فلوريت) والباور للمضخة هنا أقل من النقطة السابقة
يعني الامبير أقل (وهذا ما يفسر إن المضخة ما تفصل لما نقفل الصمام، فالامبير يقل والستارت لود يقل)

الصورة في المرفقات مثال لتوضح الفكرة
 

المرفقات

  • pump curve.jpg
    pump curve.jpg
    168.8 KB · المشاهدات: 10
التعديل الأخير:

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
الخلاصة:
1- لما تركب مضخة فإن الفلو والهيد للمضخة والنظام نفس بعض (يحصل بالنس بين الاثنين)

2- لما تقفل صمام المضخة فأنت حقيقة تزيد الهيد، وبالتالي سيقل الفلو (وسيقل الامبير للمضخة)
 
إنضم
5 يونيو 2014
المشاركات
225
مجموع الإعجابات
14
النقاط
0
ياريت يا بشمهندس كاسر نتناقش فى ثانيا لانة موضوع يهمنى انى افهمة.
بفرض شبكة مواسير الكوندنسر-كولينج تاور الهيد لوس فيها 150 فيت ومحتاجة 1000 ج/د والبمب الخواص بتاعتها 1000 ج/د وو 120 فيت
اية المشكلة اللى هتظهر //// وبفرض العكس الهيد لوس فى السيستم 120 فيت والبمب 150 فيت اية هيحصل مع التشغيل
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
بفرض شبكة مواسير الكوندنسر-كولينج تاور الهيد لوس فيها 150 فيت ومحتاجة 1000 ج/د والبمب الخواص بتاعتها 1000 ج/د وو 120 فيت
اية المشكلة اللى هتظهر
حيكون عندك أقل من 1000 ج/د
 
إنضم
5 يونيو 2014
المشاركات
225
مجموع الإعجابات
14
النقاط
0
بشمهندس كاسر شاكر جدا لحضرتك على الشرح الوافى المستفيض
طب لو المضخة اىكبر من السيستم حل المشكلة سهل بخنق صمام الطرد للحصول على المطلوب طب لو المضخة اصغر من السيستم حل المشكلة اية تغيير المضخة؟؟ مع العلم انا مستمتع جدا من النقاش مع حضرتك
 

كاسر

عضو داعم للملتقى
عضو داعم
إنضم
20 يونيو 2003
المشاركات
737
مجموع الإعجابات
249
النقاط
0
بشمهندس كاسر شاكر جدا لحضرتك على الشرح الوافى المستفيض
طب لو المضخة اىكبر من السيستم حل المشكلة سهل بخنق صمام الطرد للحصول على المطلوب طب لو المضخة اصغر من السيستم حل المشكلة اية تغيير المضخة؟؟ مع العلم انا مستمتع جدا من النقاش مع حضرتك

وأنا مستمتع أكثر :)

الحل راجع وكيل المضخة، ربما يكفي أن نغير الريش وبالتالي يزيد الفلو مع نفس المضخة
 
أعلى