أرجو المساعدة في تصميم القواعد ..!

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

محمد سعيد جبر

عضو جديد
إنضم
9 أبريل 2007
المشاركات
92
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
السلام عليكم ورحمة الله ...

أود أن أحصل - إذا أمكن - على طريقة تصميم قواعد مشتركة لثلاثة أعمدة ( بالكود الأمريكي ) وتسمى
Strap Footing (cantilever)

وعمل مثال بالأرقام إذا أمكن ذلك ...
وذلك للضرورة القصوى لمساعدتي في بعض المشاريع ...

وأشكركم جزيل الشكر

محمد سعيد جبر
 

tarek_abulail

عضو جديد
إنضم
5 سبتمبر 2007
المشاركات
367
مجموع الإعجابات
74
النقاط
0
how is the location of the three coloumns are they in one line or not the same axis provide sketch better or if one line no need just confirm
 

محمد سعيد جبر

عضو جديد
إنضم
9 أبريل 2007
المشاركات
92
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
الأعمدة على خط واحد

نعم الأعمدة على خط واحد .. يعني ليس mat or raft foundation أو ما يسمى باللبشة أو الفرشة .. المطلوب هو لقاعدة مشتركة والقواعد على خط واحد ...

بارك الله فيك .. أرجو المساعدة العاجلة لأنني مضطر للإسراع في الموضوع ...

أشكرك جزيل الشكر

محمد سعيد جبر
 
إنضم
28 نوفمبر 2007
المشاركات
359
مجموع الإعجابات
11
النقاط
0
من الممكن تصميمها عن طريق برنامج sap
حيث ينص الكود علي حل القواعد المنفصله فقط يدويا
واي اساسات اخري تصمم ببرنامج معتمد
والله الموفق الي الخير:31:
 
إنضم
17 فبراير 2007
المشاركات
105
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
تصميم قاعدة اساس لثلاثة اعمده

يتم احتساب قيمة تحمل التربه والتي تحدد عن طريق المختبر (allowable-bearing capacity for soil) وكذلك احتساب الاحمال الحيه والميته المتاتيه الى الاعمده لغرض تصميم الاساس الخرساني مع الشكر والتقدير
 

محمد سعيد جبر

عضو جديد
إنضم
9 أبريل 2007
المشاركات
92
مجموع الإعجابات
0
النقاط
0
ولكن .. ألا يوجد طريقة حساب يدوية ... ؟؟

لأنها مطلوبة مني في مشروع لطالب جامعي .. والمطلوب هو الحساب اليدوي .. بالمعادلات وليس بالبرامج ..

أرجو إفادتي بخصوص هذا الموضوع ... وشكرا ..

أكرر/ نوع القاعدة :
Strap - Cantilever footing carrying 3 columns

Assume any spacing and any laods on the columns

Assume fc and fy

q - allowable = 1.5 kg/cm2
 

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,010
النقاط
0
اخي الفاضل يتم ذلك الحل علي مرحلتين
المرحلة الاولي هي انك تحسب مساحة التلامس للقاعده طبقا لجهد التربه وذلك بفرض ان القطاع سيكون inverted t section وبناءا علي ذلك تحسب اولا ابعاد القاعدةعن طريق تجميع الاحمال التشغيليه للاعمده وقسمتها علي جهد التربه تحصل علي المساحه المطلوبه للتلامس بين القاعده والتربه وليكن مثلا ان الاعمده الخارجية حملها التشغيلي 75 طن والعمود الداخلي 100 طن يبقي الاجمالي 250 طن لكي تحصل علي مساحه التلامس (مساحة القاعده) = 250/15 = 16.67متر مربع
وبعد ذلك تبدء في حساب طول وعرض القاعده طبقا للمسافه بين الاعمده
 

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,010
النقاط
0
ولنفترض ان المسافه بين الاعمده 5 متر يبقي الاجمالي بين العمده =10 متر ولو ممكن نعمل زياده نصف متر من كل جهه خارجيه يبقي عرض القاعده = 16.67/11=1.50 متر
يبقي انت كده حسبت ابعاد القاعده اللي توزع الاحمال دي علي التربه اللي جهدها 1.50
نبدئ بقي نحسب تسليح القاعده والكمرة المقلوبه اللي هاتربط الاعمده
يتبع ,,,,,,,,,,,,,,,,
 

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,010
النقاط
0
بعد كده تبدئ ترسم
bending moment & shearing force diagrams for the beam has 2 panels and distance between supports 5.00 meter and loaded by column loads at the end of panels
 

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,010
النقاط
0
وطبعا في حمل موزع جاي من التربه في الباكيتين لكل متر علي طول الكمرات وده تحسبه بانك تقسم محصله احمال الاعمده علي طول القاعده اللي انت حاسبه من الاول وهو 11 متر يعني يبقي الحمل الموزع =250/11=22.72طنلكل متر طولي من الكمرة وطبعا الحمل ده متجه لاعلي جاي من التربه علي القاعده وحمل الاعمده متجه لاسفل عند كل ركيزة من الركائز الثلاث للكمرة ذات البحرين 5 متر لكل بحر منهما
وعلي هذة الاحمال تحسب العزوم وقوي القص لكل الكمرة باي طريقه تريد سواء برنامج او يدوي
لحد هنا الشغل كله تحليل انشائي ولا دخل لاي كود في ذلك اللهم الا طريقه فرض الاحمال الحيه من البدايه
بعد ذلك يتم تصميم قطاع في منتصف البحر عند العزوم السالبه علي انه T Sec والقطاع عند الركائز علي انه Rectangle Sec وطبعا تختار القيم العظمي من الاشكال وتصمم عليها وتفرض القطاع بتاعك وتراجعه مع القص بانك تاخد قيم القص القصوي وتحافظ ان القطاع يكون امن عندها
وطبعا ما تنساش وانت بتصمم القطاعات تاخد الاحمال العظمي عند التصميم للقطاعات وليس الاحمال التشغيليه
وربنا يوفقك واي حاجه مش واضحه انا جاهز للتوضيح وشكرا اخي الفاضل
اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات انك سميع قريب مجيب الدعوات يارب العالمين
 

mohy_y2003

مشرف سابق وإستشاري الهندسة المدنية
إستشاري
إنضم
11 يونيو 2007
المشاركات
9,639
مجموع الإعجابات
1,010
النقاط
0
بالنسبه لتصميم القاعده نفسها بتاخد قطاع عند وجه الكمرة المقلوبه وتحسب عنده العزوم وتفرض القطاع اللي يتمتشي مع التصميم يعني سمك 40 سم او اكتر او اقل حسب الاحمال اللي عندك
وده بيكون الحديد في الاتجاه القصير
اما الحديد في الاتجاه الطويل ده بيتفرض علي اقل قيم تتناسب مع القطاع
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى