اخواني المهندسين..طلب مساعدة

م.بيتر

عضو جديد
إنضم
14 أبريل 2007
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

مساء الخير للجميــع ..

سألني دكتور ايام الجامعة..ما معنى كلمة مهندس؟؟ فكرت يمين يسار فوق تحت ماعرفت..!

قال بكل بساطة هو حلال المشاكل..!

لا اطيل عليكم..انا مهندس ميكانيكي جديد وعملت بمحطة كهرباء لي شهرين وهي تمر حاليا بوضع صعب نتيجة دخول فصل الصيف وزيادة الاحمال..واليكم عرض المشكلة:

المحطة عبارة عن :
1- توربينة غازية عطلانة منذ زمن وتستخدم تشليح..
2-توربينه غازية قديمة تنتج حاليا 3 ميجا وات وفي الاصل كانت تنتج 10 ..
3-توربينة غازيه قديمة نفس السابقه..
4-6 مولدات ديزل قديمة كبيرة..3 منها عطلانة بسبب اعطال كبيرة ..والثلاثه الاخرى ينتج كل منها 2.5 ميجاوات..وكان سابقا كل مولد 5 ميجاوات..
5-4 مولدات احتياطية صغيرة وهي تعمل حاليا وتنتج جميعها 2 ميجاوات..

المشكله : مجموع انتاجية المحطة 13 ميجاوات والمنطقه تحتاج حوالي 20 ميجاوات وخلال اليومين الماضيين تم فصل عدد من المغذيات ادى الي قطع الكهرباء عن السكان..

السؤال :كيف يتم رفع الطاقه..وهل يمكن اعادة التوربينة او المولدات الى سابق عهدها..وماهو التصرف السريع لمواجهة الصيف؟؟

نأسف عالاطاله ولكن حتى تكون الصورة واضحه..

ساعدوني يا أهل الخبرة لان المحطة في وضع صعب وحرج ..
واذا اعطوني مكافاة وعد اقسمها بالنص بيني وبين صاحب الحل..وشكرا لتعاونكم اخواني المهندسين
 

مواضيع مماثلة

إنضم
10 أبريل 2009
المشاركات
203
مجموع الإعجابات
19
النقاط
18
اولا احيك على هذا الكلام وثانيا انا مهندس انتاج اعمل فى شركه تقوم بتصنيع المحولات من الالف الى الياء وبكل بساطه اشترى transformer قدرة 5 ميجا من ABB او اشتر transformer قدرة 20 ميجا من السويدى للمحولات وطبعا الشركه هتصرف الفلوس على طول وتجري تشترى محول بحوالى 2 مليون جنيه وهتاخد مكافئه طبعا نقول مليون جنيه ومش عايز منك حاجه:67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67::67:
 
إنضم
7 سبتمبر 2006
المشاركات
142
مجموع الإعجابات
2
النقاط
0
ممكن تعطينا تفاصيل اكثر عن
- نوعية المشاكل في التوربينات
- معلومات تفصيلية عن كل من التوربينات والمولدات
- نوعية وماهية الاعطال الموجودة

وذلك للحصول على صورة واضحة ومفصلة عن الوضع

واتمنى من الاخوة المشاركة في التقييم والتقويم للأعطال
 

م.بيتر

عضو جديد
إنضم
14 أبريل 2007
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
الاخ المهندس ابو الباسل(هل انت من رجال المع) شكرا لمرورك..
التوربينات : سويدية قديمة ولا يوجد بها اعطال ولكن لا تنتج سوى 30 % من انتاجها السابق ,فما العمل حتى يتم رفع انتاجيتها..
المولدات :مولدات احتراق ديزل swd ,وهي كذلك لا تنتج سوى 50% من انتاجها السابق..
اما المولدات العطلانة فعطلها الرئيسي هو تشققات في الكرنك شفت ولم تجدي معه اعمال التجليخ
 
التعديل الأخير:

م.بيتر

عضو جديد
إنضم
14 أبريل 2007
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
الأخ المهندس احمد عز العرب..من امثالك المهندسين المتميزين نستفيد..ولك كل التقدير والاحترام على مرورك..

لكن اريد توضيح اكثر لو سمحت..
 

دكتور صبرى سعيد

مشرف وإستشاري الهندسة الميكانيكية
إنضم
1 مايو 2009
المشاركات
3,807
مجموع الإعجابات
830
النقاط
0
تحية لك م بيتر و لرغبتك قي الحصول على النصيحة و رغم أنني غير متخصص الا انني أطلب منك أن

1- لابد من مطالعة كتالوج الشركة المنتجة الخاص بتشغيل و صيانة التوربينة
2 فحص الاجزاء التالفة و تقدير امكانية الاصلاح أو الاستبدال وأعراض العطل
3- يمكنك مراجعة الشركة المنتجة عن طريق النت و ستفيدك كثيرا
4 - بخصوص مولدات الديزل فاعتقد أن في مصر خبراء سواء مهندسبن أو فنيين أو اسطوات أفاضل لديهم مايقدمونه لك
5 ابحث في سلسلة اصدارات ماجكروهيل أو وايلي والكتب الهندبة المتخصصة و ستجد شيءا يروي ظمأك
م صبري
 

م.بيتر

عضو جديد
إنضم
14 أبريل 2007
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
المهندس صبري..يشرفني مروك وشكرا لما قدمته من اقتراحات..ولك جزيل الشكر
 

م.بيتر

عضو جديد
إنضم
14 أبريل 2007
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
وين المهندسين ؟؟ شاركونا ياخوااااااااااان
 

نبيل عواد الغباري

مشرف الهندسة الكيميائية
إنضم
27 سبتمبر 2007
المشاركات
1,470
مجموع الإعجابات
72
النقاط
0
الأخ العزيز
لا بد من التجديد وافضل حل هو تركيب توربينات غازية جديدة مع مرجل بخاري يعمل بنظام combined cycle للاستفادة من الغازات العادمة في توليد الطاقة
 

م.بيتر

عضو جديد
إنضم
14 أبريل 2007
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
تطوير المحطة بتركيب توربينات سوف يستغرق وقت طويل ..ونريد حل سريع نواجه فيه فترة الصيف
 

م.بيتر

عضو جديد
إنضم
14 أبريل 2007
المشاركات
14
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
يامهندسين..شاركونا افكاركم..
 

م_ خليل

عضو جديد
إنضم
21 أبريل 2006
المشاركات
70
مجموع الإعجابات
1
النقاط
0
امامك حلان

اما محاولة ترشيد استهلاك الكهرباء بالمنطقة او دراسة حالة التربينات نظرا لان القدرة المتولدة من التربينة ضعيفة جدا قد يكون السبب فى قلة كمية الغازات الداخلة الى التربينة او ان التربينة تحتاج لعمرة كاملة واحدى التربينات قد تحل المشكلة اما مولدات الديزل فهى الاخرى تحتاج صيانة شاملة لزيادة القدرة المتولدة اظن ان الخلوص بين البساتم والسلندرات اصبحت كبيرة مما يؤدى لهروب القدرة المتولدة
 

vendetta

عضو جديد
إنضم
23 سبتمبر 2007
المشاركات
143
مجموع الإعجابات
2
النقاط
0
تعرف انا نفسى اشتغل فى مكان زى ده ويكون خربان كده واصلحه على ايدى من اوله لاخره انما يلا النصيب بئى وعلى العموم انا سيارات وجرارات يعنى اقدر افيدك فى محركات الديزل اكتر

بص المولدات دى الديزل دى بتنقسم لجزئين جزء ميكانيكى وجزء كهربى الجزء الكهربى ممكن تراجع الملفات او السلكونات او باقى الاجزاء ودى هاتبان جدا حتى بمجرد النظر
اما بئى
بالنسبه للجزء الميكانيكى وده انا اللى حاسس انه اكتر اصابه لان حالة المحطه من الاساس محتاج لصيانه واجراءات سريعه
اولا افحص المولد الديزل واعرف حالته
ولاحظ الاتى
اولا هل صوت المولد فى الدوران ناعم ؟
هل زيت التزييت استهلاكه عادى ام لا ؟
هل المولد بيعمل على السرعه المحدده لانتاج قدر معين ولا سرعته اقل من ما يجب ؟
هل بيستهلك مياه تبريد كتير ؟
لاحظ ان لو المولد من برى وسخ وعليه شحم وارف كتير ده ممكن يخليه يسخن بسرعه ومايخليهوش يشتغل كويس وكفائته تقل طبعا
وكمان لاحظ حالة الردياتير وافتح الغطا وشوف المياه لو عليها صداء وارف اعرف الردياتير حالته زفت وطبعا هايرفع حرارة المولد الديزل ده
شوف لو المياه فى عليها زيت تزييت مثلا يبئى المحرك ده محتاج جوان وش سلندر
وكمان لاحظ معدل استهلاك الوقود هل المعدل الطبيعى بالنسبه للسرعه المقرر استخدامها لانتاج قدر معين من الطاقه او لا ؟
كمان اتاكد ان حرارة المحرك عند عمله من حوالى 85 الى 95 درجه مئويه مش اكتر وحاول تلاحظ حالة المبينات
بالنسبه للكرنك حاول تجرب الخراطه وتاخد المقاس اللى بعده
لو مانفعش ممكن يتخرط لحد ماتزال الشروخ وبعد كده تزوده وتعيد خراطته تانى للمقاس المطلوب وطبعا بتجيب سبائك على المقاس الجديد
كمان لاحظ الدخان وعادم المولد لو اسود زياده عن اللزوم او او فى صوت تكتكه او تخبيط فى المحرك او فى دخان بلون غريب ازرق او ابيض او اسود قاتم
وكمان اتاكد من عدم انسداد مجارى الزيت ومراجعة جداول تغيير الزيت وشوف اذا فى اهتمام اصلا او لا

مش عارف اللى قولتهولك ده هايساعدك اد ايه انما اتمنى ان الكلام ده يفيدك ولو ياريت تبتدى تعمل صيانه لمولد مولد تلو الاخر لحد ماتصلحهم كلهم وياريت لو تقول شوية تفصيلات اكتر هاحاول اساعدك اكتر ويحبذ لو ذكرت مكان المحطه اقصد فين يعنى ؟
 
أعلى